Autor: Radojka Nikolić

Predrag Kurčubić: Želeli smo da razgovaramo sa ljudimo iz struke i da sagledamo promene koje će dolaziti i šta će se u marketing struci menjati (Foto: Nikić, Mokrogorska)
Treba da ima 4-7 godina iskustva (da ima znanje, ali može da se profiliše prema potrebama kompanije), da ima široko interesovanje (od poznavanja prilika u svetu do znanja iz oblasti industrije i kompanija), da je kreativan, komunikativan, empatičan (razume kolege u zajedničkom radu), da ima entuzijazma, da je voljan da uči i logički razmišlja, posvećen, timski igrač, a da ima integritet.
Tako bi trebalo da izgleda idealan kandidat za rad u marketingu.
Takav foto robot proizlazi iz najnovijeg istraživanja koje su sproveli Ipsos Adria East i Asocijacija IAA (International Advertising Association) Srbija, anketiranjem oko 270 ljudi koji rade u marketingu i dubinskim intervjuima sa 12 visokopozicioniranih predstavnika agencija, kompanija i akademske zajednice. O rezultatima ovog istraživanja govorio je Predrag Kurčubić, direktor Ipsos Adria East, trećeg dana Letnjeg Vivaldi foruma koji je održan na Mokroj Gori od 11. do 13. juna u organizaciji poslovne škole Mokrogorska.
“Želeli smo da razgovaramo sa ljudimo iz struke i da sagledamo promene koje će dolaziti i šta će se u marketing struci menjati”, rekao je Kurčubić.
A kontekst u kome se sve to dešava, uslovljavaju podaci iz najnovijeg popisa u Srbiji. Iz njih se vidi da nas je sve manje, što znači i da se tržište radne snage sužava.
“Između dva popisa, u periodu od 11 godina, populacija u Srbiji se smanjila za 10%. To ima dugoročne implikacije na tržište rada”, rekao je Predrag Kurčubić.
Znači, starosna piramida je promenila oblik i starije generacije su mnogo brojnije. Više od polovine populacije u Srbiji ima više od 50 godina. Više od trećine populacije čine ljudi koji imaju 60+ godina. Gotovo 20% populacije su ljudi koji imaju više od 70 godina, naveo je Kurčubić.
Kakva je reputacija marketinga kao struke?
Prema istraživanju, reputacija marketinga više nije kakva je bila, jer je primat u međuvremenu preuzeo IT sektor. „Marketing se i dalje smatra inovativnim i atraktivnim, ali ne može više da parira IT-u, koji se zbog finansijskog momenta potpuno izdvojio na visokoj poziciji“, rekao je Kurčubić.
Kad je reč o ugledu struka – marketing je na petom mestu. Veću reputaciju imaju medicina, IT, Pravo i Preduzetništvo, pa sledi Bankarstvo, Filmska i tv produkcija, Prosveta, Proizvodnja hrane i Trgovina.
„Kroz dubinske razgovore sa mladim ljudima, videli smo da mladi ljudi imaju ideju da naprave nešto svoje, da su veoma zainteresovani za preduzetništvo, što nije bio slučaj pre petnaestak godina“, naveo je Kurčubić.
Zašto marketing više nije toliko privlačan mladim ljudima?
Kurčubić odgovara da je visoka zarada mladim ljudima primarno važna kod izbora novog posla, a marketing više to ne može da obezbeđuje kao ranijih godina. Takođe, promenili su se kriterijumi kod izbora posla.
„Najvažnijih prvih pet kriterijuma kod izbora posla su: visoka zarada, mogućnost usavršavanja, dobri međuljudski odnosi, balans privatnog i poslovnog života i kreativan posao“, rekao je Kurčubić i podsetio da je za ovo istraživanje uzet uzorak oko 270 ljudi koji rade u marketingu i dubinski intervjui sa 12 visokopozicioniranih predstavnika agencija, kompanija i akademske zajednice. Takođe, uključeni su i sekundarni podaci čije je korišćenje omogućila kompanija Infostud.
Kako ispitanici iz ovog istraživanja vide marketing, ukoliko bi to bila ličnost?
Najveći broj ispitanika je marketing video kao osobu ženskog pola između 40 i 50 godina , koja je uspela da se podmladi tokom proteklih nekoliko godina, što znači, kaže Kurčubić, da je primećen priliv mladih kadrova. Unutar svoje kompanije ova osoba je veoma povučena, redovno je sluga drugim ljudima, konstantno pomaže u ostvarivanju kratkoročnih ciljeva i nema značajnu ulogu na duge staze.
Kurčubić napominje da to što se marketing podmladio znači da više nije “pasivan i mrtav” i ako neko želi da bude sastavni deo marketinga, mora da se aktivira, da se stalno usavršava i stiče neka nova znanja.
Pa, kakva je onda korist od rada u marketingu?
Iz ankete se vidi da su seniori u marketingu najvećim delom (njih 44) ocenili da je najveća korist od ovog posla – kreativno izražavanje, a slede raznovrsnost veština (18 osoba) i dinamičnost (17 ispitanika). Istovremeno, najveći problemi su: kratki rokovi (33 ispitanika), nedostatak jasnih standarda (21 osoba) i nepredvidivost tržišta (14 anketiranih).
„Vremena se menjaju i čak 65% veruje da će biti novih profila u marketinškom poslu, ali je većina ubeđena da će se smanjivati broj zaposlenih“, ocenio je Kurčubić i za kraj prezentacije ovog istraživanja naveo jednu misao Alvina Toflera, američkog pisca i futuriste:
„Nepismeni 21. veka neće biti oni koji ne znaju da čitaju i pišu, već oni koji ne znaju da uče, da se oduče i da ponovo uče“.