Dragica Gavrić je modnu kuću „Gani“ osnovala 2000. sa idejom da inspiraciju crpi iz rodnog kraja Vuka Karadžića i – prirode. Njene kreacije isključivo su od pamuka, a od konoplje izrađuje čipku i ornamente. Već šest godina prodaje ih u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Ima svoj štand na Dubai Ekspo 2020, a tamo je, u isto vreme, i učesnik i „domaćin“
Kada je pre više od dve decenije u Loznici otvorila modnu kuću „Gani“, Dragica Gavrić vodila se idejom da stvara mesto koje će biti riznica odevnih predmeta napravljenih isključivo od prirodnih materijala i inspirisanih prirodom. Ne podležući modnim trendovima, sve ove godine nije odustala od unikatnih haljina, tunika, suknji, marama, pantalona, bluza… od pamuka i lana, sa detaljima od konoplje koje veštim potezima pretvara u filigransku čipku i bogate ornamente.
Dragica je to uradila mnogo pre nego što je tema održive mode, sa fokusom na povezanosti odevanja i prirode i poštovanja životne sredine, postala dominantna u fešn zajednici. Njene kreacije nose žene u svakodnevnim situacijama, ali i u najsvečanijim prilikama: od venčanja do prijema, premijera kako u Srbiji tako u zemljama regiona, daleke Australije, Kube, Holandije, Rusije, Portugalije… I, poslednjih godina sve više dame sa Bliskog istoka jer su „Gani“ modeli već šest godina prisutni u Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
Tematske nedelje
Privredna komora Srbije je još tokom ovog leta počela pripreme za boravak naših privrednika na globalnom forumu u Dubaiju. Organizovani su onlajn sastanci sa predstavnicima više od 150 kompanija, iz različitih sektora, kojima su predočene mogućnosti nastupa na Dubai Ekspo. Odlazak delegacija je koncipiran kroz tematske nedelje. Tako su među prvima boravili građevinci, predstavnici IT kompanija, firme mašinskog kompleksa, naučno-tehnoloških parkova… Predstoje odlasci poslovnih „reprezentacija“ iz poljoprivrede, sektora turizma, usluga, velnesa, hotelijerstva… a sve u cilju predočavanja poslovnih potencijala Srbije ne samo kompanijama sa Bliskog istoka, već čitavog sveta.
Tako se vlasnica i preduzetnica iz Loznice, sa zavidnim poznavanjem specifičnog tržišta, našla istovremeno u ulozi i domaćina i gosta u okviru svetske izložba Dubai Ekspo 2020, koja je počela 1. oktobra 2021. i trajaće do kraja marta 2022.
Drugim srpskim preduzetnicima podelila je svoja pozitivna iskustva iz dosadašnjeg rada sa tamošnjim poslovnim partnerima.
Poslovna ideja
Tokom višegodišnjeg boravka i rada u UAE, Dragica je proširila asortiman. Počela ja da izrađuje suncobrane od gusto tkanog pamuka. Do ideje je došla uočavanjem da mnoge žene zbog jarkog sunca i posvećenosti brizi za ten, nose za zaštitu obične kišobrane. Dosetila se i kreirala romantične bele suncobrane. Takođe, prodaje organske sapune u vidu dekorativnih korpica i buketa cveća.
– Samo učešće na izložbi je šansa koja se ne propušta. To je jedinstvena prilika da se prikažu umeće, talenat, kreativnost i originalnost koju poseduju naši poslovni ljudi, ističe Dragica Gavrić.
Haljine, tunike, suknje, marame izrađuje od tkanog pamučnog prediva
U prilog njenim rečima – da je prestižni globalni forum u Dubaiju odlična prilika za sklapanje biznisa, govore podaci da se za šest meseci, koliko će trajati Dubai Ekspo, očekuje dolazak više od 25 miliona posetilaca, iz više od 190 država. Do pozicije poznavaoca poslovnih kretanja u domenu fešn industrije došla je tako što je pre sedam godina, posle jednog neuspelog pokušaja, ipak, otvorila vrata na tamošnjem tržištu za modele koji odišu srpskom tradicijom. Od tada, modeli proizvedeni u Srbiji su na štenderima, dostupni prohtevima kupaca ovog dela planete.
Kako kaže Dragica Gavrić, po mnogim osobinama tržište UAE je specifično. U konkurenciji su bukvalno brendovi iz celog sveta. Nema modne kompanije koja nema svoje prodajno mesto u nekom od brojnih šoping molova i na bazarima Abu Dabija, Dubaija. Kupci su domaće stanovništvo, posetioci iz okolnih emirata – svi spremni da izdvoje velike iznose za modele najluksuznijih modnih marki; kupci su i turisti.
Lokalci su zainteresovani za nešto potpuno drugačije.
– Žene sa arapskog tržišta su probirljive. Odlučuju se ili za modele brendova visoke mode ili vole da nose nešto što je potpuno neobično, unikatno.
Upravo su modeli s Dragičinim potpisom takvi: jedinstveni i teško je naći dva ista. Od toga da je svaki komad platna ručno tkan do toga da je ručni rad sam po sebi neponovljiv, kada su u pitanju detalji od konoplje.
Još jedan detalj oslikava neobičan pristup modnom biznisu vredne i talentovane preduzetnice s dve adrese – u Srbiji i UAE. Od kada je uplovila u svet mode u koji je ušla iz sveta poslastičarstva, prestala je da čita modne magazine. Ne želi, kako pojašnjava, da se čak ni slučajno u njenim kreacijama pojavi nešto što je negde, možda, videla.
– Želim da sve bude plod moje inspiracije i moje mašte, kaže Dragica Gavrić.
Poznavaoci mode stil njenih kolekcija, predstavljenih i na sajtu modne kuće Gani, opisuju kao boho. Sama dizajnerka naziva ih vanvremenskim, za svaku ženu i svaku priliku.
– Istovremeno su romantične i ekskluzivne. Lagane, jer su izrađene od prirodnih materijala, sofisticirane. Takođe, praktične za užurbani način života kakav podjednako žive žene u Srbiji i na Bliskom istoku. U preporuci za održavanje, pamučni komadi sadrže jedinstveno uputstvo – ne peglaju se! Mogu da se održavaju mašinskim pranjem i zbog strukture samog tkanja materijala i kroja nisu u ljubavi sa peglom, što je san skoro svake žene: da ne mora da se muči.
Takođe, nemaju oznake veličine već su univerzalne. Mogu da ih nose mama i kćerka. Vitke i dame sa kojim viškom kilograma. Uz pomoć modnih detalja: marama, kaiševa, dopunom nakita… vlasnica može od jednog modela da stilizuje nekoliko kombinacija jer svaka kreacija, kako su ocenili članovi žirija koji su dodelili brojna priznanja kreatorki, „govori stotinu jezika“.
Među brojnim nagradama i zahvalnicama stečenim prethodnih decenija ističe se priznanje Zlatna košuta sa Beogradskog sajma mode i to prve godine učestvovanja na prestižnoj domaćoj manifestaciji, početkom dvehiljaditih. Od tada „Gani“ kolekcije prikazane su na desetinama revija u zemlji i inostranstvu.
Na stranicama Ekonometra, gospođa Dragica je o svom biznisu govorila i s jeseni 2015. godine. Od tada, u poslovnom portfoliju njene male kompanije upisani su novi uspesi, pre svih izlazak na specifično tržište UAE. Ostala je dosledna osnovnim postulatima: autentične kreacije, prirodni materijali, poštovanje etičkog kodeksa poslovanja i ideja da moda može i treba da bude u saglasju s prirodom.
A. Mirković