Deo luke u Njujorku, Nju Džerzi (foto: Vikipedia)

Deo luke u Njujorku, Nju Džerzi (foto: Vikipedia)

Njujorška luka zakrčena brodovima, u radnjama manje kupaca, trgovine rade samo od 11 do 20 h, jer nema dovoljno radnika, galon benzina košta pet dolara, umesto oko dva dolara pre pandemije, inflacija vidljiva na svakom koraku…

Ovo je deo slike koju su videli direktori Metalca iz Gornjeg Milanovca, koji su nedavno u Njujorku posetili distributera – prodavca njihovog posuđa u SAD, sa kojim sarađuju više od 15 godina. Petodnevni boravak u Njujorku, razgovori sa jednim od najvećih Metalčevih kupaca i drugim potencijalnim partnerima, a posebno usputna zapažanja i obilazak trgovina koje se bave prometom širokog asortimana za kuću, uverili su direktora Metalac posuđa Stojana Slovića i komercijalnu direktorku Tamaru Đurović da, kako kažu, „Amerika nije ono što je bila“. Kako su objasnili za junski broj kompanijskog biltena Metalac: „u najmoćnijoj državi sveta život se mnogo promenio i to će ozbiljno uticati i na poslovne šanse, najmanje do kraja prvog kvartala naredne godine“.

„Metalac“ podseća da sa američkom kompanijom ROSS, koja ima oko 800 robnih kuća širom USA, sarađuju više od 15 godina. U poslednje tri godine promet je dupliran, pa je u 2021. dostigao 2,2 miliona evra američko tržište se svrstalo među prva tri izvozna, za Metalac. Međutim, tokom prvih 6 meseci ove godine, izvezli su posuđe samo za oko 750.000 evra, sa optimističkom procenom da ovu godinu završe sa ukupno 1,3 miliona evra prodatog posuđa.

Kompanija Ross sa kojom Metalac saradjuje već 15 godina (Foto: Vikipedia)

Kompanija Ross sa kojom Metalac saradjuje već 15 godina (Foto: Vikipedia)

Kako piše kompanijski bilten Metalac, zbog otežane logistike i ozbiljnih zastoja u njujorškoj luci, šanse za realizaciju planiranog su otežane, iako otvoreni poslovni razgovori pokazuju da je kvalitet partnerstva nesporan; čak se pojavio još jedan ozbiljan partner kome će Metalac posuđe uskoro poslati ponudu. Ali, uprkos tome, uslovi poslovanja su prilično neizvesni – to su potvrdila i zapažanja van formalnih susreta.

“Već pri sletanju smo videli najmanje 50 brodova punih kontejnera koji čekaju da uđu u Njujoršku luku, što potvrđuje probleme sa logistikom. Redovno snabdevanje robom je izuzetno otežano. Vidi se to i po radnjama. Manje je kupaca. Obišli smo zaista dobre radnje ogromnih površina, sa predivnom robom iz čitavog sveta, ali kupce jedva da smo videli. Ross stores su ranije prodavale 6.000 jedinica našeg posuđa sedmično, a sada jedva 4.000. Većina radnji u Njujorku sada radi samo od 11 do 20 sati, jer nema radnika. Kažu da je dosta ljudi posle kovida odlučilo da ostane na socijalnoj pomoći. Kao da im se tako više isplati! Inflacija je očigledna. Najveći problem im je cena goriva. Galon je trenutno 5 dolara, a kako mnogi putuju po 150 km u jednom pravcu svaki dan, to je direktan udar na budžet. Uočljive su promene koje ukazuju na ozbiljnu krizu i ona se može videti i po najbanalnijim stvarima. Pritom je psihoza pandemije i dalje prisutna. Većina građana još uvek nosi maske, čak i na ulici, a na tv-u su reklame da se vakcinišu deca ispod 5 godina“, ispričali su direktori Metalca.

I to je slika u kojoj se smanjuje broj čvrstih naloga za nove isporuke, piše kompanijski bilten Metalac. Za sada, „Metalac posuđe“ očekuje da se ispoštuje dogovoreno, zaključno sa oktobrom 2022., a potom – videćemo. „Naši partneri u SAD smatraju da će situacija biti sve teža, sve do kraja proleća naredne godine“, ocenjuju predstavnici gornjomilanovačkog Metalca.

Radmila Trifunović

Radmila Trifunović

Radmila Trifunović, generalna direktorka Metalac Grupe kaže da se svet u poslednje dve godine potpuno promenio i da se te promene vide u skoro svim segmetima, i biznisa i života. „Mislim da još uvek samo naslućujemo šta i kuda će to odvesti svetsku ekonomiju i život ljudi na planeti. Podsetiću kako nam je pre samo dve godine delovalo malo apsurdno najavljivanje da dolazi vreme u kome će u fokusu biti samo tri stvari – energija, logistika i informacije. Zanimanja koja sada postoje postepeno će nestajati, a pojaviće se nova za nas sada potpuno nepoznata. Ne možemo znati kako će najmoćniji podeliti sfere uticaja, ali za nas su već odavno počele sve velike promene koje traže prilagođavanja. I Metalac je to razumeo jako dobro“, rekla je generalna direktorka za junski broj Metalac biltena.

Rukovodeći tim Metalac Grupe - direktori sektora sa generalnom direktorkom Radmilom Trifunović

Rukovodeći tim Metalac Grupe – direktori sektora sa generalnom direktorkom Radmilom Trifunović

Sa 70 miliona evra ukupnog prihoda za prvih 6 meseci 2022. godine Metalac Grupa će najverovatnije plan prebaciti za 5%, dok će prošlogodišnji prihod biti veći za oko 11%. Skoro 36% ostvarenja došlo je od proizvodnih društava. Domaće trgovine učestvuju sa oko 50%, ino preduzeća sa svega 7%, dok se ostalo odnosi na preduzeća koja pružaju usluge. Pojedinačno posmatrano, najveće učešće u ukupnom prihodu imaju Metalac posuđe, Metalac market i Metalac Proleter, sa ukupno skoro 70%, pokazuju podaci kompanije o rezultatima poslovanja u prvoj polovini 2022. godine.

Rukovodstvo sa velikim oprezom ulazi u drugu polovinu ove godine, zbog velikog broja nepoznanica, kao i zbog novih najava poremećaja uslova poslovanja i nestabilnosti na tržištima, ističu u Metalac Grupi.

R. Nikolić