Dragan Govedarica, profesor Tehnološkog fakulteta u Novom Sadu, ocenio je da je Rafinerija nafte u Pančevu jedna od najsavremenijih i ekološki najnaprednijih u ovom delu Evrope, koja je dodatno ojačala svoju konkurentnost nedavno završenim remontom. On je u intervjuu za portal Energija Balkana podsetio da je u pančevačkoj rafineriji ove godine obavljen planski kapitalni remont, za koji se može reći da je bio najkompleksniji i najizazovniji u istoriji rafinerije.
„Ciljevi remonta bili su omogućavanje veće pouzdanosti rada postrojenja i opreme, jačanje energetske efikasnosti i unapređenje upravljanja zaštitom životne sredine. Važno je istaći da je kapitalni remont omogućio i da se Rafinerija nafte Pančevo pozicionira kao jedna od najsavremenijih i ekološki najnaprednijih u ovom delu Evrope. U poslednjih 15 godina u razvoj i modernizaciju pančevačke rafinerije uloženo je više od 900 miliona evra“, rekao je profesor na Katedri za naftno-petrohemijsko inženjerstvo.
Prema njegovim rečima, remontne aktivnosti su posebno bile usmerene na ključna postrojenja za proizvodnju dizela i benzina.
„Kada se analiziraju izveštaji NIS-a, jasno je da je stalna modernizacija Rafinerije jedan od prioriteta kompanije, pri čemu cilj nisu samo biznis efekti, već i želja da se unapredi ekološka slika naše zemlje. U prilog tome govori i činjenica da je NIS samo u oblasti zaštite životne sredine uložio sredstva u iznosu od 95 miliona evra. Ovo je u rangu sa najboljim rafinerijama u Evropi“, rekao je Govedarica.
Na konstataciju da je remont u Rafineriji trajao duže od najavljenog termina, profesor Govedarica je naveo da sve rafinerije nafte u svetu nastoje da imaju što manje zastoja u radu zbog toga što svaka planirana ili neplanirana obustava znači gomilanje troškova i smanjivanje dobiti.
„Međutim, analize pokazuju da se tačno trajanje remonta može samo okvirno odrediti. Mi smo imali sreću da u poslednjih pet godina nismo imali značajnija zaustavljanja rada u sektoru prerade nafte, naročito u periodu kada su rafinerijske marže bile visoke….Kao što je napomenuto, ovaj remont je bio najkompleksniji i najizazovniji u istoriji rafinerije s obzirom na modernizaciju i povećanje broja proizvodnih postrojenja“, rekao je on.
Prema njegovim rečima, remont je izvršen na 34 reaktora i apsorbera, pri čemu je zamenjeno oko 850 kubnih metara katalizatora, remontovano je 245 posuda pod pritiskom, 47 kompresora i pumpi, 310 razmenjivača toplote, 1457 ceovovoda, 243 vazdušna hladnjaka, 16 cevnih peći, itd.
„Primetno je da je i ovog puta fokus NIS-a tokom kapitalnog remonta bio na tome da se sve aktivnosti obave kvalitetno i da svi učesnici budu bezbedni jer jedino na taj način može biti obezbeđen dugoročno efikasan i pouzdan rad rafinerije i ojačana konkurentnost na tržištu. Nakon ovako opsežnih aktivnosti, siguran sam da će se kroz unapređenje efikasnosti poslovnih aktivnosti kašnjenje nadoknaditi“, rekao je Govedarica.
On je naveo da „sa velikom sigurnošću možemo da kažemo da je integracija petrohemijskog sa rafinerijskim biznisom globalni trend i da je cilj da se što više sirovine iz rafinerija nafte iskoristi za dobijanje petrohemijskih proizvoda.
„Spajanje NIS-a i HIP Petrohemije je očekivan i logičan potez kada se realno sagleda situacija u naftno-petrohemijskoj industriji na evropskom tržištu. Danas su najbolje evropske rafinerije po konfiguraciji petrohemijske, što znači da pored goriva (dizel, benzin, kerozin) mogu da plasiraju na tržište i petrohemijske proizvode. Činjenica je da je situacija na globalnom tržištu poslednjih godina nepredvidiva i da su na tržištu opstale samo one naftne kompanije koje su diverzifikovale i proširile svoju paletu proizvoda uključivanjem petrohemijskih produkata“, naveo je profesor.