Tivat, Crna Gora – 29. septembar 2025.
Prvi dan regionalne konferencije Consumer Rules Summit 2025, održane u Tivtu u organizaciji Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), okupio je preko 100 učesnika iz vodećih regionalnih i globalnih kompanija iz sektora hrane, agrobiznisa, maloprodaje hrane i distribucije, navodi se u saopštenju za medije.
Ovaj događaj služi kao platforma za razmenu iskustava, suočavanje s izazovima i istraživanje prilika za inovacije usred globalnih neizvesnosti, inflacije i klimatskih promena. Centralna sesija prvog dana bila je panel „Hard Talk – Mission Debrief: Insights from the Top“, inspirisan duhom filma „Nemoguća misija“, gde su poslovni lideri podelili uvide o upravljanju složenim izazovima u poslovanju koje danas često podseća na „nemoguću misiju“.
Čelni ljudi najvećih regionalnih kompanija Emil Tedeschi, predsednik i CEO Atlantic Grupe, Nebojša Šaponjić, jedan od osnivača i vlasnika Nelt Grupe, Mihailo Janković, CEO MK Group, Ljiljana Kunosić, CEO Bingo Group i Dragan Bokan, predsednik uprave kompanije VOLI, razgovarali su o snalaženju u složenim tržišnim uslovima. Ključne teme obuhvatale su organski rast, diverzifikaciju u nove industrije, vertikalnu integraciju, nearshoring i digitalnu transformaciju kao alate za jačanje otpornosti i konkurentnosti.
Posebno je istaknuta otpornost Zapadnog Balkana, gde kompanije pokazuju visok nivo agilnosti u prilagođavanju tržišnim pritiscima, uz podršku EBRD-a koji naglašava značaj angažovanja privatnog sektora.
Dragan Bokan, predsednik Uprave VOLI-ja, vodećeg maloprodajnog lanca u Crnoj Gori podelio je iskustva o lokalnoj adaptaciji na trenutne izazove. Kao pionir privatnog biznisa u Crnoj Gori od 1995, Bokan je istakao da očekuje značajne promene na tržištu u narednim godinama i dodao da je neophodno da dođe do rasta plata da bi se sačuvala radna snaga i približilo tržištima poput Slovenije i Hrvatske.
Mihailo Janković, izvršni direktor MK Group-a, lidera u poljoprivredi, bankarstvu i turizmu u regionu, odgovarajući na pitanje šta očekuje da budu teme ovog samita za dve godine, istakao je da bi želeo da se razgovara o tome da smo uspeli da vratimo ljude koji su napustili region i o uspešnim pričama naših kompanija na tržištima van regiona.
„Moramo da plivamo u situaciji u kojoj se nalazimo. Ljudi su sve.“ rekao je Nebojša Šaponjić, suosnivač i deoničar Nelt Grupe, regionalnog lidera u distribuciji.
Ljudski faktor istakla je i Ljiljana Kunosić, izvršna direktorka Bingo Grupe, najvećeg poslodavca u Bosni i Hercegovini dodavši: Kapital se stvara ako ima neko da upravlja njim. Tehnologija je značajna, ali ne može sve da zameni“.
„Naše kompanije su relativno male kompanije na globalnoj sceni. To je naš krst ali istovremeno i prilika, jer se možemo adaptirati“ dodao je Emil Tedeschi, predsednik i izvršni direktor Atlantic Grupe, vodećeg regionalnog proizvođača i distributera hrane i pića.

Wojtek Boniaszczuk. Head of Transactions at the Food & Agribusiness Team at the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD)
Panelisti su se složili da je potrebna snažna regionalna saradnja za unapređenje prekograničnih lanaca vrednosti, uz podršku EBRD-ovih ulaganja u logistiku, standarde i zelenu tranziciju. Fokus na ESG zahteve, poput smanjenja emisija i pravilnog praćenja usklađenosti s ekološkim standardima, ključan je za investitore i postaje uobičajen za potrošače.
„Centralna i Jugoistočna Evropa obiluje potencijalom, s domaćim kompanijama koje se šire regionalno i globalno, privlačeći strane direktne investicije. Naša uloga je da podržimo privatni sektor kroz prilagođena ulaganja i savetodavne programe, omogućavajući kompanijama da prevaziđu izazove i iskoriste prilike za investicije i inovacije,“ izjavio je Jean-Marc Peterschmitt, COO of Client Services Group, MD Corporate Sector, EBRD.
Prvi dan samita postavio je temelje za dinamične razmene, naglašavajući potencijal Centralne i Jugoistočne Evrope. Drugi dan fokusiraće se na prilike za rast i investicije, održivost, usvajanje digitalnih tehnologija poput AI-ja i strateška partnerstva s inovativnim startupima.
Drugog dana konferencije, 30. septembra, tema je bila poslovanje u geopolitičkim neizvesnostima. Ocenjeno je da su običajeni poslovni modeli pokazali slabosti, te su čitave industrije primorane da menjaju perspektivu i traže nove načine opstanka i daljeg razvoja. Regionalne kompanije suočavaju se s pitanjem da li da se fokusiraju na organski rast ili na diverzifikaciju u nove industrije, dok donosioci odluka traže načine da smanje rizike, izgrade poverenje kod novih generacija potrošača i povećaju profitabilnost – uprkos neizvesnim investicionim izgledima u regionu.
U svetu koji oblikuju ekonomski šokovi i nestabilne globalne dinamike, otpornost regionalnog poslovanja nalazi se na testu. Disrupcija u gotovo svim segmentima koji utiču na poslovanje i globalni makroekonomski trendovi uveliko se oslikavaju i na privatni sektor u regionu. Za snalaženje u onome što predstoji ključno je razumevanje globalnih poremećaja i trendova – a ne njihovo izbegavanje, istaknuto je na panelu u okviru kog su o ovim temama diskutovali Miljan Ždrale (EBRD), Jean-Marc Peterschmitt (EBRD) i Jasna Atanasijević (EY Parthenon).
Nakon godina konsolidacije regionalnih tržišta, i u svetlu globalnih ekonomskih neizvesnosti, neminovno se postavlja pitanje da li su, i u kojoj meri, region i ovdašnji potrošači i dalje atraktivni za investitore. Tokom razgovora koji je okupio Aleksandra Dragičevića (MidEuropa), Elvina Gurija (Invenio Partners), Anthonyja Stalkera (CEECAT Capital), Marka Hinića (Integral Venture Partners) i Tamaru Tošić (EBRD), otvorena su ključna pitanja – gde treba usmeriti kapital, koji su prioriteti u nestabilnom okruženju i šta su faktori koji će oblikovati investicije u godinama koje dolaze. Uprkos izazovima koji su svakako prisutni, zaključak panelista je da strateški fokus i pametna alokacija kapitala i dalje održavaju region na investicionoj mapi za 2025. i budućnost.
„Consumer Rules Summit 2025 istakao je snagu regionalne saradnje, digitalne transformacije i zelene tranzicije u suočavanju sa današnjim složenim izazovima. Kroz ulaganja u standarde, tehnologije i ljudski kapital, region kreira otpornu budućnost. Uz konkurentske prednosti u talentima, digitalnim sposobnostima, troškovima i blizini razvijenih tržišta, kombinacija privatne inicijative i podrške EBRD-a donosi dugoročni uspeh. “, poručila je Tamara Tošić iz EBRD-a.
Tokom drugog dana samita, lideri lokalnih i međunarodnih kompanija iskoristili su priliku i za razgovor o strategijama rasta u vremenu globalne i regionalne neizvesnosti. Vasil Naçi (AGNA Group), Andrei Bica (Profi), Dušan Radičević (Al Dahra), Radu Timiş (Cris-Tim) su u diskusiji koju je moderirao Andrius Matiuchinas (EBRD) potražili odgovor na pitanje da li se fokusirati na ulazak u nove, obećavajuće segmente i industrije ili graditi rast organskim putem, uz zaključak da će, bez obzira na odabrani pravac, agilnost i dobro razumevanje tržišta biti ključni faktori uspešnog skaliranja u 2025. godini i nadalje.
Na panelu posvećenom održivosti Michal Halwa (Studenac), Viorel Ognean (Lantmännen Unibake), Ștefan Bucataru (Agricover Holding) i Assel Aitkhozhina (EBRD), otvorili su pitanja da li je održivost i dalje dobra za biznis, kakav je njen uticaj na profitabilnost kompanija i da li privatni sektor pokreće zelenu agendu ili samo odgovara na očekivanja potrošača. Sagovornici su se složili da održivost nije samo pitanje etike, već postaje ključni faktor otpornosti i rasta kompanija u savremenom tržišnom okruženju.
U razgovoru o ulozi veštačke inteligencije i mašinskog učenja u jačanju otpornosti lanaca snabdevanja u uslovima globalnih izazova posebna pažnja posvećena je razbijanju uobičajenih zabluda o primeni ovih tehnologija u biznisu, kao i praktičnim rešenjima koja se mogu implementirati bez velikih investicija. Istaknuto je da veštačka inteligencija nije isključivo vezana za velike sisteme; čak i jednostavni, lako primenjivi alati mogu doneti značajne i opipljive koristi. Učesnici panela bili su Luka Orešković (Mplus/Bosqar), Aleksandra Jović (Nelt Group) i Theodor Dimache (Mindit), dok je moderator bio Nemanja Grgić iz EBRD-a.
Tokom diskusije o saradnji između korporacija i startapa, istaknuta je potreba za strateškim pristupom partnerstvima, uz naglasak da uspešna saradnja zahteva više od pukog „tech scoutinga“. Na panelu je zaključeno da se dugoročna vrednost može otključati kroz održiva partnerstva, koja predstavljaju odgovor na izazove sa kojima se današnje kompanije suočavaju. Na panelu su govorili Neven Vranković (Atlantic Grupa) i Matija Žulj (AGRIVI), uz moderaciju Jelene Erker iz EBRD-a, a njihova poruka je da prava inovacija nastaje kada korporacije imaju hrabrosti da prihvate saradnju, a startapovi dobiju prostor i podršku da efikasno isporuče rešenja.
Tokom tri „Off the Record“ sesije, Tamara Tošić (EBRD) i Klaus Vukovich (DC Advisory Austria i CEE) razgovarali su o strateškom kapitalu, promenama u investicionim prioritetima i ključnim pokretačima ulaganja za 2025. godinu, dok su Andrei Bica (Profi) i Andrei Svoronos (EBRD) diskutovali o najvećim izazovima u maloprodaji hrane – od balansiranja rasta i poverenja potrošača do suočavanja sa izazovima u današnjim dinamičnim tržištima. U razgovoru između Nevena Vrankovića (Atlantic Grupa) i Jelene Erker (EBRD) o korporativnim strategijama održivosti i njihovom stvarnom uticaju, istaknuta je uloga biznisa u promovisanju promena ka zelenijoj budućnosti.
S više od 120 učesnika, dvodnevni Consumer Rules Summit u Tivtu je i u svom trećem izdanju potvrdio epitet platforme za raspravu, razmenu ideja i saradnju svih ključnih aktera sektora maloprodaje hrane, poljoprivrede, robe široke potrošnje i distribucije u širem regionu, naveden o je u saopštenju za medije.