Koliko su promene i okolnosti na globalom nivou ove godine uticale na poslovanje kompanija na pojedinačnim tržištima, ali i ponašanja potrošača, kao i koliko je bitna agilnost u poslovanju, za naš portal govori Stevan Vujošević, Country Manager za Srbiju i BiH u kompaniji Mondelēz International.
Posle pandemije kovida, energetske krize i visoke inflacije, situacija na tržištu prehrambene industrije, i u proizvodnji i u trgovini, prilično se promenila. Koliko su danas složeni uslovi poslovanja za kompaniju Mondelēz International?
Trenutni period, u najmanju ruku, obeležavaju dinamičnost, promenljivost i nepredvidivost na globalnom nivou, što svakako utiče i na poslovanje kompanija na pojedinačnim tržištima. Primera radi, pandemija je sa jedne strane prilično uticala na navike i ponašanja potrošača u samoj radnji, kao i na frekvenciju odlaska u radnju. Sa druge strane, kriza izazvana globalnim makroekonomskim dešavanjima podstiče te iste potrošače da se racionalnije ponašaju prilikom kupovine, kao i da pomire ono što žele, sa onim što realno zadovoljava njihove potrebe.
U takvim uslovima poslovanja, kao kompanija, pokazali smo izuzetnu agilnost i uspeli da se brzo, kroz redefinisanje poslovne strategije, prilagodimo novoj realnosti. Dobro pozicioniranje proizvoda u maloprodajnim objektima, drugačija ponuda naših najprodavanijih brendova, atraktivnije postavke i ekskluzivniji portfolijo, doprineli su tome da danas beležimo sjajne rezultate. Ponosni smo što smo baš u ovoj godini realizovali uspešnu akviziciju kompanije Chipita. Takođe, ove godine smo nastavili sa inovacijama i našim potrošačima predstavili najveću promenu na Milka brendu u poslednjih 25 godina. Sve ovo pokazuje da uspeh, uz svu složenost uslova poslovanja, jeste moguć ako imate agilne timove, pažljivo pratite promene i dobrim poslovnim odlukama pomerate granice u kreiranju, planiranju i egzekuciji.
Akvizicijom kompanije Chipita Global S.A. bliže smo ostvarenju naše strategije rasta
Integracija sa kompanijom Chipita u julu 2022. istorijski je trenutak jer smo naš dobro poznat portfolio obogatili proizvodima u kategoriji biskvita i peciva. Ova akvizicija doprinosi da budemo korak bliže ostvarenju naše strategije rasta usmerene ka tome da budemo kako vodeći regionalni igrač u kategoriji grickalica, tako i globalni lider. U prvoj polovini godine ostvarili smo sjajan rezultat što je motiv više da nastavimo da jačamo prisustvo i rast brendova kao što su 7DAYS, Chipicao i Fineti posebno na tržištima u našem regionu, kao i da proširujemo portfolio proizvoda.
Šta su ključni izazovi u poslovanju i kako ih Mondelēz International prevazilazi?
Naša kompanija je ove godine obeležila deset godina postojanja i imamo velike ambicije da nastavimo dalje da rastemo i razvijamo se. Kao jedan od lidera na tržištu, želimo da doprinesemo rastu samih kategorija, retail lanaca, kao i unapređenju sveukupnog poslovanja u našoj industriji. Izazovi sa kojima se, verujem, suočavaju i druge kompanije, a koji se najčešće ogledaju u povećanju troškova i pomeranju rokova, svakako otežavaju pravilno planiranje i donošenje srednjoročnih i dugoročnih odluka. Upravo u takvim uslovima, pri odlučivanju i planiranju primenjujemo najbolje tržišne prakse i konstantno radimo na alternativnim planovima, što nam je i omogućilo da ne menjamo svoje ciljeve rasta i razvoja i da se brzo prilagodimo novim okolnostima. Izazovna vremena su još više istakla značaj same organizacije, kako svakog individualnog člana, tako i agilnih timova koji su svojim hrabrim odlukama i velikom posvećenošću prevazišli mnoge prepreke. U tom smislu, još više smo se posvetili podršci, ulaganju i obuci naših zaposlenih, jer smatramo da su oni ključan resurs za dinamičan rast naše kompanije.
Kakva je pozicija kompanije Mondelēz na tržištima koje zastupate kao Country manager za Srbiju i BiH? Kakva je konkurencija na tom tržištu i šta je najvažnije u pozicioniranju vaše kompanije?
Kao jedna od vodećih snacking kompanija koja je prisutna u više od 150 zemalja, konstantno razvijamo naš portfolio brendova, uz ambiciju da u svim segmentima u kojima poslujemo budemo lider, ili među liderima. U tom smislu na oba tržišta, Mondelēz International ima vodeću poziciju u segmentu tabli i kroasana, dok smo među vodećim kada je reč o kategoriji slatkih biskvita. Ono što je specifično za oba ova tržišta jeste da su prisutni jaki lokalni igrači, ali i međunarodni brendovi, što samo poslovanje čini dinamičnijem, a nas podstiče da budemo još bolji. Osnova našeg pozicioniranja su naši snažni brendovi: Milka, Oreo, 7DAYS, Tuc i drugi u koje ulažemo puno ljubavi i energije kako bismo potrošačima omogućili uživanje u omiljenim ukusima i obradovali ih svetskim premijerama. Upravo snaga naših brendova, prilagodljivost svim specifičnostima lokalnih tržišta uz ljude koji rade u sinergiji, kao jedan tim, najzaslužniji su za naš uspeh.
Kada se osvrnete na godinu koja je na izmaku, kako gledate na postignut uspeh?
U ovoj godini kompanija Mondelēz International nastavlja sa dinamičnim rastom na tržištu grickalica. Akvizicija Chipita brendova i njihov dolazak u Mondelēz porodicu omogućio nam je da dalje jačamo našu organizaciju i unapredimo postojeće kanale prodaje, što je osiguralo rast prodaje celokupnog portfolija i postavilo jaku osnovu za dalji rast i u 2023.godini. Podstaknuti uspehom u ovoj godini, u periodu koji je pred nama, nastavićemo dodatno da razvijamo snagu i portfolio naših brendova, odlučno doprinoseći ostvarenju naše misije da predvodimo budućnost snackinga.