Autor: Radojka Nikolić
Šta vam je potrebno da pokrenete biznis? Tri jednostavne stvari: da vaš proizvod napravite bolje od bilo koga drugog, da znate kome ćete ga prodati i da imate goruću želju za uspehom.
U toj lepo formulisanoj definiciji koja se može naći u američkim knjigama o menadžmentu i biznisu, u priličnoj meri ima istine, pa sam zato time i počela moj panel na ovogodišnjem Kopaonik biznis forumu (5. marta “Youngentrepreneurs: Success Stories”) u kome su mi gosti bili: Dragana Milanović, suvlasnica brenda košulje Roberto Baressi, Milica Marić, osnivač brenda Wood Mood Design, Čačak, Vojislav Vlahović, osnivač i vlasnik kompanije online shop domaće zdrave hrane Beobašta i Uroš Turanjanin, generalni direktor i vlasnik kompanije Tim Ing centar Kragujevac.
Tokom našeg razgovora, koji je trajao oko 80 minuta, prošli smo kroz najvažnije teme za preduzetnike: šta im je bilo najlakše, a šta najteže kad su počinjali biznis, kako dolaze do finansijskih sredstava za razvoj kompanije i da li su povoljni uslovi koje nude banke, kakvi bi im izvori finansiranja najviše odgovarali, da li su im porezi i dažbine koje plaćaju državi visoki i veliko opterećenje za biznis, da li državna administracija „otežava život“, kakvo je tržište radne snage i kako dolaze do novih radnika, koliko su im društvene mreže važne u poslovanju i tako dalje. Preduzetnici su bili veoma otvoreni i odgovarali vrlo direktno, ali iz te zanimljive diskusije, za čitaoce mog portala www. magazinbiznis.rs izdvajam samo odgovore na pitanje: Šta smatrate svojom najvećom greškom koju ste napravili u biznisu, a šta svojim uspehom?
Njihovi odgovori su glasili ovako:
Dragana Milanović, brend Roberto Baressi
„Svaki put kada smo otvorili radnju koja nije opravdala očekivanja – napravili smo grešku i izgubili neki novac. Isto tako, svaki put kada smo uradili neki model garderobe koji se klijentima nije svideo i samim tim, nije dobro prošao u prodaji – napravili smo grešku. Ali, ja to posmatram kao lekcije, a ne kao greške i smatram ih sastavnim delom procesa razvoja biznisa. Zato se trudimo da ne insistiramo tvrdoglavo na projektima koji se nisu dobro pokazali – gasimo ih i idemo dalje u nove planove.
A najvećim uspehom smatram to što smo danas napravili brend koji je sinonim za dobre i kvalitetne proizvode. Nedavno smo radili ispitivanje tržišta i dobili smo jako dobar feedback od naših klijenata – generalno nas smatraju za dobar, kvalitetan i zdrav domaći brend koji na prvo mesto stavlja zadovoljstvo klijenata, a to je baš ono na čemu smo radili svih ovih godina“, rekla je Dragana Milanović.
Uroš Turanjanin, Tim Ing Centar, Kragujevac
„Svako u poslu napravi neke greške, koje koštaju više ili manje, ali na greškama se uči. Mojom greškom smatram što smo često zapošljavali dobre prijatelje, užu i dalju rodbinu. Preporučujem da to ne radite, jer će se loše po vas završiti! Zatim, greška je bila to što na početku poslovanja firme nismo štitili neke naše inovacije koje su nam kasnije drugi preuzeli. Greška je bila i to što smo na početku poslovanja firme ulazili u rizične ortačke odnose iz kojih smo se jedva izvukli…
A moj najveći uspeh je to što sam ostvario svoj cilj koji sam sebi postavio još kao dečak od 14 godina. Ostvario sam svoj san i uspeo da napravim najsavremeniju automatsku mašinu za savijanje aluminijumskih i PVC profila koja, uz pomoć 3D kamera i veštačke inteligencije, postiže visoku preciznost. Takođe, prvi sam na svetu u svojoj 18 godini osmislio inovativnu tehnologiju savijanja PVC profila, a to je savijanje PVC profila pomoću grejača i valjaka. Moj najveći uspeh je to što sam u mom poslu najbolji na svetu, a dokaz za to su svi moji patenti, nagrade i prodate mašine na svim kontinentima i u najvećim svetskim kompanijama“, rekao je Uroš Turanjanin.
Vojislav Vlahović, brend Beobašta
„Moja najveća greška je skup situacija u kojima uvek tvrdoglavo srljam da pronađem nešto jeftinije, da valjda pobedim u nepobedivoj trci! Te greške su me mnogo koštale, pa ne bih izdvojio neku posebno. Ali, generalno, smatram da ta moja osobina može da proizvodi velike greške. No, zato su moj najveći uspeh – ljudi koji me okružuju. Oni mi svojim delima pokazuju da vole posao u kojem smo zajedno i da ih to ispunjava zadovoljstvom. To su ljudi koji svaki problem/izazov rešavaju odmah, a ne kasnije, večeras, sutra, ili u budućnosti. Svi zajedno smo opčinjeni Beobaštom i u toj privlačnoj opsednutosti našim poslom uživamo svakog dana”, rekao je Vojislav Vlahović.
MILICA MARIĆ, brend Wood Mood Design
“Ne mogu da se setim baš neke velike greške. Greške mi služe da iz njih učim i da ih ne ponovim. No, od toga mi je važnije što se sve završava uspehom i što sam u prošlih nekoliko godina dobila više nagrada, među njima i nekoliko internacionalnih. Imala sam priliku da na dodelu nekih nagrada idem u Italiju, Brisel, Sloveniju, Ameriku (L.A. NYC). Tom prilikom upoznala sam dosta ljudi, ali ta poznanstva nisam uspela da produbim. Kasnije sam shvatila da su za razvoj posla, poznanstva jako bitna i to nastojim da sada ispravim. Zato je važno da se na greškama uči, a ne da te one zaustavljaju u poslu”, rekla je Milica Marić.
Tokom našeg panela i iskrenih preduzetničkih stavova o njihovoj dinamičnoj svakodnevici, bilo je još zanimljivih zapažanja. Ali, smo te naše priče završili jednom takođe američkom, motivacionom formulacijom: „Ne morate biti sjajni da biste počeli, ali morate početi da biste postali sjajni”.