Autor: R. Nikolić
„Kontrast između bogatih i siromašnih, koji žive jedni pored drugih na afričkom tržištu, ostavlja najdublji utisak i to je prizor koji ostaje dugo u sećanju“, rekao je Boris Mačak, izvršni potpredsednik Nelt Grupe za afrička tržišta, u razgovoru sa Anom Filipović, glavnom urednicom InStore magazina koji je vođen na FMCG samitu 4. oktobra 2024. u Centru Sava.
Ovo je 11. samit po redu koji je organizovao specijalizovani magazin za trgovinu InStore, kao centralni i najveći trgovački događaj u Srbiji. Ovog oktobra ostvaren je novi rekord – oko 700 učesnika, uz značajan broj izlagača. Gost tradicionalnog dela programa „FMCG portret“ bio je Boris Mačak koji je svoj karijerni profil razvijao u grupaciji NELT tokom prošle dve i po decenije, a kako je zadužen za poslovanje na afričkom tržištu, učesnici FMCG samita su imali priliku da saznaju zanimljive poslovne detalje iz nekih od zemalja sa afričkog kontinenta.
Boris Mačak je najavio i strateške planove Nelt Grupe u okviru kojih ova grupacija teži bržem razvoju, kroz tri fokusa:
„Prvi je da širimo poslovanje i ispitujemo mogućnost akvizicije jedne proizvodne firme u Zambiji, gde se već rade rade procene i provere i ako se pokaže da je sve u redu, to ćemo vrlo brzo realizovati. Takođe planiramo i akviziciju u Mozambiku. Drugi pravac razvoja je širenje poslovanja na Namibiju, Bocvanu i Tanzaniju, gde sa našim principalima planiramo širenje. A sve to je u vezi i sa trećim, a zapravo prvim našim fokusom, a to je da jačamo pozicije na tržištima na kojima smo prisutni, jer je reč o državama koje zauzimaju velika prostranstva, pa još nismo prisutni u svim delovima. Na primer, od jedne do druge naše filajale u Mozambiku, razdaljina je 2.000 kilometara“, rekao je Mačak.
Preduzetničkog duha, Boris Mačak kaže da je već u ranoj mladosti shvatio da su bitne tri stvari: s kim se sarađuje, da čovek bude posvećen onome što radi i da se započeto završi. U svojoj 21. godini počeo je prvi ozbiljniji biznis sa partnerom: otvorili su firmu koja se bavi uvozom raznih roba. Posle nekoliko godine zaposlenio se u kompaniji Nelt, da bi tu kasnije uspešno vodio projekte u okviru Neoplante i projekat Baby food factory u koji je uloženo 25 miliona evra.
No, kad je o afričkom tržištu reč, koje u svom resoru ima duže od decenije, Boris Mačak kaže da je prvi put otišao u Luandu, glavni grad Angole 2012. godine:
„Razmatrali smo mogućnost poslovanja na tom tržištu. Ono što me prvo faciniralo je jaz između bogatstva i siromaštva, odnosno kontrast koji tamo postoji. Na jednoj strani su moderni hoteli, restorani, šoping molovi, široki bulevari i svi simboli ekonomskog bogatstva, a na samo koju stotinu metara dalje su siromašni ljudi koji žive u favelama. Bilo je neverovatno videti tu količinu luksuznih automobila i džipova koje nisam imao prilike da vidim ni u većim metropolama, koji se kreću ulicama u kojima stoje ti siromašni ulični prodavci i pokušavaju nešto da zarade za sebe i za svoju porodicu. Ali, kada ih pogledate, ti siromašni ljudi izgledaju srećniji od ove bogate klase koja vozi skupe automobile. Zato je Luanda za mene ostala mesto koje čovek treba da razume i da se prilagodi situaciji i običajima“, rekao je Mačak.
Kompanija Nelt posluje na tri tržišta u Afici: Angola, Zambija i Mozambik. Govoreći o sličnostima i razlikama, Mačak kaže da je slično za sva tri tržišta to što su se oslobodili kolonijalnog statusa tek krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina. „Sve tri države su nerazvijenr ekonomski, ali sa druge strane, sva tri tržiša su bogata prirodnim resursima. Zambija ima bakar, Angola zlato i dijamante a Mozambik imaju razvijeniju poljoprivrednu proizvodnju od ostalih i velika nalazišta prirodnog gasa. Karakteristično za sve tri zemlje je visok prirodni priraštaj. Na primer, kada smo mi došli 2012. godine na sva tri tržišta živelo je oko 74 miliona stanovnika, a danas ih ima više od 90 miliona“, rekao je Boris Mačak.
Kako je naveo, razlike u ovim zemljama potiču od njihovog prethodnog kolonijalnog položaja: pod Portugalijom su bile Angola i Mozambik, dok je Zambija bila britanska kolonija. Upravo zbog toga u Zambiji su Britanci izgradili neke standarde, pored ostalog i svest o značaju obrazovanja i školovanja.
„Međutim, kada se pogledaju ekonomski i socijalni parametri, u tim afričkim državama 60% stanovništva živi na ivici siromaštva, sa dva dolara dnevno po stanovniku. Ostalih 40% stanovništva ima veću kupovnu moć, a među njima ima i ekstremno bogatih. Takva slika diktira i snabdevanje – dominiraju pijace sa ogromnim tezgama i ponudom raznih prehrambenih proizvoda, ali postoje i supermarketi velikih lanaca za bogatije stanovništvo“, ispričao je Mačak.
Govoreći o radu Neltove fabrike bombona Candy factory, koja već dve godine radi u Angoli, Boris Mačak kaže da je projekat Candy factory startovao 2019. godine, a realizovan je 2022. kada je i počeo sa radom: „Proizvodimo lizalice, bombone i žvake. Proizvodne linije su evropskih proizvođača i proizvodnja je po evropskim standardima. Zadovoljni smo proizvodnim rezultatima u prošle dve godine i stalno povećavamo proizvodnju“, rekao je Mačak, uz napomenu da na afričkom tržištu nastoje da naprave adekvatnu ponudu za sve strukture potrošača, te da u ponudi imaju preko 2.000 artikala multinacionalnih kompanija, a sarađuju i sa manjim brojem lokalnih principala.
Upitan da li je imao poslovne promašaje, Boris Mačak je odgovorio:
„Kad god sam donosio odluke gledao sam širi kontekst i sve okolnosti. Rukovodio sam se širim interesima. Grešaka je svakako bilo, ali sam gledao da ih svedem na minimum“.