Iako su prosečne cene polovnih automobila u proseku više za 14% u prvih šest meseci 2024. u odnosu na isti period prošle godine, prodaja polovnjaka je na gotovo istom nivou. Naime, broj prodatih korišćenih vozila iz uvoza od januara do kraja juna ove godine manji je za svega 1,2% u odnosu na 2023. godinu, pokazala je analiza sajta Polovni automobili.
Takođe, anketa sprovedena među preko 6.000 posetilaca sajta pokazala je da je kupcima najvažniji faktor pri odabiru automobila cena, kao i da su u najvećem broju slučajeva spremni da za kupovinu izdvoje od 3.000 pa do 10.000 evra.
Istraživanje Polovnih automobila je i ovog puta obuhvatilo prodajne rezulate u prvih šest meseci 2024. godine, kretanje prosečnih cena polovnjaka oglašenih na sajtu, kao i interesovanje kupaca u pogledu brendova, modela, najtraženijih godišta i pogonskog goriva.
Podaci prikupljeni u saradnji sa „CUBE timom“ pokazali su da je prodaja polovnih automobila iz uvoza u prvih šest meseci ove godine manja za svega 726 vozila u odnosu na prvo pologudište 2023. godine, što je, kako smo naveli pad za svega 1,2%.
Podsećanja radi, ako bi se poredio šestomesečni presek 2023. u odnosu na 2022. godinu, pad prodaje polovnjaka iz uvoza iznosio je 5,6%.
Cene više ne rastu iz meseca u mesec
Ovi rezultati posebno su zanimljivi, kada se pogledaju kroz prizmu prosečnih cena korišćenih vozila, oglašenih na sajtu Polovni automobili. Naime, ako se uporede prosečne cene iz prve polovine ove, sa istim periodom prošle godine, primetan je prosečan rast od 14%. Primera radi, juna prošle godine prosečna cena svih oglašenih polovnih vozila iznosila je 8.894 evra, da bi u junu ove godine cena dostigla 9.864 evra, što je rast od 11% (na sajtu Polovni automobili trenutno je oglašeno više od 66.000 putničkih automobila).
Uprkos činjenici da su cene polovnjaka veće u odnosu na prošlu godinu, primetna je jedna značajna promena. Dok je prethodnih nekoliko godina rast prosečnih cena polovnjaka bio kontinuiran, dakle iz meseca u mesec, u prvoj polovini ove godine, to nije bio slučaj. Tokom februara, marta i aprila prosečne cene oglašenih polovnjaka bile su u padu, da bi tokom maja i juna, ponovo krenuo blagi rast. Ipak, prosečne cene u junu i dalje su niže u odnosu na januar ove godine i to za 1,3%. Da li će se ovakav trend nastaviti, ostaje da vidimo.
Šta se kupovalo u prvoj polovini godine?
Kupce polovnih automobila i dalje zanimaju u najvećoj meri polovnjaci sa dizel motorima. Od 63.795 polovnjaka koji su prvi put registrovani u prvom polugodištu, čak 40.781 su dizelaši.
Apsolutno nema promena ni kada je reč o interesovanju za modele i brendove. Tri modela Volkswagen-a, Golf, Passat i Polo su tradicionalno na vrhu liste, a ovog puta prate ih i Opel Astra i Audi A4 na četvrtom i petom mestu. Kad je reč o proizvođačima, osim Volkswagen-a, u prvih pet na listi najprodavanijih su Audi, Opel, Peugeot i Renault.
Ono što se polako menja jeste interesovanje kupaca kada se radi o godini proizvodnje.
U prvoj polovini godine najprodavaniji su automobili proizvedeni između 2008. i 2012. godine, dok su se recimo prošle godine više kupovali polovnjaci proizvedeni između 2007. i 2010. Činjenica je ipak da u oba slučaja govorimo o automobilima koji su stariji od 10 godina i da oni čine preko 65% svih polovnjaka prvih put registrovanih u Srbiji od januara do kraja juna ove godine.
Upravo iz tog razloga, sajt Polovni automobili istraživao je prosečne cene oglašenih polovnjaka na portalu starih između 11 i 15 godina. I na osnovu ovih podataka primetan je blagi pad cena, ali su one i dalje daleko veće u odnosu na prvo polugodište 2023.