Diptih „Dvostruko ubistvo”, bio je sačinjen od komada „Klovnovi” i „Ispravka” (Foto: Duško Vukić)

Diptih „Dvostruko ubistvo”, bio je sačinjen od komada „Klovnovi” i „Ispravka” (Foto: Duško Vukić)

Uz fanfare i zagrljaje spuštena zavesa na 20. Beogradski festival igre

Diptihom „Dvostruko ubistvo”, koji je počeo uz fanfare i prasak, a završio se toplim zagrljajima između igrača i publike, kao i uz dodelu Nagrade „Jovan Ćirilov – za korak dalje“ čuvenom Hofešu Šehteru, 13. aprila je spuštena zavesa na glavni program 20. Beogradskog festivala igre.

Tokom dve nezaboravne večeri, 12. i 13. aprila, publika je prošla kroz vrtoglavu vožnju oprečnih koreografskih slika i emocija, od drame i napetosti do ljubavi i radosti, s potpisom ovog izraelskog koreografa i kompozitora. Čini se da prikladnije završnice nije moglo biti. Igra se vratila na scenu, a publika na festival u punom kapacitetu, budući da je svaka predstava tokom ovogodišnje manifestacije bila unapred rasprodata.

„Vratili smo se. Naša trupa je presrećna što je opet na sceni, opet u pozorištu, ponovo u Beogradu i ponovo pred živom publikom. Prošli smo kroz neka teška vremena, ali (nova) normalnost je tu. Želimo da sa vama proslavimo ovaj trenutak i naš povratak, pa hajde da zajedno uzviknemo tri puta ‘Ura!’”, obratio se sa pozornice igrač londonske Kompanije Hofeša Šehtera. Nakon što mu je publika uzvratila glasnim uzvicima oduševljenja, čitava trupa je radosno zaigrala na čuveni Ofenbahov kan-kan.

Tako je počeo diptih „Dvostruko ubistvo”, sačinjen od komada „Klovnovi” i „Ispravka”. Iako su „Klovnovi” originalno kreirani za Holandski teatar igre 2015, oni su prerađeni za dve večeri izvođenja na Beogradskom festivalu igre, otkrio je Hofeš Šehter u razgovoru sa medijima.

Ovaj energični komad, izveden u neprekidnom pulsirajućem ritmu, zasnovan je na ideji o pozorišnim, odglumljenim ubistvima na sceni od strane izvođača koji pokušavaju da nas razgale, ali se situacija otima kontroli, dok se zabava pretvara u svoju suprotnost. „Rođen sam u Izraelu, pa sam donekle opsednut temama moći i njene raspodele između grupe i pojedinca, komandovanja, nasilja, brutalnosti… „Klovnovi“ su rezultat tih pitanja”, otkrio je Šehter.

Komad „Ispravka” protivteža je sumanutoj i nasilnoj prirodi „Klovnova”. Reč je o nežnom delu punom ljubavi, razumevanja i prihvatanja, premijerno izvedenom septembra 2021. Šehter je komad napravio kao reakciju na ovo vreme i njegova osećanja u vezi s tim. Suštinski, hteo je da publici ponudi nadu, veru u ljude i bolje dane, što je dirljivo poentirao spustivši igrače u publiku, da nasumice grle gledaoce, koji su odreda reagovali sa oduševljenjem.

 Koreografu i kompozitoru Hofešu Šehteru (48) Aja Jung je uručila Nagradu „Jovan Ćirilov” za korak dalje, koju mu je stručni žiri dodelio za komad „Labudov kolač” u izvođenju trupe Gotje dens iz Štutgarta, odigran prošlog aprila u okviru 19. Beogradskog festivala igre.

Koreografu i kompozitoru Hofešu Šehteru (48) Aja Jung je uručila Nagradu „Jovan Ćirilov” za korak dalje, koju mu je stručni žiri dodelio za komad „Labudov kolač” u izvođenju trupe Gotje dens iz Štutgarta, odigran prošlog aprila u okviru 19. Beogradskog festivala igre (Foto: Duško Vukić)

Na kraju večeri koreografu i kompozitoru Hofešu Šehteru (48) je uručeno najvažnije priznanje festivala, Nagrada „Jovan Ćirilov” za korak dalje, koju mu je stručni žiri dodelio za komad „Labudov kolač” u izvođenju trupe Gotje dens iz Štutgarta, odigran prošlog aprila u okviru 19. Beogradskog festivala igre.

Stilizovanu baletsku patiku, rad Andreje Prokopijević, uručila mu je Aja Jung, direktorka Festivala.

„Scena je mera i publika za tren prepozna sve ono što je vrhunsko, kao i ono što je prosečno ili loše. Sa ovim festivalom smo natopili svaku pozorišnu daščicu željom i strepnjom da ono što donosimo bude vrhunsko i drugačije, a nagrada koja nosi Jovanovo ime upravo to i promoviše”, izjavil je Aja Jung, podsetivši da je Šehter njen sedmi laureat, nakon Jiržija Kilijana, Šaron Ejal, Dimitrisa Papajoanua, Mari Šuinar, Jakopa Godanija i Gabrijele Karizo i Franka Šartijea.

Zaljubljenik u muziku i igru, Hofeš je studirao klavir i udaraljke, folklor i modernu igru. Sem svog najvažnijeg učitelja, Ohada Naharina, kao uzore navodi Kilijana, Forsajta, Platela, Eka i Pinu Bauš, „autore koji su uspeli da iskažu nešto moćno kroz slike na sceni”. Velika inspiracija su mu i film i muzika, od klasike do roka. „Na kraju sam svoje dve ljubavi spojio tako što sam postao koreograf koji sam komponuje svoju muziku”, izjavio je.

Retko putuje sa svojom trupom, jer trenutno radi i za Holandski teatar igre, Balet Pariske opere i Balet Geteborga, te je njegov dolazak na Beogradski festival igre time još značajniji. Trupa Hofeša Šehtera gostovala je na festivalu 2015. sa komadom „Sunce” i 2012. sa predstavom „Politička majka”.

Jubilarni 20. Beogradski festival igre, održan od 17. marta do 13. aprila u Beogradu i Novom Sadu, još jednom je predstavio publici ono najbolje iz široke i šarene lepeze sveta igre. Šesnaest trupa iz SAD, Italije, Francuske, Nemačke, Španije, Holandije, Izraela, Grčke i Velike Britanije donelo je najrazličitije stilove kroz ukupno 73 izvedene predstave. Festival je ove godine pratilo preko 12.000 ljudi iz zemlje i inostranstva.