Budimpešta, 25. septembar 2025 – Prošle nedelje MOL i Janaf sproveli su više zajedničkih testova na Jadranskom naftovodu, ali najnoviji rezultati još uvek ne potvrđuju da je cevovod sposoban da dugoročno isporučuje dovoljne količine sirove nafte za Mađarsku i Slovačku iz Jadranskog mora. Tokom testiranja, cevovod nije mogao da radi sa dovoljnim kapacitetom duže od 1–2 sata, saopštila je MOL Grupa. 

Pre testa, strane su se dogovorile da se pritisak i broj pumpi postepeno povećavaju tokom transporta, kako bi se dostigao maksimalni transportni kapacitet i održavao tokom celog trajanja testa. Cilj je bio da se zajednički proceni da li je sistem sposoban za stabilan rad na maksimalnom kapacitetu duži vremenski period. Međutim, neposredno pred test, hrvatski partner nas je obavestio da maksimalne performanse može da održava samo jedan sat, nakon čega bi morali da smanje pritisak. Ovo je značajno odstupalo od ranije dogovorenog plana i otežalo objektivnu procenu rezultata.

Potom je, svega 30 minuta nakon početka testa, hrvatski partner obustavio transport pozivajući se na kvar u napajanju električnom energijom, a sistem je bio van funkcije više od sat vremena. Poteškoće su se nastavile i nakon ponovnog pokretanja, jer je na hrvatskoj strani tokom transporta došlo do pada pritiska, nakon čega je hrvatski partner zatražio od MOL-a da smanji pritisak u cevovodu, pa je hrvatski deo mogao da radi samo pri niskom pritisku i slabim performansama.

MOL i Janaf već duže vreme ispituju kapacitet hrvatskog dela naftovoda. Ranije su sprovedeni manji testovi, a ovog septembra započeo je obiman višemesečni period testiranja koji obuhvata transport velikih količina. Tokom ovog procesa kompanije nastoje da utvrde koliko nafte južni naftovod može stabilno i dugoročno da transportuje.

Naglašavamo da Jadranski naftovod ima veoma važnu ulogu u snabdevanju Centralne Evrope. Međutim, da bi mogao da preuzme veću ulogu od trenutne, pomoćne, najpre je potrebno jasno utvrditi kapacitete i stanje hrvatskog dela naftovoda, kao i šta je neophodno da bi on mogao da svakodnevno transportuje do 40.000 tona sirove nafte, tokom cele godine.

Na značaj cevovoda ukazuje i činjenica da smo pre izbijanja rata uložili 170 miliona dolara u razvoj alternativne, južne infrastrukture i smanjenje jednostrane zavisnosti od istočne rute. Od 2022. godine uložili smo još stotine miliona dolara u diversifikaciju snabdevanja naftom, ali prelazak nije samo pitanje tehnologije u rafinerijama: potrebno je jasno utvrditi stanje Jadranskog naftovoda i njegove mogućnosti.

Da bi južna ruta snabdevanja bila potpuno funkcionalna, hrvatski deo mora da dostigne transportni kapacitet od 40.000 tona nafte dnevno, odnosno 14 miliona tona godišnje. Ovaj obim je neophodan za obezbeđivanje energetske bezbednosti regiona, čak i uzimajući u obzir remont rafinerija i strateške razmene nafte među pogođenim zemljama. Stav kompanije ostaje isti: potrebna su dva komercijalno konkurentna i tehnički potpuno funkcionalna naftovoda, sposobna da pouzdano isporuče potrebne količine za snabdevanje regiona, navedeno je u saopštenju za medije MOL Grupe.