Autor: magazinbiznis.rs

Bojana Kaličanin-Stojanović: Sve veći značaj imaće veštačka inteligencija, koja će omogućiti personalizovane usluge, pravovremene preporuke i proaktivnu podršku klijentima, ali i unaprediti procese prevencije rizika i bezbednosti
U kom pravcu će se IT usluge u bankarstvu razvijati u narednim godinama – pitali smo Bojanu Kaličanin-Stojanović, članicu Izvršnog odbora NLB Komercijalne banke (zadužena za operativne poslove i poslove iz oblasti IT funkcija).
Odgovor je glasio: „Bankarstvo budućnosti biće u potpunosti digitalno – od podnošenja zahteva do potpisivanja ugovora, bez potrebe za fizičkim dolaskom u ekspozituru za sve standardne usluge“, rekla je Bojana Kaličanin-Stojanović i objasnila da se očekuje integracija bankarskih usluga u svakodnevne životne aktivnosti korisnika u različitim životnim fazama:
„Sve veći značaj imaće veštačka inteligencija, koja će omogućiti personalizovane usluge, pravovremene preporuke i proaktivnu podršku klijentima, ali i unaprediti procese prevencije rizika i bezbednosti“, rekla je Bojana Kaličanin-Stojanović.
U intervjuu za naš portal Bojana Kaličanin-Stojanović govori o tome kako izgleda bankarstvo danas i kakvi su planovi NLB Komercijalne banke, koja je deo NLB Grupe, finansijske grupacije koja je lider u regionu i koja donosi inovacije i transformaciju finansijskih usluga, kojima se prilagođava digitalnom dobu.
Bojana Kaličanin-Stojanović kaže da očekuje dalji rast usluga u digitalnom okruženju, jer ono omogućava bržu implementaciju inovacija i veću fleksibilnost:
„Automatizacija će dodatno ubrzati interne procedure i smanjiti troškove, dok će digitalne platforme postajati sve intuitivnije i jednostavnije za korišćenje. Verujem da će narednih godina doći i do šire primene otvorenog bankarstva i razvoja super-aplikacija koje će objediniti finansijske i nefinansijske usluge na jednom mestu”.
Klijenti će od banke očekivati iskustvo slično onome koje imaju na platformama u drugim industrijama – brzo, personalizovano i uvek dostupno. Upravo u tom pravcu NLB Komercijalna banka vidi svoju priliku da predvodi promene na domaćem tržištu.
Kakvi su planovi NLB Komercijalne banke za dalji razvoj u oblasti IT usluga? Kako se razlikovati od drugih, jer iz ugla običnog klijenta – svi nude isto?
„Na tržištu gde su proizvodi i usluge slični, diferencijacija je veliki izazov. Razliku će praviti korisničko iskustvo kroz raspoloživost, jednostavnost, i pre svega sigurnost digitalnih rešenja – uz partnerski pristup za svaku priliku ili izazov. Naša prednost je kombinacija inovativnih digitalnih platformi za finansijske usluge, koje garantuju i odgovarajući nivo sigurnosti i zaštite podataka, i mreže ekspozitura koja je jedna od najvećih u Srbiji. Naš cilj je da klijentima ponudimo više od klasičnih usluga – jednostavno, personalizovano i pouzdano iskustvo, kao i da postojećim i budućim klijentima budemo oslonac u svakodnevnom životu i važnim životnim i poslovnim odlukama. To je način na koji želimo da se izdvojimo i postanemo prvi izbor za građane i privredu“.
Da li su banke postale, zapravo, tehnološke kompanije i šta to znači za dalji razvoj u tom segmentu?
„Banke su finansijske institucije čije uspešno poslovanje u današnje vreme apsolutno podrazumeva tehnološke sisteme na veoma visokom nivou razvoja, koji omogućavaju skalabilnost, sigurnost, ali i brze promene i inovacije kao odgovor na očekivanja tržista i klijenata. NLB Grupa je na taj izazov odgovorila osnivanjem tehnološke kompanije NLB DigIT – jedinstvene grinfild investicije u Srbiji, u okviru koje više od 120 vrhunskih IT stručnjaka razvija i implementira napredna rešenja za sve banke-članice grupe”.
Budućnost vidimo u daljoj automatizaciji, primeni veštačke inteligencije i personalizaciji usluga – pravcima koji već oblikuju sledeću fazu razvoja i koji će u potpunosti redefinisati korisničko iskustvo u bankarstvu.
Ako uporedite investiranje banaka u razvoj, da li banke najviše ulažu u tehnološki razvoj ili u neki drugi segment poslovanja?
„Banke danas najveći deo svojih investicija usmeravaju u tehnološki razvoj, jer upravo tehnologija oblikuje budućnost industrije. Digitalizacija procesa, razvoj mobilnih i internet platformi, kao i ulaganje u sajber bezbednost čine osnovu održive konkurentnosti.
Međutim, paralelno se ulaže i u druge strateške segmente: modernizaciju ekspozitura koje od transakcionog kanala postaju kanal za savetovanje i realizaciju kompleksnih usluga u kojima je važno imati odgovarajućeg sagovornika i eksperta u određenoj oblasti, razvoj zelenih proizvoda i podršku održivim projektima. Naša matična NLB Grupa je, na primer, jasno definisala ESG principe kao deo svog poslovnog modela – što znači da tehnološki napredak ide „ruku pod ruku“ sa društvenom odgovornošću i podrškom lokalnim zajednicama. Upravo ta kombinacija digitalizacije, inovacija i održivosti čini osnovu u koju danas banke najviše investiraju“.

Bojana Kaličanin-Stojanović: Naša ključna inovacija je nova digitalna bankarska platforma (DBP) koju intenzivno razvijamo sa ciljem da objedini naše digitalne usluge
Koliko je tehnološki razvoj u segmentu IT usluga uticao na poslovanje NLB Komercijalne banke u prošlih nekoliko godina?
„U poslednjih nekoliko godina NLB Komercijalna banka prolazi kroz intenzivnu digitalnu transformaciju. Osnažena podrškom i ekspertizom matične grupe, naša banka sprovodi kompleksan program digitalizacije i transformacije kroz skoro 30 projekta sa više od 3.000 aktivnosti u kojima 400 zaposlenih iz svih domena poslovanja banke optimizuje procese i osavremenjuje proizvode uz pomoć različitih tehnologija. Ovo uključuje i primenu veštačke inteligencije u automatizaciji pozadinskih procesa, u pripremi komunikacije u Kontakt centru, kao i u izvođenju različitih analiza“.
Kakve je promene doneo talas uvođenja IT usluga? Jesu li sve dobre promene ili ima i loših strana?
„U okviru rada na razvoju inovativnih digitalnih rešenja, redizajnirali smo i unapredili postojeće aplikacije, a lansirali smo i novu faktoring platformu, koja klijentima omogućava moderan, efikasan i potpuno digitalizovan način trgovine potraživanjima.
Najvažnije, nastavljamo da gradimo agilan i održiv model rada banke budućnosti, koja će biti još efikasnija, jednostavnija i bliža klijentima”.
Digitalna transformacija nije bez izazova. Ona podrazumeva i duboku reorganizaciju IT funkcije, pažljivo upravljanje arhitekturom IT ekosistema, kao i stalno unapređenje bezbednosnih standarda. Ali, konstantan rad na tim unapređenjima omogućava nam da ostanemo konkurentni i spremni za ubrzane promene na tržištu.
Koju uslugu i unapređenje u segmentu IT usluga NLB Komercijalne banke smatrate najvažnijom?
„Naša ključna inovacija je nova digitalna bankarska platforma (DBP) koju intenzivno razvijamo sa ciljem da objedini naše digitalne usluge – od svih funkcionalnosti mobilne aplikacije, preko usluga kao što su otvaranje računa, apliciranje i realizacija gotovinskih kredita i dozvoljnog prekoračenja, upravljanje investicionim portfolijom, do novih servisa koje ćemo u budućnosti nuditi klijentima. Ovo rešenje podržava ambiciju NLB Komercijalne banke da postane najbolja digitalno orijentisana banka u zemlji, čak i regionu“.
Zašto tu platformu smatrate najvažnijom?
„Zato što platforma, zajedno sa NLBPay servisom za beskontaktna plaćanja mobilnim telefonom i pametnim uređajima, čini srce našeg digitalnog ekosistema. Ono što nas razlikuje jeste odluka, ali i kapacitet da digitalne platforme razvijamo interno ili u hibridnom režimu pažljivo dizajniranog ekosistema partnerstava, što nam daje fleksibilnost, brzinu i kontrolu nad daljim inovacijama“.
Imate bogato iskustvo rada u bankarstvu, pored ostalog i u matičnoj NLB banci u Sloveniji. Kada uporedite nivo razvoja IT usluga u Sloveniji i u Srbiji, ima li razlike i u čemu?
„U Sloveniji je digitalizacija društva u celini na značajno višem nivou, što važi i za bankarstvo – većina ljudi koristi mobilno i internet bankarstvo, a veliki broj usluga je potpuno automatizovan. Srbija je bila tradicionalnije tržište, ali poslednjih godina primećujemo ubrzan pomak. Dodatno, i regulator predstavlja značajnog pokretača digitalizacije i inovacija, pre svega u domenu platnih usluga.
Vidimo da i klijenti u Srbiji sve više očekuju kompletno digitalne procese – od otvaranja računa do kreditnih proizvoda, bez odlaska u ekspozituru. Naša strategija ide upravo u tom pravcu: uvodimo nove funkcionalnosti, razvijamo i primenjujemo robotizovana i AI rešenja i time obezbeđujemo modernije, brže i sigurnije korisničko iskustvo“, ocenila je Bojana Kaličanin-Stojanović u intervjuu za naš portal.