Moj glavni cilj je da vrhunski obavljam posao. Specijalizovali smo se za krstarenja. Turizam je najpogođeniji pandemijom, a kruzing je na toj lestvici. Ali, u ovim kritičnim situacijama se pokazuje ko je najbolji preduzetnik. Nikoga nismo otpustili, čak smo zaposlili nekoliko pripravnika, a uskoro krećemo sa prvim krstarenjima. Optimista sam i mislim da je pandemija već iza nas

Mihailo Vukić

Mihailo Vukić: Rođeni sam Baranin i nikada odavde ne bih otišao

Postoje dva netačna stereotipa o krstarenju: prvi je da je kruzing za bogate i stare ljude, a drugi je da su putovanja skupa. Nije tačno ni jedno ni drugo i mi to našim poslovanjem stalno dokazujemo.

Ovo je jedna od prvih rečenica Mihaila Vukića, vlasnika i direktora turističke agencije Allegra Montenegro čija je centrala u Baru, a poslovnica u Beogradu. Specijalizovani su za prodaju aranžmana za krstarenja po celom svetu, rade vrlo uspešno već 13 godina, iza njih je na hiljade zadovoljnih gostiju koji im se ponovo vraćaju da otkriju nove destinacije, ali je od tih turističkih priča mnogo zanimljivija „biznis priča“ samog vlasnika agencije, Mihaila Vukića, o tome kako je i zašto, posle 15 godina aktivnog bavljenja košarkom – postao biznismen.

Razgovarali smo u Baru, jednog lepog sunčanog dana, krajem aprila, prilikom posete predstavnika beogradskih medija i turističkih agencija iz Srbije, na poziv TO i Grada Bara, a uz asistenciju TO Beograd i agencije Allegra.

Za nastanak ove barske turističke agencije Allegra zaslužno je jedno krstarenje na kojem je Vukić bio 2007. godine, na Karibima. Kaže da je bilo toliko lepo, da je u svemu uživao i na brodu i kada su se iskrcavali za razgledanje. Zato je odmah pomislio: „Pa, mogao bih i ja da pokrenem ovakav biznis i da omogućim ljudima da uživaju u svemu ovome, kao i ja“. U tome je toliko bio odlučan, da je agenciju osnovao već 2008. godine, baš u vreme početka globalne finansijske krize! Ali nije kriza bila jedini problem. Ova odluka je imala i druge posledice – u Baru su se Vukiću gotovo podsmehivali što je rešio da nudi krstarenja. „Pa, što će ti to, ko će ti ići na krstarenja, pa kome ćeš to da nudiš…“, samo su neke od prvih reakcija prijatelja. Da li je razmišljao da odustane?! Naravno da nije. Pa, on je – sportista!

Volimo da putujemo

Srbija i Crna Gora svakako ne pripadaju ni razvijenim ekonomijama ni državama sa visokim nivoom životnog standarda. Pa, kako onda, trošimo toliko para na turistička putovanja i na letovanja?

– Pitali su me ljudi iz baltičkih država, sa visokim standardom, kako to da se kod nas ljudi lepo oblače, komforno žive, doručkuju po restoranima… Nije im bilo jasno. Nije ni meni, ali mi smo šampioni da potrošimo tri puta više nego što zaradimo. Volimo skupe torbe, putovanja, vozimo dobra kola, imamo po dva telefona. Takav nam je mentalitet, kako drugačije objasniti. Allegra, na primer, ima u ponudi destinaciju Transatlantik – od Venecije do Buenos Airesa. Taj aranžman prodamo za 15 dana. Imali smo i turu Beograd – Los Anđeles, pa odatle putovanje zapadnom obalom Gvatemala, Panama i povratak preko Santjaga i iz Čilea. Te ture se ugovaraju po pola godine i vrlo su zahtevne. Potrebne su i vize za pojedine države a ima i vanrednih situacija. Ali, sve te aranžmane vrlo brzo rasprodamo, ispričao nam je Mihailo Vukić.

I tu dolazimo do druge važne tačke – kako je Mihailo Vukić od sportiste postao biznismen:

– Bavio sam se košarkom 15 godina. Najpre u Crnoj Gori devedesetih, a potom u Sloveniji, Italiji, Austriji, na Kipru. Ali, posle toga su, kako je to uobičajeno u sportskom životu, došle povrede, operacije, godine… U mojoj 32. godini sam prestao da igram košarku i razmišljao kojim biznisom da počnem da se bavim. I na jednom brodu na Karibima mi je sinula ideja da to što sam doživeo ponudim i našim ljudima. Rođeni sam Baranin i nikada odavde ne bih otišao. Iako sam posetio preko sto zemalja, iako sam imao puno poslovnih ponuda, od Majamija do Barselone i drugih gradova, nikada ne bih otišao iz Bara. Volim svoj grad. Ljudi ovde nisu svesni lepote koju imamo, priča Mihailo Vukić.

Tako je, u kriznoj 2008. godini, košarkaš Vukić postao – biznismen. Agenciji je dao ime Allegra (sreća, srećan – na španskom), što je ime i boginje proleća. No, pošto se i Mihailova majka zvala Vesna, što je takođe boginja proleća u slovenskoj mitologiji, to ime ga je podsećalo i na mamu.

Zato, kaže, voli ime Allegra jer upućuje na nešto veselo i optimistično. Što, naravno, nije dovoljno za uspešan posao. Mihailov recept za biznis je da samo veliki rad i trud donose uspeh:

– Potpuno sam posvećen poslu, ja u firmi radim najviše. Moji partneri to znaju. Oni vide da ulažem 100 odsto sebe i onda se to vraća, uveren je Mihailo.

Na početku je radio sam u kancelariji. Dobro se seća prvog turističkog aranžmana koji je prodao:

– Prvi aranžman sam prodao prijatelju iz Bara, koji je krenuo na krstarenje sa devojkom, da bi je zaprosio na Kanarskim ostrvima. Kasnije mi je prepričavao anegdotsku situaciju. Bilo je jakih talasa jedne noći na brodu koji se zvao Costa Allegra, pa se on za svaki slučaj odlučio da devojku zaprosi “pre brodoloma”, priča sada uz osmeh Mihailo. “Ako se nešto i desi, bolje da je zaprosim pre toga”, pričao je u šali Vukićev prijatelj, kada su se vratili, kao prvi klijenti agencije Allegra.

Kako je i zašto kruzing postao masovni turizam

– Crna Gora i Srbija su siromašna tržišta, sa malo stanovnika, ne možemo da se poredimo sa Danskom, Francuskom, Holandijom. Ali, mi smo u odnosu na broj stanovnika napravili jako dobre rezultate u poslu. Kompanije su prepoznale da smo specijalizovani u ovom poslu i to cene. Dobijali smo i nagrade za broj prodatih aranžmana u odnosu na broj stanovnika, kaže Mihailo Vukić i objašnjava da se na krstarenja agencije Allegra može ići na rate i na kredit preko banke.

Odgovarajući na naše pitanje o tome kako je kruzing postao masovni turizam u prošlih desetak godina, Vukić kaže da su krstarenja popularna, jer na brodu za istu cenu dobiješ mnogo više nego u hotelu.

– Umesto noćenja sa doručkom u hotelu, na brodu dobijete pun pansion, pozorišta, zabavne sadržaje. Idete u teretanu, odete na dobru večeru i probudite se na Siciliji. Vrednost za novac koji dajete je mnogo veća. Doduše, nisu sva putovanja kruzingom jeftina, ima tura koje koštaju po 10.000 evra, ali brodovi su dobili trku sa hotelom: sadržaj i usluga su isti, ali svakom je milije da prođe sedam luka i država na jednom putovanju, a ne da sedam dana bude u jednom mestu. Pored toga, puno je povoljnosti za decu. To je novi trend, koji je prepoznat u celom svetu, pa i kod nas, kaže Vukić, demantujući stereotip da su krstarenja bila rezervisana za bogatiji sloj stanovništva.

Na tom početku poslovanja koristio je i bankarske kredite, neprekidno je održavao stabilnost koja postoji i danas, kada može da dobije i veće bankarske garancije i kredite, kao solventna kompanija.

Danas je Allegra pomorsko-turistička agencija, specijalizovana za krstarenja, koja sarađuje sa više od 250 turističkih agencija u regionu. Generalni je zastupnik za velike kompanije: Royal Caribbean, MSC Cruises, Costa Cruises, Norwegian Cruise Line i druge. Agencije u regionu i iz Srbije rade sa Vukićevom Allegrom, a za sve brodove, odnosno kruzere koji uplovljavaju u Crnu Goru, ova barska agencija obavlja različite poslove, od snabdevanja broda do pripreme dokumentacije, tako da korisnici dobijaju sve na jednom mestu. To se u ovom poslovnom žargonu zove – agentura za brodove.

Mihailo Vukić

Mihailo Vukić: Agencija je uspešna onoliko koliko joj se putnici vraćaju

– Moj glavni cilj je da vrhunski obavljam posao. Jer, bolje je raditi jednu stvar kako treba, a ne da se radi više stvari odjednom. Specijalizovali smo se za krstarenja. Kada klijent dođe kod nas, on dobija sve informacije koje su neophodne za putovanje, uz osmeh i uslužnost koji su glavni u ovom poslu, kaže Vukić.

Međutim, vreme pandemije izazvane virusom kovid-19, prvo je pogodilo kruzing industriju. Svet su obišle slike kruzera koji je na početku 2020. godine, ostao na moru i nije mu dozvoljeno iskrcavanje putnika:

– Kruzeri su uvek bili crna tačka. Bilo je puno loših komentara, a nije sve tako. Turizam je najpogođeniji pandemijom od svih delatnosti na svetu, a kruzing je na kraju te lestvice. Mi smo bili jako pogođeni kao agencija. Koristili smo državnu pomoć i u Crnoj Gori i u Srbiji, ni jednog radnika nismo otpustili, čak smo primili pripravnike. U kritičnim situacijama se vidi kako preduzetnik razmišlja. Nismo smanjivali plate zaposlenima. Svim putnicima smo vratili depozite, iako to nije bila naša obaveza, mogli smo, na primer, da im damo vaučere. Sa druge strane, naš novac je i danas kod kruzing kompanija i hotela i ko zna kako ćemo ga i kada vratiti, priča Vukić, odgovarajući na naše pitanje o tome kako su preživeli prošli “korona period”, duži od godinu dana.

Vukić napominje da je prošle jeseni malo oživela i prodaja avio karata, pa je i to pomoglo. Uz obavljanje “pomorske agenture” za brodove u barskoj luci koji čekaju da počnu sa poslom, nadaju se da je najteže prošlo i da će uslediti oporavak od polovine ove godine:

– Svima je teško. U ovim vremenima se pokazalo ko je snažan, a ko nije. I u aprilu prošle godine smo očekivali biće posla, pa nije bilo ništa. Sad očekujem da će posao krenuti. Razgovarao sam i sa predstavnicima kruzing kompanija, čiji su mesečni troškovi, ako brodovi stoje, od 250 do 300 miliona evra. Te kompanije se spremaju za plovidbu i očekujem da će se situacija normalizovati. Doduše, uz velike promene. Ništa neće biti kao pre, ni na brodu, ni u avionu, ali će se stabilizovati. Dešava se preokret u turizmu, pa se može desiti da brodovi zbog obavezne vakcinacije i PCR testa budu najpouzdaniji. Kruzing kompanije su uložile u laboratorije, u protokole, u testove. Posle velikog zastoja u poslu i minusa na računima, prepoznale su značaj ulaganja u testiranja, objašnjava Vukić.

Prvo pitanje je: Titanik i Costa Concordia

– Dva glavna pitanja koja postavljaju klijenti našoj agenciji su oduvek: sudbina Titanika i Costa Concordia! Za Titanik znamo a Costa Concordia je italijanski kruzer, koji se u noći između 12. i 13. januara 2012. nasukao na kopno i jednim delom potonuo. Inače, imali smo putnike na brodu Costa Concordia – jedan bračni par iz Sutomora. Sećam se, bio je 15. januar, subota, zvali su me ujutru i znao sam da imamo naše putnike koji su se ukrcali u Rimu. Ali, i danas verujem da je ta situacija, iako je bila kritična, za nas označila novi uspeh u poslu. Naime, mi smo te putnike odmah zvali, organizovali i smestili ih u hotel u Rimu, obezbedili avion, kontaktirali ambasade. Iako smo tada bili mlada agencija, nismo se povukli, već smo reagovali brzo i kvalitetno. U ovom poslu morate biti snažan, jak, poslovan partner, objasnio je Vukić.

On naglašava da je specifičnost agencije Allegra da za putnike uvek bira dobre hotele u centru grada, a ne hotele koji su 30 kilometara udaljeni od grada.

– Uvek polazim od sebe. Ako želim da budem u Đenovi, onda hoću da budem u centru grada. To obezbeđujemo i klijentima. Nekad u program upišemo tri zvezdice, a pružimo četiri. Putnici i kompanije su nam prijatelji. Kvalitet i pouzdanost su nas i doveli do sadašnjeg uspeha, kaže Vukić.

Prema njegovim rečima, posle slučaja Costa Concordia u poslu im je pomoglo što su počeli putnike da ukrcavaju u Kotoru i Dubrovniku, a ne da putuju u Barselonu i u druge gradove. Tada se povećao broj putnika iz Srbije i Crne Gore.

On kaže da je kompanija MSC, sa brodom Grandioza, već počela turističke ture. Isto je uradila i kompanija Costa Esmeralda, sa jednim brodom, a u Baru je krajem aprila bio usidren brod Norvegian Cruis Line, koji će početi turu iz Pireja 25. jula. Caribbean Cruis počeće uskoro plovidbu iz Izraela, a kako napominje Vukić, neće sve kompanije krenuti sa svim brodovima odjednom, nego sa jednim brodom, pa polako, da do kraja godine uplove sa svim brodovima.

Kruzer “Norwegian Spirit”, američko-norveške kompanije Norwegian Cruise Line, uplovio je u luku Bar krajem novembra prošle godine i bio je tu čak i krajem aprila, kada smo posetili Bar. Pomorsko-turistička agencija Mihaila Vukića, Allegra Montenegro, obavljala je za ovaj kruzer sve potrebne usluge „pomorske agenture“, dok je kruzer usidren u luci

– Pretpostavljam da će u početku popunjenost na brodu biti od 50 do 70 odsto kapaciteta i da će se hrana služiti u restoranima, ali bez samoposluženja, već će osoblje dodavati hranu. Prošlih meseci uloženo je mnogo u dodatno opremanje brodova, u ventilaciju, provetravanje prostorija, higijensku zaštitu. Mi smo nedavno stidljivo objavili jedno krstarenje, grupni aranžman za septembar na najnovijem brodu MSC, bilo nam je neprijatno da pozivamo na plovidbu, a kovid je još svuda. Ali, reakcije su bile neverovatne: aranžman je odmah rasprodat. Ljudi su jedva čekali, jer su željni putovanja. Zato mislim da će se do juna ili jula ići oprezno na letovanja, a onda će svi odjednom krenuti, “kao pušteni sa lanca”. Do tada će jedan broj ljudi preboleti virus, drugi deo će biti vakcinisan i očekujem bum u drugoj polovini ove godine, priča Vukić i napominje da će se dinamika kojom države budu primenjivale protokole i regulativu, direktno reflektovati i na turizam.

O poslovnim planovima kaže da će, zbog zahteva putnika-klijenata, organizovati što više grupnih putovanja. U pripremi je grupni aranžman, polazak iz Soluna po grčkim ostrvima 11. avgusta. A dugoročni planovi su da se što pre vrate na nivo poslovanja iz uspešne 2019. godine. Očekuje da će već 2022. biti na tom nivou.

– Moj moto je da je agencija uspešna onoliko koliko joj se putnici vraćaju. A u tome je primarna stvar – ljudski faktor. Svako ko radi na turističkim aranžmanima za kruzer, treba da zna sve detalje o proizvodu. Kod nas je obavezno da, ko god počne da se bavi ovim poslom, ode na brod. To kompaniju košta, ali je važno da svi zaposleni vide kako to izgleda, da bi mogli da predstave klijentima uslugu. Ulažemo mnogo u edukaciju zaposlenih. Zastupamo kruzing kompanije koje nas kontrolišu. Kod nas nema prevare. Ako aranžman košta 590 evra, on toliko košta i kod nas i kod klijenta i svuda, nema dodavanja, oduzimanja. Kvalitet, poverenje, garancije – to je uslov za uspeh u ovom poslu, ističe Mihailo Vukić, glavni kapiten svoje “turističke reprezantacije” Allegra Montenegro.