Regionalna slika: Srbija i Hrvatska: 2 tržišta - jesmo li blizu ili daleko? Mladen Kožić, Business Development Manager GfK Adriatics (levo) i Predrag Ćirović, managing director, GfK Srbija (desno)

Regionalna slika, Srbija i Hrvatska: 2 tržišta – jesmo li blizu ili daleko? Mladen Kožić, Business Development Manager GfK Adriatics (levo) i Predrag Ćirović, managing director, GfK Srbija (desno)

Autor: R. Nikolić

Jubilarni, deseti FMCG Summit, koji je održan 24. oktobra u Beogradu, u organizaciji časopisa InStore, pokazao je da su za ovu konferenciju veoma zainteresovani svi koji su povezani sa trgovinom, proizvodnjom i logistikom. Deseti FMCG Summit bio je najposećeniji, učestvovalo je više od 500 predstavnika vodećih FMCG kompanija – trgovaca, proizvođača, distributera i pratećih industrija iz desetak zemalja regiona.

JUBILARNI, DESETI FMCG SAMIT U ORGANIZACIJI ČASOPISA INSTORE: U HOTELU HAJAT U BEOGRADU 24. OKTOBRA BILO JE VIŠE OD 500 UČESNIKA

JUBILARNI, DESETI FMCG SAMIT U ORGANIZACIJI ČASOPISA INSTORE: U HOTELU HAJAT U BEOGRADU 24. OKTOBRA BILO JE VIŠE OD 500 UČESNIKA

Na agendi ovog Samita našlo se sve što je u fokusu zaposlenih u FMCG sektoru – od istraživanja, inovacija, digitalizacije do regionalnih trendova u segmentu trgovine i logistike robe široke potrošnje. Regionalna poređenja potrošača su uvek zanimljiva, pa je zato pažnju prisutnih izazvalo i istraživanje Agencije GfK iz Srbije i Hrvatske. Naime, istraživačka analiza prezentovana je pod nazivom – „Regionalna slika: Srbija i Hrvatska – 2 tržišta – jesmo li blizu ili daleko?“, a rezultate su predstavili i poređenja napravili Predrag Ćirović, managing director, GfK Srbija i Mladen Kožić, Business Development Manager GfK Adriatics.

Glavne „zvezde“ ove analize su dve dame u penziji, u godinama oko 65, Ljiljana iz Srbije i Dragica iz Hrvatske, koje, kao tipični kupci u trgovini, snabdevaju svoje porodice neophodnim artiklima. Šta ima Ljiljana u svojoj korpi, a šta Dragica u košarici?

Sastav namirnica je sličan, ali ima i razlike, jer je kupovna moć drugačija. Ljiljanina penzija je oko 450 evra, dok Dragica ima mesečnu mirovinu od 650 evra. No,  zanimljivo je da u dnevnoj potrošačkoj korpi najveći deo čine hleb i peciva, odnosno pekarski proizvodi – kod Dragice 37% sadržaja korpe, a kod Ljiljane 30%. Na drugom mestu je sveže povrće: kod Dragice 24%, a kod Ljiljane 18%. Sledi sveže voće: kod Dragice 23%, a kod Ljiljane 16%, pa mleko – 14% kod Dragice i 13% kod Ljiljane i tako dalje; za meso jogurt, grickalice i ostalo su veoma približni procenti.

U ovom poređenju potrošnje u Hrvatskoj i u Srbiji zanimljiv je podatak da u Srbiji od 10 dinara 4 odlazi na hranu, dok u Hrvatskoj od 10 evra 3 evra se potroše na ishranu. Dakle, 40% prema 30% u poređenju potrošnje Srbija-Hrvatska. Istovremeno, u Češkoj na ishranu ide 24% kućnog budžeta a Bugarskoj i Rumuniji po 40% budžeta.

Kako su naveli Predrag i Mladen u ovom GfK istraživanju, ono u čemu su se poklopili procenti i u Srbiji i u Hrvatskoj, su – poskupljenja! Naime, i u jednoj i u drugoj državi, četiri od deset potrošača smatra da su proizvođači podigli cene više nego što je trebalo. Približni su odgovori i kada se potrošači izjašnjavaju o vrednosti koju dobijaju za novac (Value for money): u Srbiji je 35% nezadovoljno onim što dobija za svoj novac, a u Hrvatskoj 41%.

Zanimljiv detalj iz ovog regionalnog poređenja je i to da u Hrvatskoj 37% potrošača kupuje na promocijama (akcijama), a u Srbiji 29%, zatim da u Hrvatskoj 34% potrošača kupuje proizvode iz kategorije trgovačke robne marke, a u Srbiji 24%, te da se u Srbiji prosečno godišnje 254 puta ide prodavnicu (kupovina hrane), a u Hrvatskoj 263 puta. A na pitanje u kojim trgovačkim lancima se najčešće kupuje, odgovori su sledeći: u Srbiji je na prvom mestu Lidl a na drugom Maxi, dok je u Hrvatskoj Kaufland prvi a Lidl drugi.

Ali, o tome kako privući kupce, odnosno kako savremena nauka i psihologija mogu biti u službi prodajne prakse, govorili su Darko Lukić, CEO, AMMC i Igor Jokić, Head of Sales & Distribution, Nelt Grupa.

Moderator Milan Ćulibrk i učesnici panela: Mate Štetić (Atlantic), Nenad Mišćević (Nektar) i Ljubomir Babić (Fun&Fit)

Moderator Milan Ćulibrk i učesnici panela: Mate Štetić (Atlantic), Nenad Mišćević (Nektar) i Ljubomir Babić (Fun&Fit)

Iz ugla proizvođača, u završnom panelu, o izazovima u prodaji prehrambenih proizvoda u Srbiji, govorili su Mate Štetić, Group Vice President for Coffee and Snacks, Atlantic Grupa, Nenad Miščević, CEO, Nectar Group i Ljubomir Babić, CEO, Fun&Fit Company.

Opšti zaključak je da u regionu ima rasta proizvodnje i prodaje, no cene sirovina su značajno porasle i imaju nepredvidiv trend, ali da je u svemu tome najveći problem inflacija koja umanjuje realne prihode. Zato tržište zahteva agilnost i svi se bore da konstantno unapređuju svoju poziciju – utisak je koji ostaje sa ovog jubilarnog, desetog FMCG samita. Bio je najposećeniji do sada i pružio je dobru priliku za nova saznanja i saradnju zaposlenih FMCG sektoru.