Blinking (Blinking) je IT kompanija koju su pokrenula dvojica univerzitetskih profesora, Miroslav Minović i Miloš Milovanović, iz želje da znanje o digitalnom identitetu pretoče u konkretan alat u onlajn poslovanju. Od početnog tima sa desetak članova 2017, danas imaju više od 30 zaposlenih i na putu razvoja prošle godine dobili su značajnu investiciju Porodičnog fonda Ane Ivanović, naše proslavljene teniserke

Dr Miroslav Minović, jedan od osnivača i CTO Blinkinga

Beogradskoj IT kompaniji Blinking, posle višegodišnjeg nimalo lakog procesa, uz prepiske i dopune, krajem oktobra stigla je informacija iz Američkog patentnog zavoda. Potvrđen im je patent za proizvod „Blinking Verify“ zasnovan na blokčejn tehnologiji koji služi za proveru uspostavljenog digitalnog identiteta i odobravanje akcija.

Zavodu su se obratili 2017, na početku rada startapa kada su dvojica osnivača – inženjeri i univerzitetski profesori dr Miroslav Minović i dr Miloš Milovanović – rešila da znanje koje imaju pretoče u proizvod za tržište.

– Još uvek smo malo zatečeni. Proces je bio dugotrajan, naporan i izazovan, priznaje Miroslav Minović, dodajući da je dobijanje patenta dokaz ispravnosti puta koji su izabrali. Skromno kaže da se zbog neprestanog unapređenja proizvoda i osvajanja tržišta još uvek vide u fazi startapa.

Dr Miloš Milovanović je drugi osnivač, na poziciji COO

– Sa druge strane, po organizaciji u pružanju usluga klijentima odavno nismo početnici, pojašnjava jedan od osnivača i CTO kompanije.

Ideju da se praktično posvete inovacijama u oblasti digitalnog identiteta gajili su dugo. Kao univerzitetski profesori na FON-u, na Katedri za informacione tehnologije, gde obojica drže grupu predmeta na osnovnim, master i doktorskim studijama, svakodnevno su je obrađivali kroz akademski i naučni rad.

– Međutim, neprekidno je tinjala inženjerska želja da sve to primenimo u praksi.

Nagrade

U portfoliju Blinkinga je zavidan broj priznanja dobijen od strane eminentnih finansijskih institucija. U konkurenciji više od 100 kompanija iz regiona, osvojili su treće mesto i Nagradu za preduzetničku izvrsnost Zapadnog Balkana, u Power Up programu koji je organizovala kompanija Dilojt, kroz projekat Svetske banke i Evropske unije.

Na Tehnobank konferenciji, u koaliciji sa AIK bankom i CSI, njihov proizvod je proglašen za najinovativniji bankarski proizvod u regionu za šta su dobili priznanje “Banking Technology award – Miša Mirković”.

Najnovija vest je da je Blinking izabran od strane Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) za učesnika programa Star Venture jer su prepoznati kao izuzetna srpska kompanija sa potencijalom za rast i razvoj.

Takođe, iz iskustava klijenata uočili su sve veću potrebu za alatima u oblasti digitalne zaštite. Trend digitalizacije neće mimoići ni jednu sferu i tek se može očekivati „glad“ na tržištu za pouzdanim, u skladu sa postojećim zakonskim regulativama, sredstvima zaštite, kako korisnika tako i pružalaca e-usluga.

– Neminovno je došlo do tranzicija iz fizičkog sveta važećih fizičkih, papirnih i plastičnih dokumenata u onlajn format. A za to moraju da postoje odgovarajući alati, dodaje profesor Minović.

Prikaz koraka u vizuelnoj digitalnoj proveri

Kako je oblast kompleksna i njihova rešenja su takva. Prate i daju odgovore za različite nivoe zaštite; imaju postupak koji omogućava prolazak potvrde identiteta u nekoliko faza, u zavisnosti od potreba i stepena digitalizacije svakog klijenta pojedinačno.

Rešenja koja su kreirali imaju široko polje primene, od onlajn bankarstva, telekomunikacija, sistema igara na sreću…

Trenutno imaju više od 30 zaposlenih, dok ih je na početku bilo devetoro. Kako dodaje sagovornik Ekonometra, odlučili su da prvu inovaciju zaštite najpre u SAD, jer su od početka targetirali globalno tržište. Razvijali su je intenzivno od marta do jeseni 2017. godine. U kontaktu sa klijentima uvideli su da mnogi još uvek nisu spremni za uspostavljeni digitalni identitet te su 2019. ponudili još jedan proizvod – softver. Blinking Identify služi za jednostavnu identifikaciju, ali i izgradnju vrlo složenih procesa akvizicije klijenata. Na primer, za proveru identiteta uz fotografisanje ličnog dokumenta i selfi fotografije, dok bi primer složenog proizvoda bio proces odobravanja refinansirajućeg kredita u banci. Blinking Verify je napredniji jer proverava već uspostavljeni identitet i daje odobrenje za dalje onlajn akcije. Zasnovan je na blokčejn tehnologiji. Nudi fleksibilan pristup i različite načine provera. Biometrijska provera otiska prsta ili lica su neke od mogućih. Koristi se u situacijama kada se vrši prijava na e-benking aplikaciju, odobrava plaćanje, daje saglasnost pristupa dokumentima ili digitalno potpisuju dokumenta. Rešenje nazvano Blinking Certify je skladište podataka, svojevrsna e-arhiva, kreirana tako da je korisnik u centru i povezan sa različitim institucijama.

Imaju više od 30 zaposlenih i šire tim

Rešenja beogradske kompanije izdvaja to što mogu da se „personalizuju“ – prema različitim potrebama klijenata, konkretnim situacijama ali i regulativama u specifičnim industrijama.

Pitamo profesora Minovića, kako su se snalazili na polju klasičnog biznisa: prodaje, privlačenja investitora, marketinga? Uz osmeh, priznaje da su i Miloš i on morali da uče.

– To je bilo nešto potpuno novo za nas. Pronalazili smo motiv u jasnom cilju pred sobom – razvijanje Blinkinga. U početku smo sve sami radili i vremenom delegirali posao, kako je rastao tim, na direktora prodaje, sektor marketinga.

Miloš Ivanović, Miloš Milovanović i Miroslav Minović

Kucali su na mnoga vrata gde se pružala podrška startapima i nalaze investitori za rane faze razvoja, osvajali priznanja, učestvovali u akceleratorima… Zahvaljujući učestvovanju na dva projekta u Dubaiju uspeli su da ostvare saradnju sa Arapskom bankom koja je bila jedan od prvih test klijenata.

Kako zadržati dobrog programera

Osim uspeha koji postižu na polju inovacija, osvajanja tržišta, posebno su ponosni na kompaktnost tima. Svesni da je problem radne snage u IT sektoru sve prisutniji, ističu da su kolektiv gradili sopstvenim snagama. Čine ga mladi ljudi sa beogradskih fakulteta. Dugogodišnje akademsko iskustvo predavača pomoglo im je u proceni odabira i potencijala kandidata.

– Svi su posvećeni timskom radu i fluktuacija zaposlenih kod nas je mala. Kada dođu ovde prepoznaju šansu jer radimo na inovativnim proizvodima i koristimo naprednu tehnologiju, što jača njihovu motivaciju da ostanu i razvijaju se, kaže dr Miroslav Minović.

Blinking: Tim izuzetnih pojedinaca

Do sada su više puta dobijali ponude da kompaniju presele u SAD ili Veliku Britaniju.

– Svesni smo da bi to omogućilo brži izlazak na velika tržišta. Ali, naše strateško opredeljenje je da kompaniju razvijamo iz Srbije. Ovde je veliki potencijal u mladim ljudima i trudimo se da to bude naša komparativna prednost u odnosu na globalne konkurente. Sa takvim pristupom uspeli smo da izgradimo postojeća rešenja i da konstantno lestvicu guramo uvis. Punom parom radimo na novom proizvodu koji ćemo predstaviti naredne godine.

U prethodnoj rundi finansiranja, Porodični fond Ane Ivanović, naše proslavljene teniserke, prepoznao je potencijal Blinkinga i investirao 1.250.000 evra, marta ove godine. To im je pomoglo u izlasku na tržište i dolasku do prvog Imaju više od 30 zaposlenih i šire tim Prikaz koraka u vizuelnoj digitalnoj proveri klijenta. Naš sagovornik kaže da su jako ponosni na saradnju.

– Ana je postigla neverovatan uspeh u sportu i pokazala da se predanim radom iz Srbije može dospeti u svetski vrh. Verujemo da je prepoznala, osim kvaliteta naših proizvoda, našu ambiciju da ponovimo njen rezultat, samo u svetu IT inovacija.

Poslednjih meseci fokusirani su na regionalno tržište. U Srbiji je početkom godine AIK banka uvela rešenje Blinkinga u svoj sistem, čime su postali prva banka kod nas koja klijentima omogućava većinu proizvoda i usluga onlajn, bez odlaska u filijalu. Implementacijom rešenja i internom reorganizacijom uspeli su da se digitalizuju u domenu zaštite i provere identiteta za samo četiri meseca; čitav proces odobrila je Narodna banka Srbije. Sa Telekomom godinu dana traje proces implementacije i očekuju da će ovog meseca početi primena.

Razgovor za Ekonometar obavili smo samo sa jednim od osnivača – Miroslavom. Miloš je boravio u Crnoj Gori gde je imao seriju susreta sa potencijalnim klijentima, u Severnoj Makedoniji već su ostvarili dobre kontakte i saradnje.

Američki patentni zavod

Obojica, za sada, još nemaju plan hoće li u nekom trenutku morati da odluče kojim putem nastavljaju: preduzetničkim ili akademskim. Veruju da jedan drugi ne potiru. Svoj primer izgradnje poslovne priče sa inovativnim proizvodom, od nule, smatraju dobrim i po ugledu na američke, uspešne startape čiji su pokretači u najvećem procentu predavači s najuglednijih koledža.

Kažu da je prethodnih pet godina bilo stresa, problema i rada koji podrazumeva svakodnevnu posvećenost.

– Zato je dobra odluka što smo se u sve upustili zajedno, a tek smo potom, kako je firma rasla, angažovali ljude. Smatramo da je timski pristup najadekvatniji odgovor na izazove u poslovanju. Da smo išli pojedinačno, prilično sam siguran da ne bismo sada razgovarali o uspešnom Blinkingu.

A. Mirković