
Bojana Tošić, direktorka Republičkog sekretarijata za javne politike
U decembru 2021. godine Vlada Republike Srbije pokrenula je Portal „e-Konsultacije”, u okviru povećanja transparentnosti donošenja odluka u zakonodavnom procesu i procesu donošenja dokumenata javnih politika.
Koliko je ovaj portal doprineo i boljem pozicioniranju Republike Srbije na UN indeksu transparentnosti i koliko je doprineo da se zainteresovana javnost uključi u proces kreiranja propisa?
Bojana Tošić, direktorka Republičkog sekretarijata za javne politike kaže da je u povećanju transparentnosti portal „e-Konsultacije”, doprineo jer je Srbiju pozicionirao
na visoko 20 mesto u svetu, a takođe i omogućio građanima, privrednicima i udruženjima da jednostavno i lako učestvuju u procesu konsultacija.
„Sa druge strane, kreiran je kako bi organi javne uprave, na jednostavan i efikasan način, od samog početka uključivali i zainteresovanu javnosti u proces kreiranja politika i propisa“, kaže Bojana Tošić.
Nedavno je obeleženo tri godine od početka rada portala e-Konsultacije. Kakva su dosadašnja iskustva?
Portal e-Konsultacije je postao važan alat za učešće građana u procesu donošenja odluka tokom izrade propisa i planskih dokumenata, omogućavajući transparentnost i efikasnu komunikaciju između institucija i zainteresovane javnosti. Do sada, Portal je dobio pozitivne kritike, naročito za to što su sve informacije o propisima i dokumentima javnih politika, koji su u pripremi, nalaze na jednom mestu što olakšava pristup informacijama i povećava vidljivosti rada organa javne uprave.
Koje informacije se mogu naći na Portalu?
Građani, privredni subjekti i udruženja građana imaju uvid u dokumente javnih politika i propise od samog početka njihove izrade, odnosno od obaveštavanja o početku radu na konkretnom dokumentu i polaznih osnova, pa do finalnog predloga za usvajanje tih dokumenata. Mogu se pronaći i informacije o konsultacijama i javnim raspravama koje se sprovode za propise i planske dokumente. Postoji i mogućnost neposrednog učešća svih zainteresovanih strana u ovim procesima kroz davanje komentara na nacrte objavljenih dokumenata, učešća u anketama i obaveštavanja o predstojećim događajima (okrugli sto, javna debata, fokus grupa) koje nadležni organ planira da sprovede. Ono što je takođe važno, Na portalu se mogu pronaći i izveštaji o sprovedenim konsultacijama i javnim raspravama iz kojih se može videte koliko su i kako uvaženi komentari koji su pristigli kroz konsultativni proces.
Zbog čega je važno da se Portal koristi od strane nadležnih institucija, građana i privrede?
Korišćenje Portala omogućava građanima, udruženjima građana i privredi da budu aktivni učesnici u procesu donošenja odluka. Građani imaju priliku da izraze svoja mišljenja i predloge, što doprinosi jačanju demokratskih principa i odgovornosti. Za privredu, Portal predstavlja priliku za davanje predloga i sugestija na nacrte zakona, predloge propisa i drugih odluka organa javne uprave koje direktno utiču na poslovanje. Lokalnim samoupravama daje alat za bolju komunikaciju sa građanima, kao i za efikasnije sprovođenje javnih politika.
Kolika je baza podataka na Portalu? Koliko često se ažurira? Da li je Portal jednostavan za korišćenje?
Baza podataka Portala e-Konsultacije sadrži sve relevantne informacije o sprovedenim javnim raspravama i konsultacijama, sa prilozima, zapisnicima i izveštajima. Ova baza se redovno ažurira, kako bi sve ciljne grupe imale uvid u najnovije izmene propisa i planskih dokumenata.
Da li planirate neke novine na portalu?
Portal je počeo sa radom u decembru 2021. uz značajnu podršku GIZ-a i bilateralne podrške Nemačke, Međutim, važno je naglasiti da je 2024. godine uz podršku Švajcarske Vlade kroz program „Odgovorne lokalne finansije i uključivanje građana” koji sprovodi organizacija Helvetas, došlo do značajnog unapređenja postojećih funkcionalnosti Portala, kao i razvoja novih opcija koje su specifično prilagođene potrebama lokalnih vlasti. Ova saradnja omogućila je proširenje funkcionalnosti Portala kako bi se olakšao pristup i učešće na lokalnom nivou. Novine omogućavaju efikasniju komunikaciju između jedinica lokalne samouprave i građana, kao i bolje praćenje i analiziranje komentara i predloga koji dolaze od zainteresovanih strana. Takođe, poboljšan je interfejs za administratore i korisnike, što je omogućilo lakše upravljanje sadržajem i bržu reakciju na pristigle komentare i povratne informacije.
Da li je moguće dodati i nove kanale komunikacije za integraciju sa drugim digitalnim platformama?
Republički sekretarijat za javne politike, uz stalnu podršku partnera poput Helvetasa, nastaviće sa unapređenjima i u narednom periodu. To će uključivati, između ostalog, unapređenje analitičkih alata za praćenje učinka javnih konsultacija, dodavanje novih kanala komunikacije i integraciju sa drugim digitalnim platformama. Takođe, u planu je razvoj funkcionalnosti koje će omogućiti lakše učešće na konsultacijama i raspravama za različite grupe stanovništva, uključujući osobe sa invaliditetom i starije osobe, kako bi svi imali ravnopravan pristup informacijama i mogućnost izražavanja mišljenja.
Ove buduće nadogradnje imaju za cilj da Portal postane još efikasniji u olakšavanju građanske participacije, da poboljša kvalitet donošenja odluka i doprinese izgradnji poverenja između građana i vlasti na svim nivoima, istakla je Bojana Tošić, direktorka Republičkog sekretarijata za javne politike
.