Od sirovina do gotovih proizvoda – uloga železnice ključna je i nezamenjiva u savremenim logističkim operacijama, zaključak je prve međunarodne konferencije „Železnički transport robe – perspektive i rešenja“ održane 31. oktobra u Beogradu. Događaj u organizaciji portala PlutonLogistics okupio je predstavnike železničkih i logističkih operatera, intermodalnih terminala, luka, vlasnika robe, kao i državnih i naučnih institucija. O izuzetnom interesovanju za teme iz oblasti železničkog transporta robe govori podatak da je panele i ključne sesije pratilo blizu 200 učesnika iz više od deset evropskih zemalja, saopštili su organizatori.
U prošloj, 2023. godini, na železničkoj mreži Srbije ostvareno je oko 6,5 miliona voznih kilometara, odnosno blizu 3 milijarde netotonskih kilometara.
Železnička infrastruktura i železnički transport robe uvek su predstavljali okosnicu razvoja industrije i privrede svake zemlje, ali i prostornog povezivanja i integracije regionalnog i evropskog prostora. Iako u prethodnim decenijama ovom vidu saobraćaja nije posvećena nužna pažnja, te je i dalje nedovoljno zastupljen u ukupnom teretnom transportu, očekujemo da će se to značajno promeniti kroz izgradnju i modernizaciju železničke infrastrukture i jačanje nacionalnih i privatnih železničkih prevoznika, rekao je dekan Saobraćajnog fakulteta u Beogradu prof. dr Milorad Kilibarda.
- Perspektive i rešenja železničkog teretnog transporta moraju se tražiti u intermodalnom transportu i integrisanim logističkim servisima. Danas su dominantne železničke linije kontejnerskih vozova koje povezuju regionalne pomorske luke i intermodalne terminale na tržištu Srbije. Preko 50% kontejnerskih tokova već danas se realizuje železničkim transportom, a očekujemo da to učešće značajno poraste i dostigne vrednosti od 70 do 80% – istakao je profesor Kilibarda u uvodnom obraćanju.
U ime Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, na svečanom otvaranju obratili su se pomoćnici ministra Miroslav Alempić i Anita Dimoski.
- Uveren sam da će transport robe železnicom nastaviti da raste i da će Srbija učvrstiti svoju poziciju regionalnog lidera u ovoj oblasti – istakao je Alempić.
On se osvrnuo i na izazove koji postoje na granicama i istakao da naša zemlja sprovodi projekat za elektronsku razmenu podataka, koji podržava Svetska banka, a koji će omogućiti bržu razmenu podataka i bolju komunikaciju operatera, te smanjiti administrativne prepreke.
Anita Dimoski je istakla da je komunikacija osnova za uspeh u svim oblastima, pa i na železnici, zbog čega je značaj događaja poput konferencije „Železnički transport robe – perspektive i rešenja“ izuzetan.
Direktor Transportne zajednice Matej Zakonjšek naglasio je da železnica ima ključnu ulogu u evropskom transportnom sektoru, kao održiva alternativa drumskom saobraćaju. Imajući to u vidu, Evropska unija ima za cilj da do 2030. godine udvostruči udeo železnice u transportu kao deo strategije za smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte i promociju održivog transporta, istakao je.
- Kada govorimo o Zapadnom Balkanu, a posebno o Srbiji, pred nama su tri ključne prilike: obezbeđivanje dovoljnog budžeta za održavanje železničke infrastrukture, nastavak prenošenja i sprovođenja relevantnog zakonodavstva EU i, kao najvažnije, obezbeđivanje dovoljno obučene radne snage za ovu rastuću industriju – naglasio je Zakonjšek.
Značaj sinergije i povezivanja železnice sa lukama i terminalima, strateška važnost velikih infrastrukturnih projekata, kao i obrazovanja kadrova i regionalnog povezivanja, samo su neke od tema koje su se našle u fokusu govornika.
Godina jubileja srpske železnice
Prva međunarodna konferencija „Železnički transport robe – perspektive i rešenja“ održana je u godini važnog jubileja – 140. godišnjice od početka razvoja železničkog saobraćaja u Srbiji, jer je 1884. godine u rad puštena pruga Beograd-Niš.
Učesnici su imali prilike da čuju uvide o razvoju ključnih železničkih ruta ka Kini i Evropi, podatke o uštedama CO2 upotrebom železnice, da saznaju sve detalje o intermodalnim rešenjima za uvoz i izvoz robe iz Srbije, kao i o tome koje investicije pripremaju operateri terminala u državnom i privatnom vlasništvu. Događaj je bio prilika i da se saznaju i ekskluzivne vesti, pa su tako okupljeni imali priliku da premijerno vide kako je izgledao dolazak prvog voza na intermodalni terminal u Batajnici, kao i da čuju detalje o planovima za razvoj ovog čvorišta.
Direktorka medijske kuće Pluton Media Marija Kambić istakla je da je odaziv učesnika, koji je premašio sva očekivanja, pokazao da je zainteresovanost privrede za železnički transport robe na veoma visokom nivou, ali i ilustrovao koliki značaj umrežavanje ima za poslovnu zajednicu, navodi se u saopštenju za medije.
- Konferencija „Železnički transport robe – perspektive i rešenja“ bila je ne samo prilika da se govori o ključnim temama, već i da se povežu svi akteri u logističkom lancu, kako bi zajednički radili na istim cilju: povećati količine robe na srpskim prugama, istakla je Kambić.