Holandska kultura je kultura poverenja, a Srbi su nepoverljivi. To je prva i osnovna razlika. Zatim, Holanđani rade jednu stvar u jedno vreme, a Srbi su rasplinuti na više poslova odjednom. Holanđani žive u budućnosti, a Srbi žive u trenutku. Holanđani dugoročno planiraju i toga se pridržavaju, a Srbi ne prave dugoročne planove, jer ne znaju šta će se desiti…
Prvo je nastala platforma KupujemProdajem (prvi oglas je postavljen u februaru 2008. godine), a onda je, 12 godina kasnije, u julu 2020. godine, osnivač te platforme Bojan Leković, objavio knjigu “Medvedi na putu”, koja je odmah postala bestseler. Oba poslovna poteza su izuzetno uspešna. Internet platforma je postala najveća online zajednica za kupovinu i prodaju u Srbiji, sa dva miliona registrovanih korisnika i 720.000 poseta svakog dana. Dnevno se objavi preko 60.000 oglasa, uz više od tri miliona aktivnih oglasa u svakom trenutku. A što se tiče “Medveda na putu”, za deset meseci od izlaženja, štampana su četiri izdanja i prodata u više hiljada primeraka. U čemu je tajna, pa sve čega se Bojan Leković dotakne, ostavi “zlatni prah” na rukama?
Bojan Leković živi i radi u Holandiji već 20 godina i u ekskluzivnom intervjuu za Magazin Biznis, prilikom nedavnog boravka u Srbiji, govori o tome zašto je odlučio da napiše “Medvede na putu”, kakvi su uslovi poslovanja u Srbiji i Holandiji, koje će posledice pandemija kovida ostaviti na biznis i šta donose nove tehnologije koje osvajaju svet. Leković kaže da će nastaviti da živi i radi u Holandiji, gde je i registrovana firma Quable B.V. u čijem je vlasništvu platforma KupujemProdajem. Inicijalna investicija je u prvoj godini rada platforme iznosila oko 64.000 evra u prvoj godini. Platforma se neverovatno brzo razvijala i punila i sada je, posle više od jedne decenije rada, dostigla vrednost tržišta oglašavanja od pola milijarde evra godišnje. Leković kaže da platforma KupujemProdajem ima dosta partnera, 30 internih i pet eksternih saradnika. Rade hosting, razvoj specifičnih tehnologija baziran na veštačkoj inteligenciji i upotrebu poslovnih sistema. Vrlo često angažuju specijaliste, koji su vrhunski poznavaoci određenih oblasti.
Skica za portret
Bojan Leković je osnivač i CEO kompanije KupujemProdajem, koja je od 2008. do danas izrasla u najveću internet platformu u Srbiji i jednu od 100 najvećih na svetu u branši sajtova za oglašavanje. Bio je nezavisni konsultant za razvoj novog biznisa u Holandiji, radio je kao menadžer za inovacije u Kraljevskom holandskom telekomu (KPN-u) i bavio se naučnim istraživanjem, najpre u oblasti mikroračunarskih sistema na Univerzitetu u Nišu, gde je prethodno diplomirao elektroniku i telekomunikacije, a zatim na Tehnološkom univerzitetu u Delftu pored Haga, Holandija, u oblasti interneta. Dodatno, završio je strateški menadžment na Fakultetu za menadžment Univerziteta Erazmus u Roterdamu, koji je jedna od najprestižnijih škola menadžmenta u Evropi. Predsednik je Holandsko-srpske poslovne asocijacije. Suprug je i otac dve ćerke. Sa porodicom živi u Holandiji od 2000. godine.
• Vi ćete nastaviti da živite i radite u Holandiji i da održavate posao na platformi KupujemProdajem, sa kancelarijom u Nišu?
– U principu, ja sam svuda, radimo online od početka. Mi smo kompanija kojoj uopšte nije bio problem da pređe iz moda gde su ljudi bili u kancelarijama, pa su sada online.
• Dvadeset godina ste u Holandiji. Kakva je razlika u načinu poslovanja u Srbiji i Holandiji i kako spajate ta iskustva?
– Kada sam otišao u Holandiju 2000. godine, razlika između Srbije i Holandije je bila ogromna, a sada se situacija mnogo menja u korist Srbije. Očigledno je da je Srbija mnogo napredovala. Pre 20 godina Srbija nije imala ni bankomate, a u Holandiji se osiguranje sklapalo online! Samo ukucam broj telefona, kliknem na dugme i mene servis pozove da sklopimo ugovor. Srbija je 2000. bila daleko od te faze, a internet je imalo svega nekoliko procenata stanovnika.
• U čemu je razlika u poslovanju u Srbiji i u Holandiji?
– Osnovna razlika je kultura. Holandska kultura je kultura poverenja, a Srbi su nepoverljivi. Kada nemate vremena da postavite hijerarhiju u svom poslu, onda pustite ljude, imajte u njih dovoljno poverenja da se razvija korporacija koja nije na bazi hijerarhije. I oni su majstori u tome, kroz celu istoriju.
“Medvedi na putu” – prva knjiga, pa odmah bestseler
Intimne priče iz preduzetničkog života, pokretanje i izgradnja biznisa na primeru KupujemProdajem – osnova su prve knjige Bojana Lekovića “Medvedi na putu”, koja je izašla iz štampe početkom jula 2020. godine. Za nepunih godinu dana doživela je nekoliko izdanja, prodata je u više hiljada primeraka i postala bestseler. Zašto? U recenziji ove knjige Lazar Džamić, jedan od vodećih digitalnih stratega, ovako je napisao:
“Osamdeset pet priča zen konciznosti vrednih nekoliko tradicionalnih priručnika. Kao kod Bukovskog, varljivo jednostavne, samo dobijaju na dubini ponovnim čitanjem. Ispisane stilom koji je pravo osveženje u domaćoj poslovnoj literaturi, zrače autentično moderno i ’svetski’: jednostavno ali aforistično, koncizno ali duboko, jasno ali vredno“.
“Tajna” knjige je u tome što sadrži lične priče o iskustvima iz preduzetničkog života: o emigraciji i nesigurnosti posla, o tome kako se probudio preduzetnik i kako se rodila želja za ulaganjem u Srbiju, kako je nastao i gradio se KupujemProdajem; o poslovnoj borbi, problemima (medvedima) koji su dovodili do uvida i uzrastanja preduzetnika u menadžera i poslovnog lidera.
Bojan Leković iskreno priča o osnivanju i uzdizanju sopstvene kompanije, radu u velikoj i maloj firmi, o pregovorima sa investitorima i upravljanju ljudima, a to je ono što zanima sve ljude preduzetničkog duha.
Dakle, u Holandiji je vrlo jak kolektivizam, a korporacije se zasnivaju na poverenju. To je prva i osnovna razlika. Holanđani su poverljivi – Srbi nepoverljivi. Holanđani rade jednu stvar u jedno vreme, Srbi su rasplinuti na više poslova odjednom. To nije dobro. Holanđani žive u budućnosti, a Srbi žive u trenutku. Srbi nemaju strpljenja da promišljaju u budućnosti. Holanđani prave dugoročne dogovore i toga se pridržavaju. Ljudi ovde ne prave dugoročne dogovore, jer ne znaju šta će se desiti. Doduše, tome doprinosi i srpsko istorijsko iskustvo.
• Koje su još razlike u kulturi ponašanja i poslovanja?
– Vrlo je velika kulturna razlika u odnosu privatnog i javnog u holandskoj kulturi. Tamo svako može da utiče da se nešto menja u javnom delovanju i svako može da kritikuje. Holanđani su vrlo kreativni, nemaju autocenzuru i odmah kažu ako se sa nečim ne slažu. Otvoreni su i ne moraju da “ispeku, pa da kažu”.
• Kako vidite srpsku biznis scenu? Kako vam izgleda to što se ovde dešava?
– U Srbiji se napredovalo u edukaciji. Imamo dobre menadžere, a vidim i da se poslovna situacija širi, otkrivam nove ljude.
• U Srbiji je poseban problem rada institucija, za razliku od Holandije koja ima izgrađen sistem. Kako to rešiti?
– Jeste problem, ali je i taj sistem ovde sve bolji. Verujte mi, u mnogim oblastima Srbija i Holandija se ne razlikuju. Pogotovo u digitalizaciji. Država se automatizuje, brže sam se vakcinisao ovde nego u Holandiji! Pritom, mi u Srbiji nismo imali vremena, istorijski gledano, da se restartujemo i napredujemo. Ne ulazim u političke stvari, ni šta se dešava u medijima, sa demokratijom i slično, ali je u poslovnom smislu Srbija dosta napredovala.
• Šta je svetu donela kovid pandemija, u smislu ekonomije?
– Kovid je nekima bio majka, nekima maćeha. Neki su profitirali, a neki imali problem. I u Srbiji i u Holandiji. Iz mog ugla gledano, kovid nije proizveo veliku ekonomsku štetu. Sada će da krene veliki, brzi oporavak. Biće potrebno izvesno vreme, biće oscilacija, ali nakon nekog vremena, kada prođe vakcinisanje, očekujem lep ekonomski rast globalne ekonomije, a i u Srbiji takođe.
• U kom pravcu će ići razvoj informacionih tehnologija? Vi ste tu ekspert…
– Glavna kočnica je nedostatak kadrova. Nema dovoljno inženjera, a nema ni dovoljno čipova. Deset godina sam u tome, „konzjumer elektroniks“ je proizvod koji ima najveći volumen, preko milijardu se proizvede godišnje; ništa nije uporedivo sa tim. Ali, nema za sve dovoljno jer je fokus čip industrije – na mobilnim telefonima.
U međuvremenu se desio „internet of things“ i kovid, a samo mali broj kompanija ima takve tehnologije. Svet je sada drastično smanjio broj kompanija koje proizvode čipove a jedna od njih je, na primer, holandska kompanija. Nije problem tehnologija, nego je problem koncentracijski okvir. Akcenat je na obrazovanju u celom svetu.
• Šta su vaše preporuke za Srbiju? Za društvo, za ukupni razvoj?
– Najvažnije je da svako treba da radi na sebi. Pa, tebi će biti bolje ako radiš na sebi, ne treba čekati da ti neko drugi nešto da. Kako konstatuje američki psiholog i mislilac Abraham Maslov: Najveća pomoć jednom društvu je dati mu preduzetničku priliku.
Zašto sam napisao “Medvede na putu”
– Ja mnogo volim svoj posao i volim da pričam o tome. Primetio sam da su to jako interesantne priče i da ljudi vole da ih slušaju. Podstaklo me je da sve sakupim na jedno mesto, da to bude knjiga puna doživljaja. Inspirisala me je knjiga Roberta Taunsenda, američkog poslovnog lidera iz 60-tih godina. U vrlo kratkim pričama, 85 njih, pokrio sam 20 godina poslovnog i životnog iskustva. U svakoj priči ima sakriven poslovno-filozofski koncept koji je koristan ljudima, da im to bude praktični priručnik. Zato je to odmah postao poslovni bestseler. Pišem najzanimljivije stvari koje su mi se desile, jer je to prilika da se nekom prenese znanje, kaže Leković, odgovarajući na naše pitanje o tome zašto je odlučio da napiše knjigu “Medvedi na putu”. Ali, kako kaže, sada mu se to toliko dopalo da će nastaviti sa izdavaštvom. Videćemo šta će biti sledeće…
• Kako vidite budućnost za sebe i za vašu kompaniju?
– KupujemProdajem vidim kao sistem koji se razvija dalje. Lansirali smo tokom prošle godine neke nove kategorije domaće hrane i odmor u Srbiji, a lansirali smo i oglašavanje poslova. Za nas je to značajno, jer smo prvi put ušli, ali pokrivamo segment radne snage koji su niže kategorije, odnosno „oglase na banderama“. Inače, digitalizacija je neupitna, to stiže iako mnogi toga nisu svesni. Kao što 2007. nismo verovali da će ljudi imati mobilne telefone sa kamerama…
• Razmišljate li o regionalnom širenju posla?
– Vrlo je teško, jer kod nas postoji network conect, koji štiti naš biznis, a to znači da je naš proizvod naš ekosistem, a ne web sajt. Činjenica da su na njemu milioni korisnika imali pozitivna iskustva jeste razlog zašto on tako dugo traje. Da bismo to radili, bitno je da što veći broj ljudi koristi usluge, koje su originalne, koje niko do sada nije radio, ocenio je Bojan Leković u razgovoru za Magazin Biznis.