autor: www.magazinbiznis.rs

Juraj Tlsti, član Izvršnog odbora Erste Bank a.d. Novi Sad
“Da li banke postaju tehnološke kompanije, uvođenjem digitalnih usluga” – bilo je pitanje za Juraja Tlstija, člana Izvršnog odbora Erste Bank a.d. Novi Sad u intervjuu za www.magazinbiznis.rs.
„Ukratko – da. Banke su već postale organizacije vođene tehnologijom, a na mnogo načina evoluiraju u tehnološke kompanije. Područja poput veštačke inteligencije, cloud rešenja, personalizacije, otvorenog bankarstva i mobilnih aplikacija sada su među glavnim fokusima ulaganja. Ove tehnologije ne samo da oblikuju budućnost bankarstva, već i otvaraju nove važne izvore prihoda, omogućavajući klijentima digitalne usluge velike vrednosti“, rekao je Juraj Tlsti koji u intervjuu za naš portal govori o primeni informacionih tehnologija u bankarstvu, posebno u Erste Bank Novi Sad gde je stigao početkom ove godine iz Slovačke.
Erste Grupa već nekoliko godina koristi digitalnog bankarskog asistenta – George. Nedavno sam pročitala da ovu aplikaciju koristi oko 10 miliona ljudi u svetu, od toga 6 miliona u Evropi.
Kada će ova aplikacija postati dostupna korisnicima u Srbiji?
„Drago mi je što ste pomenuli George-a. Dolazim iz Slovačke, gde sam i sam već neko vreme zadovoljni korisnik ove aplikacije, i veoma sam ponosan što mogu da kažem da smo je već uveli za ograničeni broj korisnika Erste Banke Srbija. Tokom narednih meseci uključićemo i dodatne grupe klijenata, a plan je da George postane dostupan svim korisnicima u drugom kvartalu 2026. godine. Za sada nam je najvažnije da se uverimo da sve funkcioniše besprekorno, jer ovo rešenje predstavlja značajan iskorak u odnosu na našu dosadašnju mBanking aplikaciju“, kaže Juraj Tlsti.
Kakva su iskustva korisnika koji već koriste George?
„Sa ocenama u rasponu od 4,7 do 4,9 u prodavnicama aplikacija u svim zemljama u kojima Erste posluje, George se svrstava među najbolje ocenjene bankarske aplikacije na tržištu. I to s dobrim razlogom – George je mnogo više od alata za prenos novca. On će predstavljati ključni deo digitalne ponude Erste Banke Srbija u narednom periodu, omogućavajući klijentima pristup gotovo svim bankarskim uslugama bilo kada i bilo gde, bez potrebe da dolaze u ekspozituru“.
Koje se usluge u aplikaciji najčešće koriste?
„Najčešće korišćene funkcionalnosti su svakodnevna plaćanja, pregled računa, istorija transakcija i upravljanje štednjom, dok korisnici posebno ističu jednostavan i intuitivan dizajn, kao i mogućnost da svoje finansijske potrebe obavljaju brzo i bezbedno – u pokretu“.
Koliko su bezbedna nova IT rešenja? U kojoj meri su klijenti i njihovi podaci zaštićeni od različitih sajber napada?
„Bezbednost je jedan od naših najvažnijih prioriteta, zato što radimo sa veoma osetljivim podacima klijenata. Sajber bezbednost je stalni izazov, jer napadači neprestano traže ranjivosti koje bi eventualno mogli da iskoriste – i mi preduzimamo sve moguće mere da to sprečimo. Sva naša IT rešenja su dizajnirana u skladu sa najvišim nivoom bezbednosti koja pokriva sve aspekte, od infrastrukture i arhitektonskih obrazaca do samog koda aplikacija“.
Ko je odgovoran za bezbednost računa klijenata?
„Primenjujemo stroge međunarodne standarde i najbolje prakse, uključujući proveru kodova, testove penetracije i kontinuirano praćenje, kako bismo osigurali bezbednost aplikacija. Na kraju, zaštita računa naših klijenata je zajednička odgovornost naših posvećenih timova za sajber bezbednost, koji neprekidno rade na tome da sačuvaju i podatke i poverenje“.
Kako biste ocenili nivo razvoja IT rešenja koja Erste Banka Srbija primenjuje u svom poslovanju i za svoje klijente?
„Pre dve godine Erste Banka Srbija je uspešno završila obimnu i izuzetno zahtevnu modernizaciju svog centralnog informacionog sistema, čime je većina IT sistema usklađena sa savremenim standardima. Kao što je uobičajeno kod projekata takvih razmera, određene funkcionalnosti planirane su za naredne faze razvoja, a upravo su one sada u fokusu našeg rada – digitalna, automatizovana, personalizovana rešenja za klijente, jednostavna za korišćenje. U Banci imamo vrhunske stručnjake i koristimo najsavremenije tehnologije u oblasti digitalizacije, pri čemu dosledno primenjujemo najviše bezbednosne standarde, u skladu sa praksom cele Erste Grupe“.
Kako ocenjujete tržišnu utakmicu na bankarskom tržištu Srbije? Koja usluga čini razliku?
„Prava razlika leži u jedinstvenoj vrednosti koju banka kroz tehnologiju pruža svojim klijentima. Radi se o kombinaciji više elemenata – personalizaciji, pa čak i hiperpersonalizaciji proizvoda, intuitivnom i responzivnom korisničkom interfejsu i potpuno digitalnim samouslužnim procesima. Kada tome dodamo snažnu zaštitu od prevara, kontrolu privatnosti i sigurnu digitalnu autentifikaciju, dobijamo osnovne gradivne blokove modernog bankarskog iskustva.
U čemu se razlikuju IT rešenja koja nude banke, kad svaka želi da ima najbolje usluge i sve je, uglavnom, slično?
„Informacione tehnologije su široko dostupne i svaka banka ih može implementirati – to nije najveći izazov. Prava vrednost leži u tome kako organizacija koristi ove mogućnosti da stvori značajnu vrednost za klijente. To znači direktno uključivanje korisnika u dizajn i testiranje usluga, razumevanje njihovih potreba i potvrđivanje vrednosti koju svaki proizvod pruža iz njihove perspektive. Banke koje uspešno uključuju klijente u ovaj proces zajedničkog stvaranja su one koje će se istinski izdvojiti na tržištu“.
Koje su potencijalne opasnosti digitalizacije bankarskog sistema po klijente, a koje za banke?
„Naravno, digitalizacija donosi i izazove. Širenje digitalnih usluga prirodno povećava izloženost potencijalnim bezbednosnim pretnjama, zbog čega sajber bezbednost ostaje apsolutni prioritet. Takođe, regulatorni zahtevi postaju sve složeniji i čine značajan deo naših stalnih napora u razvoju sistema. Osim tehnologije, transformacija se dešava i u pogledu kulture i veština – IT stručnost sada je ključna u mnogim segmentima bankarstva, ne samo unutar IT odeljenja. Naš cilj je da izgradimo banku spremnu za budućnost, koja spaja najbolje digitalne inovacije sa ljudskim pristupom odnosu sa klijentima“.
Da li je ovo Vaš prvi boravak u Srbiji, ili ste imali prilike da je posetite ranije, privatno ili poslovno? Jeste li stigli da upoznate Beograd i Srbiju? Šta je na Vas ostavilo najveći utisak u našoj zemlji?
„Nažalost, pre nego što sam preuzeo ovu poziciju nisam imao priliku da posetim Srbiju. Preselio sam se ovde sa svojom verenicom i malim detetom, i od samog početka smo se osećali zaista dobrodošlo i kao kod kuće. Živimo u Novom Sadu i obožavamo i grad i njegovu okolinu.
Kada smo stigli, zaista me je impresioniralo to koliko se sve brzo gradi i razvija, kako u Beogradu, tako i u Novom Sadu, posebno u Novom Sadu – ovim tempom, grad će za deset godina izgledati potpuno drugačije. U slobodno vreme volim da istražujem staze za trčanje na Fruškoj Gori. I, naravno, veliki sam ljubitelj domaće hrane!“
Kakvi su Vam utisci o primeni digitalnog bankarstva u Srbiji, budući da ste u Erste Banku došli početkom ove godine?
„Kao neko ko je deo Erste Grupe skoro 20 godina, mogu da uporedim nivo digitalnog usvajanja u različitim tržištima. Erste Banka Srbija je nedavno prošla kroz veoma zahtevan proces prelaska na novi informacioni sistem – jednu od najsloženijih transformacija kroz koje banka može da prođe. To je bila neophodna osnova za sledeću fazu našeg digitalnog razvoja. Tokom tog perioda, dok su druge članice Grupe napredovale u digitalizaciji, mi smo se privremeno fokusirali na izgradnju tehničke infrastrukture koja nam sada omogućava da ubrzamo i sustignemo ih.
Verujem da već idemo u pravom smeru, a George predstavlja prvi veliki korak koji jasno pokazuje kako moderna, digitalna banka treba da izgleda”.
Tlsti:”Klijenti u Srbiji i dalje češće posećuju ekspoziture nego u nekim drugim zemljama Grupe, ali se to brzo menja. Naš cilj je da bankarstvo učinimo jednostavnim i dostupnim sa bilo koje lokacije, pružajući klijentima slobodu da svoje finansije obavljaju lako, bez potrebe da dolaze u filijalu“.
U kom pravcu planirate razvoj digitalnog bankarstva u Erste Banci Srbija? Osim George-a, šta klijenti mogu očekivati u narednom periodu?
„Za nas je George više od digitalnog proizvoda – on je glavna platforma i kontakt tačka kroz koju klijenti doživljavaju Banku. Gotovo sve naše naredne inicijative na neki način su povezane sa njim. Fokusiramo se na veću personalizaciju, uvođenje alata zasnovanih na veštačkoj inteligenciji i naprednu analitiku podataka kako bismo pružili relevantnije i prilagođenije ponude proizvoda.
Paralelno, razvijamo potpuno digitalno otvaranje računa bez potrebe za posetom ekspozituri, trenutno izdavanje kartica čak i pre nego što klijent dobije fizičku karticu, digitalno odobravanje kredita i mnoge druge unapređene funkcionalnosti. Sve ove inovacije imaju jedan cilj – da bankarstvo u Erste Banci bude jednostavnije, brže i intuitivnije za svakog klijenta“.