Finansijski paket od 2,2 milijarde evra omogućiće suštinsku modernizaciju železničke pruge Koridora 10
Finansijski paket za železnički Koridor 10, vredan 2,2 milijarde evra, zajedno su, 28. februara, najavili Srbija, Evropska unija, Evropska investiciona banka (EIB) i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD). Paket se odnosi na unapređenje deonice Beograd – Niš na Koridoru 10, koje će omogućiti povezanost brzom prugom do 200 km/č između dva grada, uz brži protok robe i usluga, a takođe će doprineti brzoj integraciji u železničke mreže EU.
Paket se sastoji od investicionog granta u iznosu do 598 miliona evra od EU – najveće donacije EU za jedan projekat u Srbiji do sada; zajma od 1,1 milijarde evra od EIB-a i 550 miliona evra zajma EBRD-a. EU je već odobrila bespovratna sredstva u vrednosti od 265 miliona evra, a prva tranša od 82,8 miliona evra potvrđena je protokolarnim potpisivanjem u vozu od Beograda ka Nišu.
Potpisivanje je obavljeno u prisustvu evropskog komesara za susedsku politiku i pregovore o proširenju Olivera Varheljija i predsednika Srbije Aleksandra Vučića, kao i šefa Kancelarije EIB za Zapadni Balkan, Alesandra Bragonzija, direktora EBRD za Zapadni Balkan Matea Kolanđelija, ministra za EU integracije, Tanje Miščević, ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Gorana Vesića i ministra finansija, Siniše Malog kao i diplomata EU zemalja članica.
Železnički Koridor 10 je jedan od panevropskih koridora koji povezuju centralnu Evropu sa Solunom, i deo je Ekonomsko-investicionog plana EU za Zapadni Balkan u iznosu od 30 milijardi evra, koji ima za cilj da mobiliše investicije u oblastima transporta, energetike, zelene i digitalne tranzicije, da stvori održiv rast i radna mesta koje dostižu 1/3 BDP-a Zapadnog Balkana.
Evropski komesar za pregovore o proširenju, Oliver Varhelji izjavio je: „Modernizacija pruge Beograd-Niš je odličan primer kako Ekonomsko-investicioni plan EU vredan 30 milijardi evra koristi građanima i privredi Srbije, povezivanjem Srbije sa EU i regionalnim tržištima, podsticanjem ekonomskog razvoja i ubrzavanjem integracije Srbije u EU.”
Predsednik Republike Srbije, Aleksandar Vučić, izjavio je: „610 miliona evra dobijamo na poklon, od ukupno 2.7 milijardi. Najveća pomoć, najveća podrška, najveći novac. Kada ovo budemo uradili, Niš će biti udaljen od Beograda sat i 40 minuta, sada automobilom ne možete da stignete ni za dva i po sata. Kada je pruga izgrađena 1884. godine, putovalo se osam sati, sada se putuje šest i po. Ništa se nije promenilo 130 godina. Sada menjamo Srbiju, uz pomoć Evropske unije.
Evropska investiciona banka (EIB) je do danas uložila preko 1,2 milijarde evra u železnički sektor, podržavajući regionalnu saradnju i povezanost.
Komentarišući ovaj događaj, potpredsednica EIB zadužena za Zapadni Balkan, Liliana Pavlova izjavila je: „Kao banka Evropske unije, Evropska investiciona banka je posvećena pružanju održive podrške kako za životnu sredinu, tako i za finansije naših partnera. Iz tog razloga je ovo partnerstvo koje će doprineti modernizaciji železničkog Koridora 10 u srcu EIB Global-a. Zahvaljujući spajanju finansija, grantova i tehničke asistencije od strane Investicionog okvira za Zapadni Balkan i instrumenta EU za pretpristupnu pomoć -IPA, bili smo u mogućnosti da brže pripremimo ovaj projekat i obezbedimo najkompetentniju finansijsku ponudu.
EBRD je jedan od glavnih finansijera srpskog železničkog sektora, sa preko milijardu evra uloženih do danas i ambicioznim planovima za proširenje ove podrške u budućnosti.
Mateo Kolanđeli, direktor EBRD-a za Zapadni Balkan ocenio je da “modernizacija železničke infrastrukture, povećanje njene efikasnosti i bezbednosti jeste pokretač ekonomskog razvoja regiona Zapadnog Balkana i jedan je od ključnih prioriteta za EBRD. Banka je već dugo posvećena železničkom sektoru Srbije i drago nam je da sarađujemo sa Evropskom unijom i EIB-om na ovom značajnom projektu”.
Finansijski paket od 2,2 milijarde evra omogućiće suštinsku modernizaciju železničke infrastrukture na deonici Beograd – Niš na železničkom Koridoru 10, uključujući izgradnju novih mostova i tunela. Ova modernizacija će dovesti do poboljšanja povezanosti Srbije sa drugim evropskim železničkim mrežama i olakšaće usluge bržeg transporta tereta i značajno smanjiti vreme putovanja do Niša i Beograda. Kako železnički saobraćaj predstavlja čist način transporta, modernizacija železničkog sistema takođe doprinosi čistijoj životnoj sredini.
Projekti u sektoru saobraćaja koje finansira EU u Srbiji imaju za cilj unapređenje transportne povezanosti, a time i bolju ekonomsku integraciju unutar regiona i integraciju regiona sa EU. Pored toga, napori koje EU ulaže u sektoru saobraćaja posredstvom ovih projekata su u velikoj meri usmereni na otvaranje tržišta i primenu standarda EU. Projekti koje podržava EU su značajno doprineli procesu reforme železnice, uvođenju savremenih i najisplativijih praksi održavanja infrastrukture drumskog saobraćaja, te uvođenju rečnog informacionog sistema u cilju poboljšanja uslova plovidbe na unutrašnjim plovnim putevima Srbije.