Jan -Vilem Dokhejr, sadašnji generalni direktor Delez Srbija i Dragan Filipović, sadašnji generalni direktor Generali osiguranja Srbija, a pre dve decenije generalni direktor Delta Maxi (Foto: Nikić, Mokrogorska)

Jan -Vilem Dokhejr, sadašnji generalni direktor Delez Srbija i Dragan Filipović, sadašnji generalni direktor Generali osiguranja Srbija, a pre dve decenije generalni direktor Delta Maxi (Foto: Nikić, Mokrogorska)

Vidi šta sam ti uradio od MAXI-ja, Dragane – je “radni naziv” dijaloga koji su vodili Jan -Vilem Dokhejr, sadašnji generalni direktor Delez Srbija i Dragan Filipović, sadašnji generalni direktor Generali osiguranja Srbija, a pre dve decenije generalni direktor koji je učestvovao u stvaranju domaćeg trgovinskog lanca Delta Maxi. Na Prolećnom Vivaldi forumu (od 22.-24. marta, na Mokroj Gori) u organizaciji poslovne škole Mokrogorska, ovo nesvakidašnje “svođenje računa” počelo je konstatacijama da obojica menaždera imaju po oko tri decenije uspešne karijere, da imaju po tri ćerke i da im je zajednička karijerna tačka – Maxi.

Šta je bio tvoj prvi utisak kada si pre tri godine došao u Srbiju na poziciju generalnog direktora Delez Maxi – pitao je Filipović, na šta je Jan odgovorio da mu je to bio prvi dolazak u Srbiju i da nije znao gde dolazi, pa je, naravno, pogledao geografsku kartu.

“Radio sam i u Rusiji, u Švedskoj, Holandiji, ali sam se uverio da ovde u Srbiji postoji dobra energija, bitno drugačija nego u zapadnoj Evropi”, rekao Dokhejr koji je, inače, pre dolaska na poziciju generalnog direktora Delez Srbija, radio kao generalni menadžer jedne od najvećih fitnes kompanija u Holandiji, u kojoj je u potpunosti reorganizovao posao i pokrenuo novu digitalnu platformu: od fitnesa do zdravlja.

Jan -Vilem Dokhejr

Jan -Vilem Dokhejr

A trgovinski lanac Maxi je nastao 2002. godine u okviru Delta holdinga. Dragan Filipović je bio mlad menadžer (28 godina) i u Delti je radio već nekoliko godina. Bio je, kaže, prilično iznenađen kada ga je osnivač i predsednik kompanije Miroslav Mišković pitao 2002. godine da li želi da zauzme glavnu poziciju u trgovinskom lancu koji tek nastaje…”Ako vi mislite da mogu, onda mogu”, rekao je tada Filipović.

I sada je to već istorija. Počeli su kao diskont – niske cene i ograničen asortiman roba, imali su samo pet prodajnih objekata u početku, 200 zaposlenih i oko dva miliona evra obrta. Već za osam godina, 2011. godine zapošljavali oko 14.000 ljudi, imali preko 500 prodajnih mesta, a ukupan obrt je prelazio 1,4 milijarde evra. U tom trenutku Maxi je prodat belgijskom Delezu za nešto manje od jedne milijarde evra.

Šta je bilo posle? Jan -Vilem Dokhejr kaže da je u prošlih 12 godina Maxi razvio različite formate prodavnica, da ima oko 12.700 zaposlenih i da je dosta urađeno na digitalizaciji poslovanja. “Upravljati ljudima nije lako. Moramo da budemo iskreni, jer ako smo iskreni, ljudi će razumeti čak i kada pravite greške; mogu vam oprostiti”, rekao je Dokhejr.

Dragan Filipović je posle prodaje uspešno razvijeg i etabliranog brenda Maxi, prešao u upravljački tim osiguravajuće kompanije Delta Generali, a kada je vlasništvo u kompaniji potpuno preuzeo italijanski kapital, postao je prvi menadžer stranac, tj. Srbin, koji se našao na čelu italijanske kompanije.

Dragan Filipović

Dragan Filipović

“Prodavati osiguranje u Srbiji nije lako, jer nema kulture ni navike korišćenja osiguranja kakva postoji u razvijenim zemljama. Ljudi će platiti da dobiju konkretan proizvod u prodavnici, ali neće baš lako platiti za proizvod osiguranja za koji, na njihov prvi pogled – ne dobijaju ništa. No, potencijal rasta svakako postoji i verujem da će industrija osiguranja tek dobiti na značaju, kao i da će biti još inovativnija. Zato je za Srbiju je veoma važno da zadrži mlade i sposobne ljude u zemlji, jer je već neko vreme aktuelan talas  odlaska u inostranstvo”, naglasio je Filipović.

A na Filipovićevo pitanje kako vidi Maxi Delez u budućnosti, na primer, za deset godina, Jan -Vilem Dokhejr kaže da i trgovina sve više postaje “haj-tek”: “Nove tehnologije su veliki izazov za nas i proces digitalizacije je već uveliko nastupio. To su izazovi savremene trgovine, a možda će promene doći i brže – za pet, umesto za deset godina!”

R. Nikolić