Mokrogorska škola menadžmenta uvrstila je Žozefa Ivana Lončara u kuću zaslužnih poslenika, i zlatna pločica sa imenom ovog pionira jugoslovenskog marketinga uklesana je u spomen učionici na Mokroj Gori. Lončar, kreator filozofije marketinga i hodajuća enciklopedija znanja, kako ga je najavila Nataša Đurđević, bio je učitelj armiji marketara sa ovih prostora, koji danas grade svoje karijere ovde, ali i izvan Balkana.

Žozef Lončar

Žozef Lončar uručuje poklon Srđanu Janićijeviću

Prošavši kroz svoju životnu i radnu biografiju Lončar je definisao da su „marketari poslovni ljudi, koji uz pomoć marketinške filozofije rešavaju poslovne probleme i na tržištu primenjuju znanja iz marketinga“ i ocenio:

– Naša struka je multidisciplinarna. Mi pristupamo sa polivalentnim znanjem i u našoj struci se podrazumeva timski rad. Ne postoji individua koja sve zna, iako danas postoje agencije u kojima je jedan, dvoje zaposlenih. To nije marketing, rekao je Žozef Ivan Lončar.

Ujedno je ukazao da je jako važno da ljudi u agencijama rade na edukaciji klijenata i da moraju mnogo da saznaju o konkurenciji.

– Uvek smo na razgovore odlazili kod generalnih direktora sa rešenjima. Nikad nismo učestvovali u pičevima. Smatram da je to strahovita prevara. Iscrpljujuće za agencije, a iznosite ideje pred nekvalifikovane ljude. Krajem svake godine u Markplanu pravili smo dve liste: lista A sa 10 firmi, u kojoj smo skupljali sve podatke o proizvodima, i lista B sa 50 firmi. Znali smo o njima više od konkurencije i više nego što su znale same firme o sebi, rekao je Lončar.

Žozefova agencija Markplan u jednom trenutku je imala 94 zaposlena, a među kadrom su bili fakultetski obrazovani ljudi sa diplomama sa čak 29 različitih fakulteta.

– Mi smo se postavljali tako da rešavamo problem klijentima, nismo odmah išli na oglašavanje. I neprestano smo ukazivali i kolegama i klijentima da marketing, oglašavanje i reklama nisu sinonimi“, rekao je Lončar, koji je održao na stotine predavanja u regionu i u više od 40 zemalja sveta.

Lončar je podsetio na svoj rad u marketingu, u industriji hrane: Bambi, Soja, Juvitana, Takovo, Medela. Za Medelu kaže da je pozicionirao od nule i to na tržištu gde su bila prisutna čuvena imena poput Kraša, Soko Štarka, Slobode iz Osijeka, Laste iz Čapljine.

Bambi i Potisje

Lončar je podsetio na slavne trenutke iz istorije njegove marketinške karijere:

– Sa Bambijem smo radili u kontinuitetu osam godina, sa fabrikom Potisje iz Kanjiže 12 godina. Mi smo se bavili problemima poslovne politike, prodajne politike, nismo samo ulazili u finansije. Sa Bambijem smo potpisali ugovor o zajedničkom ulaganju 1993. godine za proizvod „ keks sport plus“ od 32 komponente. Uvedene su sankcije, dve komponentne bile su iz uvoza i stali smo na proizvodnji od 362 tone, naveo je Lončar.

A prodor, do tada na tržištu gotovo neprimetne, fabrike Potisje iz Kanjiže krenuo je od nule:

– Počeli smo ni iz čega. Bili su udaljeni 50 km od „Toze Markovića“ iz Kikinde i Poleta iz Bečeja. Mi smo uticali na politiku cena, organizaciju, publicitet, politiku organizacije prodajne operative. Jer, sve je to za mene marketing, rekao je Žozef Lončar.

Žozef Lončar

Žozef Lončar i Nataša Đurđević

– Samo ime Medela je izmislio kompjuter, u laboratoriji za psihologiju na Filozofskom fakultetu. Mi smo prvi u Jugoslaviji uveli mini pakovanja od 50 do 200 grama, jer su do tada dominirala ona od 100 i 150 grama, objasnio je Lončar.

Na molbu moderatorke Nataše Đurđević da ukaže na tri stvari koje smatra da su ga izdvojile, oblikovale i omogućile da postigne fascinantni opus i ureže marketinški pečat, izdvojio je sledeće. Prvo, knjigu Dušana Mrvoša „ Reklama, propaganda, publicitet“ koju je pročitao na samom početku karijere. Drugo je iskustvo rada sa fabrikama Metalac iz Gornjeg Milanovca, a treće Potisje iz Kanjiže.

– Primio sam stotinak priznanja, ali su mi najdraža dva. Prvo, jer mi je poslovodstvo Metalca u kome su 90 procenata inženjeri, tehnolozi, mašinci – tehnička inteligencija, priznalo da sam ih uveo u svet marketinga, i drugo, iz Kanjiže kada su rekli da sam učestvovao u izgradnji fabrike. Ipak, najveći uspeh je moja kćerka Sanja, i desetine ljudi koje sam anonimno izveo na put marketinga i sada vode agencije, rekao je Lončar.