Autor: Radojka Nikolić

Dragan Filipović: U Srbiji smo najviše rasli u zdravstvenom osiguranju u kojem imamo tržišno učešće od 35%, plasirali smo novu AdvanceCare platformu i lider smo dugi niz godina
Italijanska Osiguravajuća kompanija Generali Grupa je nedavno održala u Veneciji svoj godišnji skup Invesment Day, na kojem su sumirani rezultati i donet strateški plan razvoja za naredne tri godine 2025-2027. Kakva je pozicija Generali Srbija u tom planu i na čemu je fokus rada u tom periodu – pitali smo Dragana Filipovića, CEO Generali Srbija, tim pre što se u tom strateškom planu izdvajaju najmanje dva značajna detalja. Prvi je da će Generali Grupa do 2027. godine uložiti tri milijarde evra u otkup akcija, u spajanja i akvizicije, a drugi je da će 1,2 milijarde evra uložiti u razvoj usluga veštačke inteligencije (AI). I, logično, kakve sve to implikacije ima na Srbiju u kojoj već gotovo dve decenije posluje Generali Srbija. O tome kakvi su trendovi u sektoru osiguranja u razvijenoj Evropi a kakvi u Srbiji, Dragan Filipović kaže:
„Trendovi u osiguranju na evropskom i srpskom tržištu su različiti. Primera radi, odnos životnih i neživotnih osiguranja u Evropi je 70% naspram 30%, u korist životnih osiguranja, dok je kod nas obrnuto. U mnogim evropskim državama postoje različiti poreski podsticaji kojima se razvija tržište životnih osiguranja, što kod nas nije slučaj. Životni standard i svest o osiguranju je u Evropi na neuporedivo višem stepenu nego u Srbiji, pa je samim tim pokrivenost osiguranja, npr. poljoprivrednih imanja i domaćinstava, oko 80 % a kod nas ne prelazi 20%.
Sve nam to ukazuje na veliki potencijal koji postoji na našem tržištu za dalji razvoj industrije osiguranja, posebno zbog činjenice da imamo veoma razvijenu ponudu osiguranja”.
Kakva je pozicija Generali Srbija u strateškom planu razvoja za naredne tri godine 2025-2027., koji je donela Generali Grupa? Na čemu je fokus?
„Da, krajem januara Generali grupa je predstavila novu strategiju za naredne tri godine: Lifetime Partner 27: Driving Excellence. Ovaj ambiciozni plan, oslanja se na čvrste temelje koji su postavljeni tokom prethodnih godina. Ti temelji su Generali i učinili vodećom globalnom kompanijom u oblasti osiguranja i upravljanja imovinom.
Da citiram CEO Generali grupe: „Naša Grupa nikada nije bila snažnija nego što je danas“, što potvrđuje i činjenica da smo premašili sve finansijske ciljeve našeg prethodnog strateškog plana, Lifetime Partner 24: Driving Growth i pokazali sposobnost da se suočimo sa složenim izazovima današnjice i ispunimo data obećanja.
U investicionom planu Generali Grupe navedeno je da će tri milijarde evra biti uložene u otkup akcija, spajanja i akvizicije. Drugim rečima, širi se vlasništvo. Šta to znači za Srbiju i Adria region? Da li se u Srbiji ili u regionu planiraju nove akvizicije i može li se znati u kom pravcu će ići?
„Siguran sam da će Generali grupa nastaviti da traži prilike za organski i neorganski rast u Adria regionu, što je još jedan dokaz našeg dobrog rada i dosadašnjih rezultata. Ipak, kao i uvek, sve prilike za spajanja i akvizicije će biti procenjivane sa strogom disciplinom. U Srbiji ćemo nastaviti da činimo ono što je do nas, kako bismo podsticali ulaganja u rast i razvoj naše kompanije i zemlje“.
Filipović: Bruto fakturisana premija je značajno porasla na 70,7 milijardi evra (+18,1%), zahvaljujući dobrim rezultatima i u životnom (+23,3%) i neživotnom osiguranju (+9,8%). Zabeležen je i snažan rast operativnog rezultata koji iznosi 5,4 milijarde evra (+7,9%) prvenstveno zahvaljujući životnom osiguranju i odličnom upravljanju imovinom.
Generali Grupa u Srbiji očekuje veći rast u sektoru osiguranja imovine i prirodnih nezgoda nego životnog osiguranja. Kako to komentarišete?
„Mi smo tradicionalno tržište gde dominiraju neživotna, uglavnom jednogodišnja osiguranja, koja se već godinama i brže razvijaju od životnih osiguranja. Razlog za to je odsustvo svesti o potrebi životnih osiguranja koja su višegodišnja, sa akcentom na prevenciju i svesno i savesno planiranje budućnosti.
Nekako smo kao narod skloni da živimo od danas do sutra, da verujemo da nam se ništa loše ne može dogoditi, da probleme rešavamo tek kada se pojave. Takva razmišljanja ne idu na ruku našoj industriji koja u svojoj biti ima preventivnu komponentu i razmišljanje unapred.
U neživotnim osiguranjima ima prostora za rast u oblasti osiguranja imovine pojedinaca, poljoprivrednih gazdinstava i malih i srednjih preduzeća, zatim u kasko osiguranju, osiguranju od odgovornosti, osiguranju od nezgode, kao i osiguranju poljoprivrede”.
U prošloj godini Generali Grupa je ostvarila rekordne prihode. U kom segmentu je registrovan najveći rast? Koliko je Srbija doprinela tom rastu?
„Na osnovu rezultata objavljenih za treći kvartal 2024. godine vidi se da je Grupa nastavila da ostvaruje snažan rast operativnih rezultata u svim segmentima poslovanja. Održan je veoma pozitivan trend neto priliva životnih osiguranja tokom cele godine. Takođe je ostvaren dalji rast profitabilnosti neživotnih osiguranja, uprkos velikom uticaju prirodnih katastrofa. Upravljanje imovinom je značajno doprinelo dokazivanju snage našeg poslovnog modela. Zahvaljujući fokusu na diversifikaciji izvora profita, nastavili smo da imamo dobare rezultate u složenom globalnom okruženju”.
Filipović: U Srbiji smo najviše rasli u zdravstvenom osiguranju u kojem imamo tržišno učešće od 35%, plasirali smo novu AdvanceCare platformu i lider smo dugi niz godina. Rasli smo i u osiguranju od autoodgovornosti i osiguranju domaćinstva. Kao i Grupa, dobre rezultate smo ostvarili i u upravljanju imovinom i generisanju profita.
U razvoj usluga veštačke inteligencije (AI) Generali Grupa je planirala ulaganje od 1,2 milijarde evra do 2027.g. Koliko su usluge AI postale neophodne i u kom pravcu će ići unapređenje usluga u osiguranju?
“Veoma nas raduje činjenica što je naša Grupa odlučila da na globalnom nivou investira oko 1,2 milijarde evra u veštačku inteligenciju i u nove digitalne tehnologije, kako bismo nastavili da unapređujemo način na koji poslujemo. To treba da nam pomogne da se ubrzaju procesi, da se brže dođe do kvalitetnijih podataka oko preuzimanja rizika, da se brže servisiraju klijenti i predvide buduća dešavanja vezana za klimatske promene koje nas okružuju, a jako su važne za naše ukupno poslovanje.
Ljudi će i dalje biti ključ našeg uspeha i pokretačka snaga naše transformacije, donoseći inovacije i napredak svojim veštinama i posvećenošću. Uz podršku naše jedinstvene distribucione mreže, nastavićemo da ostvarujemo našu ambiciju da budemo doživotni partner našim klijentima i da ostvarujemo planirane ciljeve”.
Filipović: Srećan sam i ponosan što je i Generali osiguranje Srbija dalo značajan doprinos odličnim rezultatima, jer smo uspešno rezultatski završili prethodni trogodišnji strateški ciklus. U novom strateškom ciklusu fokusiraćemo se na postizanje izvrsnosti u svemu što radimo, posebno u oblasti odnosa sa klijentima, zaposlenima, distributerima i društvenom zajednicom. Ništa manje se nećemo baviti ni unapređenjem procesa rada i njihovim pojednostavljivanjem, inovacijama, kao i održivim poslovanjem. Verujem da imamo sve što je potrebno za uspeh.
Kako vidite razvoj tržišta osiguranja u Srbiji u narednom periodu? Šta treba poboljšati?
“Neophodan je dalji rad, pre svega, na finansijskom opismenjavanju i podizanju svesti stanovništva o važnosti osiguranja. Kao industrija mi nemamo problem sa cenom našeg proizvoda, već sa neosećanjem potreba za korišćenjem istog. To je veći problem koji traži dugoročan, istrajan pristup u edukaciji našeg stanovništva i to posebno mlađih generacija koje, nažalost, nisu od strane svojih roditelja imale šansu da se upoznaju sa benefitima i potrebama bilo koje vrste osiguranja, tako da ni oni sami nemaju svest o tome. Mi ćemo toj temi posebno dati akcenat u našem strateškom ciklusu 2025-2027”, najavio je Dragan Filipović, CEO Generali Srbija u intervjuu za naš portal.