Biljana Jovanović, osnivač i vlasnik kompanije Luna i Nenad Radujević, osnivač i direktor Belgrade Fashion Week, 11. maja u Beogradu na jubilarnoj reviji mode

Biljana Jovanović, osnivač i vlasnik kompanije Luna i Nenad Radujević, osnivač i direktor Belgrade Fashion Week, 11. maja u Beogradu na jubilarnoj reviji mode

Pad prihoda, krediti za likvidnost, prilagođavanje kroz borbu za opstanak na tržištu – osnovne su karakteristike stanja u kojem se našla srpska tekstilna industrija u prošloj, a posebno u pretprošloj 2020. godini – prvoj pandemijskoj godini koju nam je doneo korona virus. Klaster FACTS koji okuplja 17 privrednih društva srpske modne tekstilne industrije bio je podrška tekstilcima, ali se štete nisu mogle izbeći. Slađana Milojević, direktorka Klastera FACTS kaže za naš portal da je fokus rada u tome da pomogne firmama da kroz razvojne projekte radi na prevazilaženju kovid i post kovid krize:

„Važno je da tekstilne kompanije što pre uhvate korak sa evropskim kompanijama koje su im glavni konkurentni i na domaćem i na EU tržištu. Zato je važna digitalizacija ne samo u prodajnim već i u proizvodnim procesima, kao i sertifikacija društveno odogovornog poslovanja i rad na zelenoj agendi“, kaže Slađana Milojević.

Kada se pogledaju finansijski rezultati za 17 tekstilnih firmi okupljenih u FACTS-u, za period pre pandemije i u prvoj godini pandemije, evidentan je pad prihoda od oko 35 odsto. Kako navodi gospođa Milojević, predpandemijska godina 2019. bila je veoma uspešna za tekstilnu industriju. Članice FACTS su ostvarile ukupan prihod od 76 miliona evra, dok je neto iskazana dobit iznosila 5,5 miliona evra.

Slađana Milojević, direktorka Klastera FACTS

Slađana Milojević, direktorka Klastera FACTS

„Međutim, već 2020. godine ukupan prihod pada na 62,3 miliona evra, dok je neto dobit svedena na 3,3 miliona evra”, navodi gospođa Milojević. Istovremeno, izvoz članica Klastera FACTS iznosio je u 2020. godini oko 19,2 miliona evra, što je bilo za oko 20 odsto manje nego u prethodnoj, veoma uspešnoj 2019. godini.

Šta o tome kažu proizvođači iz dve veoma uspešne kompanije u sektoru modne industrije, dva važna brenda na srpskoj i regionalnoj sceni modne tekstilne industrije: Luna i  Afrodita Mode Collection (AMC)?

Biljana Jovanović, osnivač i direktor kompanije Luna kaže da su prethodne dve godine su bile najizazovnije od svih tridesetak, koliko kompanija postoji. „Pandemija nas je pogodila direktno, jer smo brend prepozant na tržištu kao lider u segmentu garderobe za poslovne i posebne prilike. Ali, ljudi su nam uvek najvažniji, pa smo bili apsolutno fokusirani na to da održimo ne samo broj zaposlenih već i njihov entuzijam i dobru energiju“, kaže Biljana. Luna je intenzivirala edukaciju, unapređivanje i poboljšanje poslovnih procesa. „I u tome smo i uspeli, što sada sa ponosom mogu da kažem”.

Model Luna na jubilarnoj reviji u Beogradu 11. maja

Model Luna na jubilarnoj reviji u Beogradu 11. maja

Direktorka kompanije Luna ističe da su krizu prebrodili bez  zaduživanja firme, bez smanjivanja plata i broja zaposlenih. Upravo to im je omogućilo da punim kapacitetom, sa iskusnim timom, nastave uspešno poslovanje, što se moglo videti i na Jubilarnoj reviviji članica Klastera FACTS, održanoj 11. maja u Beogradu. “Moglo se mnogo i naučiti iz prethodnog perioda. Prvenstveno to da je važno investiranje u stvaranje domaćih brendova. To je teži, ali  mnogo sigurniji put za stabilnost celokupne tekstilne industrije”, naglašava osnivačica modne kompanije Luna.

Manje firme – veći problemi

Biljana Jovanović: Mislim da su u modnoj industriji Srbije svi imali pad prihoda u pandemijskoj 2020. godini, ali je procenat smanjenja zavisio od proizvodnog programa, organizacione strukture firmi i odabranih kanala prodaje. Rekla bih da je modna industrija Srbije uspešno prevazišla pvu krizu. Ukoliko posmatramo širu sliku i uključimo u nju i firme koje rade uslužno šivenje, pad je bio značajno veći, jer su manje firme imale problem da popune svoje kapacitete i održivo posluju.

Potreba da se bude fokusiran na prilagođavanje u hodu, nametnula je pandemija – slaže se i Marijana Matić, marketing direktorka kompanije AMC. “Bilo je neophodno da  brzo reagujemo, a nekoliko ključnih odluka donelo je dragocene rezultate. Uspeli smo da sačuvamo živote i zdravlje celog kolektiva kao najvažniji naš cilj. Nijedan član kolektiva nije bio suvišan. Naprotiv, postali smo još homogeniji i timski rad i solidarnost su bili na zavidnom nivou. Na to smo posebno ponosni”, kaže Marijana.

Model AMC na jubilarnoj reviji mode

Model AMC na jubilarnoj reviji mode

 

Ona ističe da je pandemija nametnula neizvesnot, probleme sa transportom i uvozom materijala, dok je prodaja modela u startu bila prepolovljena. “To je i logično, jer je naša ciljna grupa tada radila od kuće, a proslave i svečani trenuci su svedeni na nulu!”, podseća Marijana na teške trenutke s početka 2020. godine.

Marijana Matić, direktorka marketinga AMC

Marijana Matić, direktorka marketinga AMC

“U prodaji nam je fokus bio na internet prodaji, koju smo ojačali i radili da bude mnogo bolja. Ali, bili smo prinuđeni da u ovom ekstremno teškom periodu podignemo i dva kredita za tekuću likvidnost. Zbog stalnih troškova i novih rata kredita, morali smo da efikasnost i efektivnost podignemo na mnogo viši nivo. To je imperativ od kojeg ni sada ne odustajemo”, kaže direktorka marketinga AMC.

 

Tekstilna industija je niskoprofitabilna

Marijana Matić, AMC: Podrška države nam je dodatno značila da sačuvamo firmu i radna mesta, a razmena informacija u okviru Klastera FACTS, Udruženja poslovnih žena i Privredne komore olakšala je ovaj neverovatno težak pandemijski period. Tekstilna industija je niskoprofitabilna grana, pa je jasno koliko je u ovoj privrednoj grani naporno izdržati, posebno u vanrednim okolnostima kao što je pandemija korona virusa.

 

 

 

R. Nikolić