Autorka: Noa Bar Šej, Viša direktorka za poslovna partnerstva i prodaju kompanije Rakuten Viber

Tokom užurbanog prazničnog perioda, biznisi koriste svaku raspoloživu priliku da se obrate kupcima – novogodišnje rasprodaje, božićne kampanje ili tzv. „peti kvartal“ – period između novogodišnjih praznika i kraja januara, kada su potrošači još i te kako spremni da kupuju preostalim novcem ili poklon-karticama. Ovo vreme je idealno da se pripremi strategija pomoću koje će se uvećati prodaja i od koje će kompanije i brendovi imati korist tokom predstojećeg prazničnog perioda, ali i tokom praznika kroz celu 2024. godinu poput Dana zaljubljenih, Dana žena, Uskrsa itd.

S obzirom na to da se 89 posto kupaca oslanja na mobilne uređaje kako bi videli ocene i komentare za određeni biznis, ključno je za brendove da tokom sezone praznika budu u što većoj meri prisutni na mobilnim uređajima svojih kupaca. Jedan od najefikasnijih načina za povezivanje sa mušterijama putem mobilnih telefona jesu čet aplikacije, one na kojima ljudi obično komuniciraju sa porodicom i prijateljima. Aplikacije za razmenu poruka pružaju pregršt prilika da biznisi predstave svoje proizvode, ponude korisničku podršku i uvećaju prodaju tokom praznika.

 Podizanje svesti o brendu i pridobijanje novih kupaca tokom praznika

Sticanje novih kupaca je važan element strategije za poboljšanje prodaje. Društvene mreže i određene aplikacije za razmenu poruka nude raznovrsne mogućnosti za mobilno reklamiranje – kako bi se podigao nivo informisanosti o ponudama neke kompanije ili brenda tokom prazika – i privukla pažnja potencijalnih novih mušterija. Takve reklame u potpunosti su uklopljene u dizajn (interfejs) platforme koju kupac svakako svakodnevno koristi, i takvim reklamama se omogućava brendu da dopre do željenog konkretnog segmenta tržišne publike.

Brojni brendovi već upotrebljavaju mobilno reklamiranje u marketinškim kampanjama tokom godine. Na primer, Sefora (Sephora) je koristila prirodno oglašavanje (eng: native advertising) u okviru interfejsa Rakuten Vibera i odatle preusmeravala korisnike na sopstveni veb-sajt i promociju svojih ponuda za „crni petak“. Brendovi upotrebljavaju različite formate koji su dostupni na Viber platformi – banere, video snimke i prirodne pozicije u okviru aplikacije – kako bi efektno preneli željenu poruku i reklamom doprli do grupe korisnika tačno određene na osnovu demografije i interesovanja. Tako se na najbolji način zaokuplja pažnja potencijalnih kupaca.

Stvaranje zainteresovanosti i uvećanje konverzije

Svaki biznis želi da dopre do što je moguće većeg broja kupaca, kao i za to da bude upadljiv u odnosu na konkurenciju. Tada na scenu stupaju poslovne poruke, koje predstavljaju moćan način da brendovi komuniciraju sa publikom direktno, na platformi na kojoj je publika već aktivna – tj. na pametnim telefonima i na ljudima omiljenim aplikacijama za razmenu poruka.

Poslovne poruke na čet aplikacijama omogućuju brendovima da predstave svoje proizvode, usluge i posebne ponude putem dopadljivih vizuala i atraktivnih tekstova koji su često duži od obične SMS poruke. Brendovi mogu da se oslone na slike i video snimke (eng: rich media – snimci, grafika itd.) kako bi pružili dodatne informacije i na još privlačniji način prikazali svoju ponudu. Na primer, ukoliko kupac želi da vidi proizvod iz drugog ugla, prodavac će mu jednostavno poslati fotografiju. Ukoliko potencijalni kupac nije siguran koji proizvod bi izabrao iz određene kategorije, prodavac može da mu pošalje video snimak sa svim opcijama putem čet aplikacije kao što je Rakuten Viber. Ukoliko mušterija želi specifikacije proizvoda ili želi da se uveri u uslove garancije, od brenda će jednostavno dobiti poruku sa traženim dokumentima. Koristeći mogućnosti tzv. “rich media”, brendovi ne samo da pomažu mušterijama da donesu ispravnu odluku – odluku zasnovanu na adekvatnim informacijama – već im i drže pažnju i zainteresovanost.

Povećano zadovoljstvo kupaca 

Kada je period šopinga na vrhuncu, raspolagati pravim alatima ključno je da se pridobije zadovoljna mušterija koja će se opet vraćati datom biznisu.

O kakvim alatima je reč? Potrošači su u gužvi i žurbi, pa je verovatnije da će ući u interakciju sa brendom koji je već u startu usklađen sa njihovim potrebama i afinitetima. Putem poslovnih poruka na čet aplikacijama, brendovi mogu da uđu u interakciju sa kupcima i da ponude personalizovanu korisničku podršku – odgovaraju na pitanja, daju preporuke i vode ih kroz kompletni proces kupovine. Potom brendovi mogu u okviru istog ekrana prepiske da informišu kupca o daljim koracima – što je pogodan način da se šalju potvrde, vreme isporuke proizvoda i sl. Pošto se odnos mušterije s brendom ne završava posle kupovine, brendovi u okviru iste prepiske nude i korisničku podršku posle kupovine. Kada je brend odgovorio na sva pitanja kupca, tada je prilika da se prikupe povratne reakcije, ali i da se dobiju pozitivni komentari za veb-sajt i društvene mreže samog brenda.

Upotrebom čet-botova brendovi mogu dodatno da automatizuju brojne procese i da se pobrinu da kupci dobijaju momentalne odgovore u bilo koje doba dana ili noći, te da tako izađu u susret onome što čak 82 posto potrošača i očekuje, sudeći prema istraživanju platforme za marketing HubSpot.

Povećanje prodaje i prihoda 

Osnovni cilj prazničnih marketinških kampanja jeste da se povećaju prodaja i prihodi tako što će se kupci privući atraktivnim ponudama, popustima i promocijama. Sudeći prema istraživanju Infobip-a, 54 posto potrošača smatra iritantnim poruke koje nisu personalizovane, a 47 odsto takve poruke ignoriše. Integrisanjem poslovnih poruka sa servisom za odnose s klijentima (CRM, od eng: Customer Relationship Management) i bazom podataka kupaca (CDP od eng: Customer Data Platform), brendovi mogu da dobiju dragocene podatke i da ih upotrebe kako bi segmentirali publiku na osnovu preferenci, prethodnih kupovina i demografskih podataka. Takvom segementacijom dolazi se do personalizovanih poruka, onih koje „pogađaju“ potrebe i interesovanja kupaca.

Kada je sezona kupovine u zenitu, uporedo se javlja i problem čestog napuštanja virtuelnih korpi za kupovinu. U tom slučaju, brendovi mogu putem aplikacija za razmenu poruka da se ponovo povežu s mušterijama. Kada im se brend lično obrati, i kada im iznese primamljivu ponudu ili popust, to može da učini da se mušterija vrati toj virtuelnoj korpi i kompletira kupovinu, što naravno vodi povećanju prodaje.

Takođe, nuditi kupcu komplementarne proizvode (cross-selling) ili nešto skuplju vrstu proizvoda za koji je kupac svakako zainteresovan (upselling) takođe su vredne strategije za uvećanje prosečne porudžbine. Čet aplikacije omogućuju brendovima da predstave srodne proizvode, da preporuče komplementarne artikle ili da ponude ekskluzivne popuste – na taj način se kupci motivišu da svojoj korpi dodaju još neki prozivod.

Podizanje praznične prodaje u 2024. na još viši nivo

Sada je šoping sezona na vrhuncu, a istraživanja tržišta pokazuju da 68 posto mušterija nastavlja da razgleda proizvode i kupuje i posle Božića – kada se većina odlučuje za onlajn platforme. Usvajanje adekvatnih strategija može da budu ključ toga da brendovi ispune ili ne ispune zacrtane ciljeve za predstojeći praznični period. Okretanje aplikacijama za razmenu poruka može da bude efektno rešenje za brendove – dobija se pristup širokoj i u startu angažovanoj publici, sa kojom na takvoj platformi može da se komunicira jednostavno i lako. Nova godina jeste vreme donošenja važnih odluka, a za biznise koji žele da uvećaju prodaju, takva odluka jeste prihvatanja čet aplikacija za marketing i komunikaciju s korisnicima – tim izborom biznisi će napraviti presudan korak ka realizaciji zadatih ciljeva.