Marijana Agić Molnar je Sašu Savića uživo upoznala pre šest godina, kada je IAA – najveće strukovno udruženje marketara u Srbiji, pokrenulo Akademiju. Organizatori su tada Sašu zamolili da dođe iz Amerike i da ispriča šta radi. On je seo u avion, održao je juniorima predavanje o marketingu u Americi, seo opet u avion i vratio se kući u Njujork.

Marijana Agić Molnar

Marijana Agić Molnar u online razgovoru sa Sašom iz Amerike

Sa Sašom Savićem, koji je Chief Executive officer u američkoj kompaniji Mediacom US već deset godina, i koji je vodeći marketar u svetu sa prostora bivše Juge, 16. juna uveče “Late Night Talk” onlajn razgovor je vodila Marijana Agić Molnar.

Sašu je najuglednija američka institucija EdWeek izabrala ove godine, po drugi put, za menadžera godine u oblasti advertajzinga u SAD, što je priznanje koje niko iz regiona Balkana do sada nije dobio.

Iako je ovenčan takvim priznanjima, ovaj vrhunski marketinški delatnik govorio je veoma jednostavno, uz mnogo duhovitosti i neposrednosti u kazivanjima. Struktura projekata i klijenata agencije Mediacom i Sašin rad su impresivni, a njegova poruka jednostavna: za svaki posao i karijeru 90 odsto je važno da te interesuje to što radiš i da puno radiš, a samo 10 odsto je reč o okolnostima.

“Nisam planirao ovu karijeru, niko normalan ne planira da bude medija planer. Hteo sam da se bavim interesantnim stvarima: radio, TV, film. Međutim, počeo je rat, otišao sam iz Sarajeva 1991. godine u Prag i tamo sam tražio sebe prvih šest meseci, jer nisam znao šta da počnem. Predložili su mi da se bavim reklamama, koje sam ja i ranije pravio u Sarajevu, za CocaColu, Nestle i druge kompanije. U to vreme je američka firma McCan Erickson (Meken) tražila media planere”.

I tako je Saša počeo u Mekenu, kao asistent media planer, a već posle pet godina vodio Istočnu Evropu za Meken Erikson. Za pet godina je učetvorostručio broj klijenata u Pragu, pa je 1998. došao u Njujork, u godini kada je nastao Google i kada je krenula digitalna revolucija. “Od početka korenitih promena u reklamiranju, bio sam na mestu gde sam mogao da posmatram dešavanja i stavim svoj potpis na promene u reklami i u marketingu”, kaže Saša.

Posle 14 godina u Mekenu, otišao sam da za firmu P&G radim advertajzing za ceo svet…”.

To je samo deo bogate karijere Saše Savića, pre dolaska na čelo agencije Mediacom. Svoja iskustva i saznanja nesebično je podelio sa učesnicima Vivaldi foruma, uz naglasak da ga posao kojim se bavi interesuje danas kao i prvog dana. “U ovom poslu nikad ne znaš kakvu ćeš priliku svaki dan dobiti da promeniš svet”, kaže Saša. Iz njegovog razgovora sa Marijanom prenosimo samo neke od akcentovanih tema.

“Korona je najgroznija stvar koja se desila. Odjednom ti je neko oduzeo život, mogućnost kretanja, druženja. Sa druge strane, ja sam oduvek sanjao i težio da promenim industriju i da je uskladim sa životom ljudi. I baš to se strahovito ubrzalo u proteklih 15 meseci…

Iz Amerike se svet marketinga bolje vidi

… Među prvim stvarima koje sam zapamtio kada sam počeo da radim u SAD u marketingu jesu reči čoveka koji je bio šef marketinga za Walmart: on je rekao da je 50 odsto marketinškog ulaganja izgubljeno ili protraćeno, a jedini je problem što mi ne znamo kojih 50 odsto. Dakle, stari model reklame je bio isti, da slikovito opišem, kao kada na pecanju baciš veliku mrežu, pecaš inćune, a zahvatiš još 30 riba koje te ne interesuju. Tako je i u marketingu. Od početka sam razmišljao da napravim reklamu što inventivnijom i preciznijom. Internet i digitalni mediji su povećali preciznost reklame, onda kad smo pre 10 godina počeli da koristimo podatke kao osnovni voditelj naših strategija. Zbog toga sam razmislio kako da koristim tehnologiju da napravim reklamu koja je personalna za svakog konzumenta određenih brendova sa kojim smo radili…

… Počeli smo da koristimo personalne profile i na osnovu tih profila smo počeli da spajamo kreativne elemente. Ta personalizacija ide do ekstremnih formi.

Doći će vreme kada će korisnici u Srbiji moći da se ponašaju na isti način na koji se ponašaju ovde. Prva stvar koju bih naglasio jeste da brend kao takav prestaje da postoji. Jer, moja uloga je pre 30 godina bilada izgradim brend i da uverim ljude da koriste neki proizvod ili servis koji ustvari njima ne treba. To je demand creation. U proteklih desetak godina konzumenti preuzimaju potpunu kontrolu nad svojim životima, radi interneta, jer mogu da kupe šta im treba, kada im treba a za cenu koju su spremni da plate. Tako da ako ti ne znaš šta im treba, kada im treba i po kojoj ceni ti si u velikom minusu. A jedini način da se to sazna jeste da napraviš plan “žetve” podataka koji imaš u odnosu sa potrošačima i da napraviš prave zaključke koji će voditi ka uspehu tvog biznisa…”

Saša, iz iskustva u proteklih 10 godina, savetuje da marketari zaposle analitičare, inženjere koji će na efektivan način pratiti konzumente. Na osnovu toga treba pronaći mogućnost kako uspostaviti kontakt i ostati u vezi sa njima. “Jer, jedna od posledica digitalizacije u svetu jeste da mi nismo više verni brendovima na način na koji smo nekad bili. Stvar opstanka za profesionalce u marketingu je da razumeju kakva je uloga infrastrukture podataka u sadašnjem i budućem biznisu, a još važnije je da budu otvoreni za tehnologije. Na taj način ćeš povezivati tačke, a to će konzumente privući vašem biznisu i kreiraćete, zapravo, nove biznise”, jedna je od poruka Saše Savića.