
Milan Janić, Tijana Adamov Ignjatović, Marie-Alice Boye i Željko Gajić
U Beogradu je 25.03.2025., u Marsh Open Space-u, održan WARM UP WASH UP 2025 – zagrevanje za KAMPANJE SA SVRHOM posvećeno Greenwashing-u, saopštili su organizatori. Događaj je imao za cilj da razotkrije kako izgleda poigravanje sa društveno odgovornom komunikacijom u oblasti „zelenog marketinga“ – GREENWASHING-om, i ponudi rešenja za transformaciju.
Povodom ove radionice, Tijana Adamov Ignjatović, osnivač NVO Žute Patalone i Festivala i platforme KAMPANJE SA SVRHOM je istakla: „Društveno odgovorne inicijative zahtevaju drugačiji pristup, i kad je u pitanju komunikacija ali i suštinska transformacija. Zato je jako važno da imamo i kvalitativne i kvantitativne okvire u kojima možemo da postaknemo kompanije da čineći dobro za okruženje, čine dobro i za pojedinca i za sopstveni biznis. Ta pozitivna spirala vodi nas ne samo tome da opstajemo, već da svi zajedno napredujemo. Cilj edukativnog dela platforme KAMPANJE SA SVRHOM ostaje ojačavanje lokalnih kapaciteta za stvaranje USAGLAŠENOG, ETIČNOG, EFIKASNOG i ODGOVORNOG POSLOVANJA uz pomoć jedinstvenih metodologija međunarodnih eksperata i kredibilnih informacija sa našeg tržišta. Zahvaljujemo se Banca Intesa Beograd na partnerstvu i podršci događaju. Činjenica da smo danas razgovarali o ovoj temi dobar je signal na tržištu.“
Žejko Gajić, Compliance Manager, Banca Intesa, predstavio je uvid u najnoviju regulativu i očekivanja od tržišnih aktera uz konkretne primere iz prakse, čime su učesnici dobili uvid u to kako banke, kao katalizatori promena, utiču na suštinsku, širu primenu ESG principa na tržištu. Gospodin Željko Gajić je tom prilikom izjavio: „Nema sumnje da je greenwashing dospeo u žižu evropskih regulatora, što je pouzdan pokazatelj da će uskoro i kod nas biti usvojena pravila „zelenog“ oglašavanja i uopšte predstavljanja ekološke podobnosti kompanija i proizvoda. S obzirom na aktuelna stroga pravila oglašavanja pojedinih proizvoda, poput farmaceutskih i bankarskih, vrlo je verovatno da će i domaći regulatori zahtevati da tzv. „zelene“ izjave budu utemeljene, dokazive, potpune i poštene u odnosu na konkurenciju. Time bi se smanjio prostor za prenaglašavanje, odnosno prećutkivanje informacija u oglasnim porukama koje mogu dovesti do zbunjivanja potrošača. Obično pretpostavljamo da bi pomenute mere trebalo da se odnose na pojedine trgovce. Međutim, Evropska komisija je u utvrdila da je poslednjih godina gotovo polovina „zelenih“ izjava kompanija iz EU imala elemente manipulacije, iznete bilo namerno, bilo usled neznanja ili brzopleto pripremljene komunikacije.“
Autorka i guru digitalnog marketinga Marie-Alice Boyé i kreativni direktor Milan Janić, autor jedinstvene neuroCSR studije, predstavili su kontekst Greenwashing-a razdvajajući ga jasno od „čiste“ komunikacije i dajući istovremeno mogućnost učesnicima da kroz diskusiju i sopstvene uvide pronađu nove načine za transformaciju. Koristeći specifičan fish bowl koncept postavke za diskusiju, koji u samom prostoru menja dinamiku između predavača i učesnika, prisutni su imali prilike da budu aktivni učesnici i kreatori zaključaka radionice. Učesnici su takođe kroz praktični deo radionice imali priliku da testiraju svoja nova znanja prepoznajući šta jeste, a šta nije Greenwashing, da bi naposletku kreativno transformisali primere Greenwashing-a u nešto što više nije Greenwashing.
Marie-Alice Boyé je nakon radionice izjavila: „Milan i ja smo se upoznali u budućnosti; u našoj želji za pozitivnom i održivom budućnošću. Zato što verujemo da budućnost tek treba izmisliti – želimo da iskoristimo svoje veštine da pomognemo u promeni ponašanja i načina razmišljanja kroz dobru komunikaciju o društveno odgovornom poslovanju. Posvećeni smo korišćenju naše zajedničke primenjene neuronauke, komunikacije, dizajnerske fikcije, digitalnih i marketinških veština u ovu svrhu. Za ovaj događaj želimo da prevaziđemo samo isticanje Greenvashing-a kako bismo pomogli stručnjacima za komunikacije u Srbiji da bolje razumeju kako da izgrade dobru i čistu „CSR komunikaciju“. Naša ključna ideja je: „Ne perite – budite čisti!“
Učesnici radionice bili su prošlogodišnji dobitnici titule KAMPANJE SA SVRHOM, kao i članovi Tima počasnih selektora Festivala KAMPANJE SA SVRHOM, stručnjaci iz oblasti marketinških i korporativnih komunikacija, ljudskih resursa i održivog razvoja sa ciljem istraživanja, izbegavanja i odgovora na GREENWASHING, koji je zapravo dobar signal da se tržište transformiše.
Događaj je podržala Banca Intesa ad Beograd, članica internacionalne bankarske grupacije, vodeća i sistemski važna banka na tržištu Srbije, na kom već dvadeset godina gradi vrednosti koje doprinose da uvek bude korak ispred vremena. Zahvaljujući jedinstvenoj kombinaciji fizičkog i digitalnog prisustva, sveobuhvatnoj ponudi modernih finansijskih rešenja, superiornom korisničkom iskustvu i usluzi vrhunskog nivoa, banka uslužuje 1,4 miliona klijenata u segmentu građana i privrede. Osim poverenjem klijenata, poslovni uspeh Banca Intesa nagrađen je i brojnim priznanjima za najbolju banku u Srbiji koja su joj ukazali ugledni finansijski časopisi The Banker, Euromoney i Global Finance. Uvažavajući svoju ulogu u pružanju podrške zelenoj tranziciji i promociji inkluzivnog rasta, Banca Intesa integriše ESG principe u svoje poslovne procese, politike i proizvode, doprineseći rešavanju društvenih i ekoloških izazova i snažeći održivost i otpornost sopstvenog poslovnog modela. U ESG domenu, Euromoney prepoznao ju je i kao najbolju banku u prošloj godini, dok je 2023. nagrađena priznanjem FinanceCommunity magazina za najbolji tim u oblasti održivosti.
Biografije predavača:
MARIE-ALICE BOYÉ – guru digitalnog marketinga
Marie-Alice Boyé više od 20 godina savetuje kompanije za strategije novog doba i strategije orijentisane ka potrošaču , digitalni marketing, digitalnu transformaciju, inovacije i CSR. Francusko-irskog porekla, Marie-Alice sarađuje sa organizacijama širom sveta, posebno na Afričkom kontinentu gde je i živela 3 godine (Gana). Ljudi su i centar i predmet njenog pristupa. Otuda je prirodno razvila interes za društvena i ekološka pitanja (Institut za željenu budućnost – Laboratorija br. 26, Klimatska freska). Takođe je učestvovala u različitim Future Design eksperimentima: design fiction, kolektivna inteligencija, itd. Pomaže da se kompleksni koncepti učine jednostavnim što smatra veoma važnim. Autorka je popularne knjige «Digitalni marketing za početnike u 50 osnovnih koncepata » na francuskom, čije je drugo izdanje upravo izašlo iz štampe januara 2025. godine. Ona je takođe autor knjige “Tabele sa alatkama za veb marketing” (Eyrolles – 2015), dobitnika Hub Award iste godine.
MILAN JANIĆ – kreativni direktor
Milan Janić je kreativni direktor koji vođen dizajnom vrednuje koncepte i ideje, a ne samo izvođenje. Njegova ekspertiza pokriva zdravstveni marketing, održivost, future thinking. Bio je na pozicijama vodećeg kreativca u agencijama Lamtar, Leo Burnett Paris, Publicis Health France, i Havas Life Paris, gde je vodio globalne kampanje za brendove poput 3M Healthcare, Amgen, Galderma, IPSEN, Vichy Laboratoires, La Roche-Posay, Sanofi… kao i za ikonične brendove hotelijerstva: Hilton, Longines, Radisson, Marriott, Park Hyatt, Pullman, Jewelmer… čime je stekao značajan uvid u kreiranje poruka koje povezuju različite ciljne publike.
Moždani udar koji je privremeno uticao na njegove kognitivne sposobnosti prosvetlio je Milana kako mozak funkcioniše – ili ne funkcioniše — i ponovo probudio strast za korišćenje vizuelne komunikacije u kreiranju pozitivnih promena u ponašanju. Taj put ga je odveo do Laboratorije br. 26 na “Institutu za željenu budućnost” – program koji gledajući u budućnost vodi polaznike u prevazilaženje neizvesnosti 2040. godine. To iskustvo ga je opremilo predviđanjem i inovativnim sredstvom koje sada oblikuje Milanov strateški i uticajni storytelling.
Na koje dostignuće je najviše ponosan? Njegova NEUROcsr pionirska studija publikovana je u “Sustainability Journal” i “The Journal of Consumer Behaviour”. Ovo istraživanje pokazuje kako poruke mogu da inspirišu promenu na neurološkom nivou. Radi se o tome da ljudi osete nešto što će ih pokrenuti da deluju.
Kao koosnivač Goodbra(i)nd, Milan vodi grupu kreativaca, naučnika i stratega posvećenu stvaranju ekološki osvešćene komunikacije prilagođene našem mozgu. Goodbra(i)nd ima jedinstvenu metodologiju zasnovanu na neurološkom modelu koja poštuje i naš mozak i našu planetu, koristeći neuronauku da kreira poruke koje ostavljaju trajan uticaj.
Milan je koosnivač i Futurons, interdisciplinarne grupe koja predviđa različite budućnosti i inspiriše zajedničku akciju na ponovonom promišljanju puta kojim idemo. Veruje da komunikacija nije samo poruka, već i iskra promene. I on pomaže da se ta iskra zapali tako što podučava neuro-dizajn i odgovornu komunikaciju. U saradnji sa nevladinim organizacijama, projektima društvenog uticaja i jasnom težnjom da se oblikuje poželjnija budućnost, Milanova misija je jasna: kreiranje ideje koje prijaju našem mozgu a pomažu da zamislimo i stvorimo budućnost kojoj vredi težiti.
ŽELKO GAJIĆ – Compliance ManagerBanca Intesa Beograd
Compliance Manager, Compliance Office, Banca Intesa Beograd (od 2017.godine). Polje delovanja: Regulatorni i reputacioni risk management. Pre toga je obavljao funkciju Deputy Head, Compliance & AML Department. Polje delovanja: Regulatorni i reputacioni risk management, AML i CFT. Zvanje Diplomiranog pravnika stekao je na Pravnom fakultetu u Beogradu. Preko 30 godina iskustva sticao je u Nacionalnoj Štedionici, Narodnoj banci Srbije, Beogradskoj banci i administraciji Grada Beogradu, a 2004. godine se priključio timu Banca Intesa.