Grafikon rasta broja putnika Er Srbije u prošlih deset godina (Izvor: CAPA)

Grafikon rasta broja putnika Er Srbije u prošlih deset godina (Izvor: CAPA)

Uspeh avio-kompanija zavisi od različitih faktora koji oblikuju tržište i poslovanje. Od rasta broja putnika, preko širenja flote, pa do finansijskih rezultata. Među vodećim izvorima takvih analiza je i CAPA – Centar za avijaciju, koji u svojim izveštajima nudi detaljan uvid u različite aspekte avio-industrije.  Jedan od ključnih faktora koji CAPA prati je rast broja putnika. Taj podatak je važan pokazatelj u analizama s obzirom na to da odražava potražnju za određenim uslugama i status oporavka tržišta. Porast broja putnika u poslednjim godinama, kao i predviđanja za naredni period, sve češće ukazuju na pozitivne trendove u avio-industriji, navodi se u saopštenju za medije.

Osim broja putnika, CAPA se fokusira i na druge ključne parametre, kao što su tržišni udeli avio-kompanija i konkurencija među različitim vrstama prevoznika. Uprkos činjenici da niskotarifne kompanije zauzimaju sve veći deo tržišta, mnoge od njih se suočavaju i sa izazovima održavanja dugoročne profitabilnosti. CAPA redovno analizira kako se taj odnos razvija i kako različite strategije utiču na tržišni udeo i rast profitabilnosti.

Pored toga, veličina flote i širina mreže destinacija su takođe ključni faktori koji utiču na konkurentnost kompanija. U analizama koje daje CAPA mogu se videti promene u broju aviona različitih avio-kompanija, u kapacitetima na dugim i kratkim linijama, uz poseban naglasak na dugolinijske letove. Na primer, povećanje broja aviona može ukazivati na širenje mreže i povećanje broja putnika, što je znak uspešnog širenja. Takođe, širenje na daleke destinacije, kao što su severnoameričke ili azijske rute, može biti ključ za diversifikaciju prihoda i smanjenje zavisnosti od određenih tržišta. Ti trendovi pomažu analitičarima da bolje procene dugoročnu održivost kompanija i njihove šanse za dalji rast. Podaci o broju putnika, konkurenciji, širenju flote i finansijskim rezultatima omogućavaju duboko razumevanje faktora koji oblikuju tržište i omogućavaju avio-kompanijama da razvijaju strategije koje osiguravaju njihov uspeh u sve izazovnijem tržišnom okruženju.

CAPA je u sklopu svojih analiza pažnju posvetila i srpskoj nacionalnoj avio-kompaniji, Er Srbiji, sublimirajući na jednom mestu njene rezultate. Analiza poslovanja Er Srbije javno je dostupna na jednom od veb-sajtova Centra za avijaciju www.routesonline.com.

U analizi poslovanja Er Srbije koju je uradila CAPA navodi se sledeće:

Broj putnika Er Srbije rastao je CAGR od 10% godišnje u periodu 2019-2024.

Er Srbija je daleko najveća avio-kompanija u Srbiji;

najveća u bivšoj Jugoslaviji i peta među avio-kompanijama sa sedištem u centralnoj Evropi,

ali je tek 51. među svim avio-kompanijama u Evropi.

Udeo Er Srbije u sedištima u Srbiji porastao je sa 43% u 2018. na 52% u 2025.

Udeo LCC-a je takođe veći u odnosu na 2018, ali je opao od 2021.

Planirano je da mreža Er Srbije u leto 2025. ima 83 aerodroma, u odnosu na 59 u leto 2019.

Evropa ostaje glavni fokus njenih kapaciteta.

Flota Er Srbije porasla je sa 21 aviona u 2019. na 32 u 2025. godini.

Avio-kompanija je prijavila rekordne prihode i profit u 2023. i 2024. godini.

Pored analiza pojedinačnih avio-kompanija CAPA analizira i širi okvir tržišta. Kroz analizu konkurencije, tržišnih udela i rasta flote, kao i finansijskih rezultata, CAPA pomaže u razumevanju širih tržišnih trendova i predviđanju budućih izazova. S obzirom na to da je konkurencija u avio-industriji vrlo dinamična, stalna procena ovih faktora omogućava avio-kompanijama da pravovremeno reaguju na tržišne promene i implementiraju strategije koje će im omogućiti dugoročni uspeh, navodi se u saopštenju za medije.