Krilatica koja je nastala pre više od tri decenije – „Misli globalno, deluj lokalno“ kao glavni moto globalizacije, upotrebljavana je i kombinovana bezbroj puta. I jeste zgodna za varijacije. Međutim, taj slogan koji je nama, savremenicima, postao poznat krajem osamdesetih godina prošlog veka, u doba opšte zanesenosti globalizacijom, konstruisan je od reči koje su stavljene u drugačiji kontekst pre više od jednog veka. Naime, prvobitni slogan je glasio „Misli lokalno, deluj globalno“ (originalno „Think Local, Act Global“), a izumeo ga je Škot, ser Patrik Gedes još 1915. godine.

Anđelko Trpković: „Kako to? Nije mi jasno“

Ovogodišnji Letnji Vivaldi CMO forum, Mokrogorske škole menadžmenta, održan od 16. do 18. juna na Mokroj Gori, imao je za osnovu baš tu izvornu krilaticu „Misli lokalno, deluj globalno“. Na slavnog Škota, geologa, planera, konzervatora i humanistu koji je zaboravljen ubrzo posle smrti (1854-1932), a postao prošlih godina aktuelniji nego ikad, podsetio je uvodničar CMO foruma Anđelko Trpković, CEO Publicis Adriatic grupe. Uz naglasak da je reč o jednom od najvećih naprednih mislilaca modernog sveta, Trpković je Gedesa označio onim što mu mnogi savremenici priznaju danas: postao je gotovo svetac – zaštitnik pokreta za održivi razvoj.

Koselektori ovogodišnjeg foruma: Darko Lukić, Svetlana Bunčić i Marijana Agić Molnar, uz domaćina – Stefana Đuričića, rukovodioca poslovnih događaja u MŠM, proveli su, tokom tri dana, više od stotinu učesnika kroz brojne teme, panel razgovore i predavanja marketinških stručnjaka. Među njima je počasno mesto svakako pripalo legendi srpskog marketinga Žozefu Ivanu Lončaru, koji je lično prisustvovao ovogodišnjem CMO. Uz Lončara su svoja zaslužena mesta imali i Miša Lukić, osnivač i direktor New Startegy, Anđelko Trpković (uvodničar foruma), pa Saša Savić, CEO američke agencije Mediacom (online razgovor iz SAD), Darko Lukić, marketinški ekspert, i mnogi drugi učesnici panel razgovora.

“Think Local, Act Global” by Patrick Geddes

Patrik Gedes

Patrik Gedes

Viktorijanski Škot, nosilac titule ser, Patrik Gedes (Patrick Geddes), prema podacima iz slobodne enciklopedije Vikipedije, bio je izuzetan erudita multidisciplinarno orijentisan, posmatrajući kao celinu uslove života, arhitekturu, infrastrukturu i ljude. Sociolog, geolog, inženjer rudarstva, bavio se brojnim oblastima. Postao je poznat u svetu po urbanističkom uređivanju nerazvijenih područja u gradu.

Trpković je podsetio da je Gedes, zapravo, bio prvi urbani planer, čime se pokazalo koliko je urbano planiranje važno za razvoj civilizacije. Poznat je po svom inovativnom razmišljanju u oblastima urbanog planiranja i sociologije. Uveo je koncept „regiona“ u arhitekturu. Kasnije je razradio “neotehniku” kao način za preuređivanje sveta, suprotstavljajući se tako prekomernoj komercijalizaciji i novčanoj dominaciji u gradskom planiranju.

Spremni za otvaranje tema: Učesnici Letnjeg Vivaldi foruma

Na panelima se, pored ostalog, razgovaralo i o sledećem: „Veliki i mali – ko koga, u stvari, danas jede“, „Modeli za osvajanje sveta“, „Podaci su novo zlato (Data Is The New Gold)“, „Neuromarketing – Da li je ’sveti gral’ u 21. veku“ i o brojnim povezanim temama.

Vivaldi varijacije na temu „Misli lokalno, deluj globalno“ otvorio je Anđelko Trpković prezentacijom „Kako to? Nije mi jasno“. Poručio je da je došao trenutak da vidimo šta na lokalu da uradimo da bismo dobili uslugu koja može da bude globalno relevantna. I ocenio da može, ali su u realizaciji važna tri koraka: ljudi, kapital i društvo.

“Ljudi su bitni jer ne možemo ništa da sprovedemo bez ljudi. Ulaganje u ljude je kapitalni izdatak. U kompanijama koje se bave uslugama, jedini kapital koji poseduju su, zapravo, ljudi i njihov potencijal“, rekao je Trpković i podsetio da se uspeh društva ogleda u delima i sveukupnom nasleđu koje ostavljaju generacijama.