Božidar Đelić

Božidar Đelić

Koliko vredi moja firma i kakve su potrebne veštine pregovaranja sa potencijalnim kupcima – teme su o kojima je govorio Božidar Đelić, sada direktor za Centralnu i Istočnu Evropu u globalnoj investicionoj banci Lazard, a ranije dobro poznat srpskoj javnosti kao jedan od reformatora u vladi Zorana Đinđića i ministar finansija. “Ništa ne raste do neba i treba birati pravi momentum za prodaju, odnosno kupovinu firme”, rekao je Đelić, prenoseći svoje višegodišnje uspešno konsultantsko iskustvo.

„Postoje serije principa za pregovore oko prodaje firme, ali realno, svaki put je novi put, svaki put je drugačije. Prvo pitanje je da li stvarno želite da prodate firmu. I tu se mora raskrstiti sa onim što je već neko rekao – emocije ne ulaze u Exel. Najteža je prodaja ako firma ima nekoliko vlasnika koji imaju različita osećanja – neki koji bi rado prodali, a neki ne bi još. Ja, lično, nikada ne ulazim u prodaju ako nemam neki papir na kome piše da su svi akcionari spremni da prodaju i da postoje određeni mehanizmi da se prodaja realizuje. Najgore je ako vlasnici uđu u proces prodaje, a onda počnu da se svađaju jer neki ne žele prodaju. Zato je sve to važno razjasniti pre procesa prodaje”, preneo je Đelić svoja iskustva.

Stefan Đuričić, rukovodilac poslovnih događaja Mokrogorske škole menadžmenta, i koselektori Zimskog foruma Predrag Kudra, Dejan Nikolić i Vladimir Vučković

Upozorio je i na to da je jedan ugao ako pogledate koliko firma danas donosi para, a drugi da treba da procenite koliko će ona vredeti u budućnosti: “Treba videti koliko će taj posao doneti novca ubuduće i doći do onog realnog novca koji će firma doneti kroz vreme. Tek posle diskontovanja, treba doći do efektivne vrednosti biznis modela koji će da donese profit. Treba praviti projekcije, a to je uvek teško. I sada postoje velike diskusije oko biznis planova, da li ih treba praviti na tri i na pet godina”, naveo je Đelić i podsetio da postoje i zahtevi kupaca da vlasnik koji je veoma bitan, jer “firma bez njega ne može da radi i on mora da ostane tu”, postaje često sastavni deo “prodate firme”.