Autor: Radojka Nikolić

Šta je Vaš nedosanjani san? – pitala sam Miodraga Kostića u aprilu 2006. godine za treći broj štampanog izdanja Magazina Biznis, koji je tek počeo da izlazi te godine. Njegov odgovor je glasio:

“Biznismeni su kao slikari. Svi mi imamo neke svoje slike nedoslikane do kraja. I, takođe, kao što slikar nikada nema sliku za koju je unapred odlučio da bude poslednja, tako je i sa privrednicima: uvek nas vuče nešto novo. Juče je to meni, na primer, bio šećer, sutra će to, možda, biti fabrika bio-dizela, prekosutra polja soje…”

Bio je to prvi veliki intervju koji sam radila sa Miodragom Kostićem, iako sam ga poznavala već nekoliko godina jer je medijski postao najpoznatiji posle čuvene kupovine “tri šećerane za po tri evra” 2002. godine. Te 2006. godine Kostić je vodio razne svoje biznise već više dve decenije (osnovao prvu firmu 1983. godine), ali je povod za ovaj razgovor bila okolnost da je MK Grupa tada bila najveći srpski neto izvoznik. Na to se kod nas obraćalo malo pažnje, jer su se samo gledale brojke izvoza, ali ne i koliko je kompanija uvezla da bi ostvarila taj izvoz, što bi trebalo da bude pravo merilo značaja tog izvoza. Kostić je, međutim, izvozeći šećer, bio pravi, uspešni srpski neto izvoznik. On je samo dve-tri godine posle kupovine šećerana, izvozio robu za 110 miliona evra a uvozio sirovine za 20 miliona evra. Taj status velikog srpskog neto izvoznika MK Grupa će zadržati i narednih više godina.

Ali, ono što je sagovornika moglo da impresionira kod Miodraga Kostića je njegova neposrednost, otvorenost, iskrenost, autentičnost i pristupačnost. Nije bilo pitanja na koje neće odgovoriti, nikada nije tražio pitanja unapred, prihvatao je i nenajavljene, “ad hoc” intervjue na skupovima koji su bili organizovani nekim drugim povodom. Brze misli i jasni odgovori, bez oklevanja – to je utisak koji ste morali da steknete ako ste bili u prilici da s Miodragom Kostićem razgovarate.

Iz više razgovora koje sam imala priliku da vodim sa Miodragom Kostićem, izdvajam ovaj iz oktobra 2011. godine koji se odnosio na tada globalnu ekonomsku krizu koja je još trajala, ali i na njegove stavove o političarima i privrednom ambijentu u Srbiji. Otuda i naslov tog intervjua, odnosno njegova ocena:  Nema političara koji može da napravi dobru firmu

MIODRAG KOSTIĆ, PREDSEDNIK MK GRUPE: Nema političara koji može da napravi dobru firmu

Miodrag Kostić je, nesumnjivo stvorio veliku poslovnu imperiju, dobro birao menadžement koji već godinama uspešno upravlja kompanijom različitih delatnosti, ali je svakako od posebnog značaja to što je u poslovanje MK Grupe već nekoliko godina uključen i njegov sin Aleksandar Kostić. Pre tačno godinu dana Aleksandar je govorio na CEO forumu koji organizuje medijska kuća InStore i tu se mogla čuti nesvakidašnja, iskrena priča o odnosu oca i sina – Miodraga i Aleksandra Kostića. O tome sam i objavila tekst: Imao sam spartansko vaspitanje – Aleksandar Kostić, prvi put o tome kako je graditi karijeru pored uspešnog oca Miodraga Kostića (https://magazinbiznis.rs/ekskluzivno-na-ceo-samitu-beograd-potpredsednik-mk-group/)

Duga bi bila priča o Miodragu Kostiću, o njegovim stavovima, poslovima, regionalnom širenju, filantopiji, zadužbinarstvu, o njemu kao dobitniku gotovo svih značajnih priznanja koja se u Srbiji i regionu mogu zaslužiti i steći. Ali, za kraj ovog kratkog podsećanja, evo odgovora Miodraga Kostića na moje pitanje – Šta znači u Srbiji danas biti kapitalista.

U intervjuu pre 18 godina, aprila 2006. godine, Kostić je za štampano izdanje Magazina Biznis rekao:

„U Srbiji danas biti kapitalista znači da svako jutro uzimate novine sa dilemom da li ćete biti ocrnjeni u nekoj novoisfabrikovanoj aferi. U manjku radnih mesta, manjku reformskih zahvata, upiranje prsta u ljude koji su stvorili nešto u poslovnom svetu, postalo je hit. Meni su jedno vreme pridodavali da sam “kontroverzni biznismen”. Ne, znam po čemu sam ja to kontroverzan. Nikada nisam bio osuđivan, završio sam fakultet, govorim dva jezika, imam 3.500 zaposlenih, plaćam uredno poreze…”

… Prošlo je od tada mnogo godina, ali, posle svega, izvesno je da je osnivač i strateg razvoja MK Grupe u prošlih nekoliko decenija stvorio poslovni konglomerat i ostavio zadužbine i za buduće generacije.

https://magazinbiznis.rs/preminuo-miodrag-kostic-osnivac-i-predsednik-mk-group-saopstenje-mk-grupe/