Marina Franolić, direktorka HESA Group

Marina Franolić, direktorka HESA Group

Autor: R. Nikolić

Zagreb, 29. februara 2024.

 

Da li je vreme za ulaganje u nekretnine? – Uvek je vreme i istorija pokazuje isplativost ulaganja u nekretnine.

Ovo pitanje i odgovor mogli su se čuti od učesnika RE:D konferencije o tržištu nekretnina (Real Estate:Development) koja je u Zagrebu održana 28. i 29. februara, a koju je organizovala specijalizovana kompanija HESA Group, na čijem je čelu direktorka Marina Franolić. Kako ističe gospođa Franolić u razgovoru za naš portal, cilj konferencije bio je da okupi stručnjake iz Hrvatske i regiona na razgovor o investicijama u nekretnine, da bi se procenilo šta su trendovi i koliko su zastupljeni. „Ovom konferencijom smo pokazali šta su trendovi, kakva je situacija na globalnom tržištu, a pre svega u Evropi, koja najviše utiče na naš region. Nastojali smo da procenimo šta će se dešavati u narednom periodu, koje trendove moramo da primenimo u oblasti nekretnina, da vidimo u kom smeru ide industrija i šta možemo očekivati u narednim godinama“, kaže Marina Franolić.

Kad je o procenama reč, naša sagovornica podseća da je nemačko tržište, koje u najvećoj meri utiče na naše regionalno tržište, još u minimalnom padu, ali se očekuje postepen prelazak na pozitivne stope rasta Nemačke od 2025. godine: „Očekuje se da će rasti i tržište Hrvatske i regiona i to nas raduje, jer je trenutno logistika segment koji ima najveći rast, a ima puno prostora i za poslovni prostor i za stanogradnju“, navodi direktorka Franolić.

Uz uticaj tehnološkog napretka i digitalizacije na tržište nekretnina, i na sve veće zahteve da se poštuju ESG standardi, još jedna važna tema je privukla pažnju, posebno sportskog dela javnosti: razvoj sportskih arena i stadiona kao centara za sport i zabavu. U Hrvatskoj se o tome već ozbiljno razmišlja, pa je predstavnik agencije MPG predstavio viziju efikasnog korišćenja novih stadiona za različite događaje. Po tome, na izgradnju stadiona treba gledati kao na dugoročnu investiciju, jer se ne koriste samo za sportske događaje, nego i za zabavu, za koncerte, što doprinosi razvoju turizma. Riječka Kantrida već ima koncept novog stadiona kao „šoping i zabavnog mola“, a i splitski Poljud ima slične planove.
Tokom 16 predavanja i panel diskusija, na kojima je oko 60 stručnjaka procenjivalo stanje na tržištu nekretnina, pred oko 350 učesnika konferencije – poznavalaca tržišta nekretnina i pratećih industrija i investotora, istaknuto je da je tržište nekretnina ciklično i da o tome svakako treba voditi računa. Ali, sada su u Hrvatskoj trendovi takvi da se najviše ulaže u sektor logistike i u industrijski prostor, zatim u hotele i u ritejl parkove po selima i u manjim  mestima, a potom i u stanogradnju. Upravo deo koji se odnosi na izgradnju tržnih centara po malim mestima (pomenuti su uspešni projekti u Istri) iznenadio je i neke učesnike konferencije, ali jednako tako je iznenađujuće da je najam poslovnog prostora u Zagrebu već godinama isti i da je jeftin: od 14,5 do 16 evra po kvadratu, što je niže nego, na primer, u Beogradu.

Pitali smo Marinu Franolić – šta drži tako nisku cenu poslovnog prostora u Zagrebu?

„Moja je procena da je to počelo sa globalnom finansijskom krizom iz 2009. godine, ali se ona kod nas pokazala, sa svim posledicama tek 2011. Istovremeno, međunarodne kompanije koje deluju na tržištu, obično imaju veliki centar u jednom od gradova, jer naš region nije veliki. Imala sam priliku da pratim kako se dosta kompanija povuklo iz Zagreba i ostavilo je centrale u Beogradu. Verujem da je to jedan od ključnih trendova koji se ni protokom vremena nije adaptirao. Jer, ako su veće kompanije ostavile centrale u Beogradu, a napustile Zagreb, logično je da ovde smanjena cena poslovnog prostora, pošto nema mnogo interesovanja. Uostalom, Beograd je duplo veći od Zagreba, tržište je veće, potražnja je veća, a traži se i visokokvalitetni prostor“, odgovorila je direktorka Franolić.

A onda je bilo neizbežno i naše pitanje o regionalnim očekivanjima od specijalne svetske izložbe EXPO 2027, koja treba da se održi u Beogradu, posebno o očekivanjima u segmentu izgradnje hotela.

„Sigurna sam da tu ima puno prostora za investiranje u nekretnine, jer je veliki potencijal imati EXPO u jednom gradu i zaista mislim da Beograd može dodatno da uzleti, jer već ima veliki rast. A ako bude imao kvalitetan plan izgradnje projekata za EXPO, onda to zaista može biti veliki zamah. Investitori će sigurno doći iz regiona, a čak i mi očekujemo da će i Hrvatska i region imati koristi od toga. Mislim da Beograd ima veliku šansu, samo je stvar da se dobro sve isplanira i realizuje“, glasio je odgovor Marine Franolić, kojim bi i te kako bio zadovoljan i Predsednik Srbije, zajedno sa celom, sada već odlazećom Vladom.

Što se tiče tajminga i mesta održavanja naredne regionalne konferencije o nekretninama, HESA Group planira da sledeću konferenciju održi u Beogradu, u februaru 2025. godine, te da se naizmenično konferencija održava u ova dva grada i ubuduće. „Jer, naš region nije veliki i dovoljno je da se fokusiramo na ova dva tržišta“, kaže Marina Franolić.