Kemal Sikirić, vodeći partner u kompaniji INVERA Equity Partners, uključio se online u deo razgovora na Zimskom Vivaldi forumu koji je imao radni naslov: (Slatke) Muke kapitala. U njegovim odgovorima na pitanje “Da li je izlaz iz biznisa cilj svakog biznisa”, mogli su da se pronađu mnogi preduzetnici, pogotovo oni sa velikim, dugogodišnjim iskustvom. Ali je Sikirić u svojoj prezentaciji sve detaljno objasnio, pogađajući svaki put – pravo u metu.

Deo iz prezentacije Kemala Sikirića

Najpre je objasnio – zašto ljudi postaju preduzetnici?

– Na tu temu ima mnogo akademskih radova, ali veoma retko se može naći da je presudna bila motivacija da se dođe do novca. Ljudi, uglavnom, postaju preduzetnici jer žele da stvore nešto novo, inovativno i kreativno, neki imaju potrebu za slobodom, a neki su ambiciozni. Novac im nije inicijalno važan da bi se otisnuli u preduzetništvo, rekao je Sikirić.

No, njegovi sledeći odgovori odnosili su se na pitanje: Zašto ljudi žele da izađu iz biznisa? Kemal Sikirić kaže:

– Iskustvo, opet, pokazuje da motivacija za izlazak iz biznisa nije novac. Postoji pet razloga za izlazak iz biznisa: prvi je umor, jer, jednostavno, ljudi po 10 ili 20 godina vode biznis, vrlo su umorni i žele jednostavno da izađu iz biznisa i da se odmore. Drugi razlog je želja za promenom. Ljudi su možda i umorni, ali prirodna reakcija je da, ako radite neki posao deset ili 15 godina, pogotovo kod tipova ljudi koji su preduzetnici i žele nešto novo da stvaraju, a postigli su ono što su želeli, oni i sada hoće nešto da promene, rekao je Sikirić i nastavio da ređa razloge. Treći razlog je nasledstvo. Preduzetnici žele da izađu iz posla, a nemaju naslednika u tome i onda žele da prodajom izađu iz biznisa koji bi da ostave u nečijim sigurnim rukama. Ambicija je četvrti razlog, jer preduzetnik smatra da je dostigao maksimum i želi partnera za dalji rast, a peti je megalomanija – kupujem jer imam potrebu da rastem i budem veliki i zato što je to moderno, naveo je Kemal Sikirić.

Dan Mutavdžić

Dan Mutavdžić

Falsifikovani izveštaji vode u propast

Dan Mutavdžić, direktor, Kvantum Kapital, uz prezentaciju “Koliko košta nepoznavanje prava”, naveo je dramatične primere propalih biznisa, u kojima su neki poznati biznismeni izgubili milione evra i podsetio na “firmu u Hrvatskoj koja nije imala brend i intelektualnu svojinu registrovanu kao svoje vlasništvo”, pa na “firmu u kojoj je non-core delatnost ostala kao vlasništvo firme, pa kad su iz toga proizašle obaveze, sve se završilo likvidacijom”… i tako dalje. Suština je da ništa ne može da pomogne ako su finansijski izveštaji falsifikovani, poručio je Mutavdžić, posle višegodišnjeg konsultantskog iskustva sa respektabilnijim kompanijama u zemlji i inostranstvu.

 

Predrag Kudra

Predrag Kudra

Dobro proverite gde vam je novac zarobljen

Predrag Kudra: „U poslovanju je jedina merodavna stvar prinos na kapital, bez obzira na to da li je reč o stranoj ili srpskoj kompaniji. Zlatno pravilo u poslovanju je da oslobodite vaše bilanse i sve što opterećuje „keš fou“, odnosno likvidnost. Treba da dobro pogledate da li vam je u računima novac negde zarobljen. Zato, pre nego što odete u banku, bolje pregledajte zalihe, kupce i dobavljače – pogledajte šta imate, čime raspolažete i ne dozvolite da vam taj kapital stoji kod drugoga, a vi ste nelikvidni. Inače, kad je reč o sistemu u Srbiji, mi imamo problem institucija jer taj mehanizam nismo izgradili pa, kroz istoriju, imamo prekide u razvoju. A za to vreme su mnogi mladi, pametni ljudi koji su mogli da daju više, napuštali Srbiju i nestajali.“