Foto: Nikić (MŠM)

Foto: Nikić (MŠM)

Ono što nisam napisao ili Mišković kakvog niste znali – mogao bi biti kratak pregled poruka koje su saznali učesnici prvog ovogodišnjeg Vivaldi Prolećnog foruma koji se na Mokroj Gori održava od 23. do 25. marta, u organizaciji Mokrogorske škole menadžmenta (MŠM).

Miroslav Mišković, osnivač i predsednik srpske kompanije Delta holding bio je biznis-zvezda na početku drugog dana Foruma na kojem je, pred oko 300 učesnika, u intervjuu sa Veljkom Lalićem, glavnim urednikom Nedeljnika, otkrio neke poznate i neke nepoznate detalje iz stvaranja kompanije Delta pre tri decenije, ali i iz rada Delta holdinga danas.

„Morate da odvojite lično bogatstvo od kompanijskog“ – rekao je Mišković i objasnio: „Mnogo misli da ja ujutru uđem u Delta Haus, kažem da mi otvore kasu i uzimam koliko mi treba! Ne, to je pogrešno. Ne treba da mešate šta ste vi lično zaradili i ono što je kompanija ostvarila. Vlasništvo ne treba mešati sa upravljanjem kompanijom. Ja sam sa mojim ličnim bogatstvom završio pre 15 godina, sada mi je stalo da radim na bogatstvu mojih saradnika“, rekao je Mišković i naveo da ima tim od stotinu vrlo uspešnih i sposobnih menadžera koji upravljaju Delta holdingom.

Preporuke biznismenima koje Mišković prenosi iz svog bogatog iskustva, mogu se sažeti u sledeće:

  • U biznisu je vrlo važna brzina reagovanja. Najvažnije je donositi odluke. Pozitivna ili negativna, nije važno, ali nikako ne stavljajte probleme pod tepih jer će – eksplodirati;
  • Uvek je vreme da krenete u biznis, ali prvo dobro pogledajte šta kako neko radi, prikupite što više saznanja, pa onda krenite u biznis;
  • Znanje je ključ svakog uspeha! Morate da imate mnogo znanja o poslu kojim želite da se bavite. Prvo dobro sve istražite, putujte, gledajte, naučite, pa tek onda počinjite biznis;
  • Za veliki razvoj kompanije, potrebno je mnogo novca;
  • U biznisu je najvažniji kvalitet tima koji realizuje poslove;
  • Za biznis je važna vaša lična intuicija, odnosno, da li nešto možete da ostvarite, da li vam to „dolazi iz stomaka“, ali je isto tako važna i „šac metoda“. Morate da procenjujete, bez obzira na teorijsku priču o biznisu;
  • Morate da se prilagođavate lokalnim prilikama u biznisu. Treba da znate kako to rade Nemci, Austrijanci, Italijani ili neki drugi, ali morate te modele da prilagodite tržištu na kojem poslujete, vašem lokalnom tržištu;
  • Ne treba ništa da izmišljamo, treba samo da prepišemo najbolje evropske zakone i da ih prilagodimo našim uslovima. Sve je već napisano i korišćeno;
  • Biznis traži stalno ulaganje i razvoj. Ako staneš i misliš da si mnogo postigao – tu je kraj tvog biznisa!

Razume se, Miroslav Mišković je i ovoga puta podsetio na svoj stav da Delta nikada nije radila sa državom i da je srećan zbog toga, ali je i naglasio da nijedna vlast, od Miloševića do danas, nije podržavala srpske privrednike. Zato je zaključak: klima u Srbiji još nije povoljna za razvoj privatnog biznisa.

Iako poznat po tome da u javnosti govori samo o poslu, Mišković je ovoga puta iz svog ličnog života izneo nekoliko zanimljivosti:

  1. Nema jahtu jer ga klasični jahting ne interesuje, ali je zato strastven ribolovac na Crnogorskom primorju, pa je kupio ribarski brod od 200.000 evra koji stiže na Jadran krajem ovog juna. Biće najbolji i najveći brod za ribarenje i jedva čeka da zaplovi sa svojim drugarima-ribolovcima sa primorja;
  2. Ne pije čuveno vino „Petrus“, koje piju bogataši, jer ne razume zašto bi za bocu vina platio 1.000 evra. On pije vina vinarije Tikveš: Barovo, Bela Voda i Sovinjon;
  3. U sportu najvija za Ruse, a u poslu voli da sarađuje sa Nemcima.

Miroslav Mišković je, posle duže vremena, 24. marta dobio i nagradu: Mokrogorska škola menadžmenta dodelila mu je priznanje za doprinos razvoju srpske privrede, a priznanje je uručio Srđan Janićijević, osnivač MŠM. Takođe, pločica sa imenom Miroslava Miškovića nalaziće se na tabli MŠM sa značajnim imenima koja su unapredila razvoj srpskog biznisa. (R. Nikolić)