“Ako ne razumete tržište i ono što radite, gubite vreme. Jako je teško prodati nešto u Americi i ravno je sedmici na lotou.”
Ovom izjavom je Rade Vujović, generalni direktor kompanije Roming Networks group, koja se bavi izgradnjom telekomunikacionih mreža u Srbiji, Crnoj Gori, BiH i Hrvatskoj, ali i u SAD, Nemačkoj, Norveškoj i Austriji, ponudio učesnicima Vivaldi foruma autentična menadžerska svedočanstva o poslovnim iskustvima u okviru “StoryDoing” segmenta.
“Ništa se nije slučajno desilo. Činjenica da radimo u Americi i da imamo tamo 120 ljudi, koji rade širom te velike zemlje, znači da smo na tom planu godinama radili”, ispričao je Vujović.
Pre toga, kaže, o Americi i načinu poslovanja ništa nije znao. U SAD je otputovao 2017. godine službeno i trebalo mu je oko godinu dana da shvati kako sve funkcioniše, kako treba upakovati, plasirati i početi rad na projektima izgradnje telekomunikacionih mreža.
“To povezivanje znanja sa lokalnim poznavanjem tržišta i ljudi, povezivanjem najboljeg što imamo, donelo nam je puno uspeha. U našoj firmi u SAD radi 50 odsto naših ljudi i 50 odsto Amerikanaca. Trudimo se da u svim zemljama u kojima radimo napravimo miks ljudi i da razumemo kontekst u kojem se nalazimo”, rekao je Vujović, navodeći da u SAD rade za tri najveća mobilna operatora – Arajzon, T- mobile i AT&T.
Vujović napominje da, iako se i u Srbiji rast ove industrije ubrzava, realno stanje je da smo u razvoju oko 10 godina iza Amerike.
“Parola – snaći ćemo se – na globalnom tržištu, u svetu, ne postoji”, smatra Vujović i napominje da se u SAD radi dan i noć. “Ne ulazim u to da li je taj koncept rada dobar ili nije, ali da bismo mogli da nešto postignemo, moramo da trčimo brzo. Bez toga, globalno se nećemo dobro pozicionirati”, rekao je Vujović.
Na čelu Roming Networks grupe Vujović je već osam godina i iskustvo mu je pokazalo da treba ljudima dati slobodu da razmišljaju kako da otvore nova tržišta. Kada u kompaniji postoji takav odnos, ništa nije problem, pa ni to da kompanija iz Srbije otvori firmu u SAD.
“Po dolasku u Roming Networks shvatio sam da je moj zadatak da od kompanije napravim multinacionalnu kompaniju. I moj prvi zadatak bio je da gradim mentalni sklop (mindset) među ljudima, da ih uverim da mi možemo da budemo multinacionalna kompanija. Na tom ‘mindsetu’ treba mnogo više raditi, to je veliki ograničavajući faktor u Srbiji. U Teksasu, poreklom sa Balkana, radi oko 1.000 inženjera, a svi su tehnička lica, nema menadžera. Ljudi koji dolaze iz Srbije u mojoj branši su zaista izuzetni, to odgovorno tvrdim nakon 20 godina iskustva. Ali, našim ljudima nedostaju menadžerske sposobnosti, nedostaje im da se pronađu i zato je važno izgraditi ‘mindset’ u tom smislu”, ispričao je Vujović.
Moć ozbiljnih mreža
“Ako kroz LinkedIn pravilno postupate, onda kroz tu mrežu možete ozbiljno da nastupate i puno da naučite. U SAD se toj mreži veoma veruje i smatra se ozbiljnom. Zaposlio sam mnogo Amerikanaca preko te mreže i učestvovao sam u jednom projektu koji vredi pola milijarde dolara”, rekao je Vujović, naglašavajući da ćete u poslu sigurno uspeti ako ste mu posvećeni i predano radite.
“U kompanijama u kojima sam radio do sada, radio sam dan i noć, vikende, trudio sam se i u tome sam uspeo. Dao sam sebi zadatak da svake godine otvorim još jednu zemlju koja će biti permanentno tržište i da dodam jednu novu liniju biznisa i te ciljeve sam ispunjavao.”
Važna je sloboda izbora posla, da radite ono što volite, da se tome posvetite i da imate maksimalnu odgovornost za to, poručuje Vujović koji smatra da je tržište veliko, da treba deliti znanje i da u toj internacionalizaciji znanja treba biti što bolji. “Ja, posle 20 godina iskustva, nemam barijeru da delim i primam znanja”, zaključuje Rade Vujović.