Vrednost tržišta se najbolje meri novcem koji se godišnje potroši. U virtuelnom svetu se vrednost tržišta meri sada bolje nego ikada, jer je sve mnogo transparentnije; kroz digitalno i elektronsko poslovanje pratično se može pratiti put jednog producentskog dela i put novca. Ali, u tom procesu su mnoge kompanije kod nas, koje su se bavile diskografijom, praktično nestale jer nisu uspele da se prilagode i da prežive, kaže Slobodan Nešović, direktor kompanije Mascom, koja je nedavno potpisala ugovor o dokapitalizaciji sa čuvenom američkom producentskom kućom Warner Music Group.
U razgovoru za naš portal Nešović podseća da saradnja sa ovom kućom traje već dve decenije, ali se sada dogodila suštinska promena: američka kompanija dokapitalizovala Mascom sa 15 odsto, uz perspektivu da u narednom periodu, postanu stopostotni vlasnici.
- Ovo je prvi put da američki kapital iz izdavačke industrije dolazi ne samo u Srbiju, nego i na Balkan. I to dolazi na jedno neuređeno i nestrukturisano tržište, jer u Srbiji postoje veliki problemi u pogledu zaštite autorskih prava. Naime, kompanije koje štite autorska prava i koje treba da stvaraju višak vrednosti, nailaze na velike prepreke u pravosudnom sistemu, kaže Nešović i objašnjava neverovatne trendove koji su uspostavljeni u prošlih nekoliko godina.
Reč je o tome da se sve više javljaju srodnici i naslednici, koji prijavljuju da im pripadaju prava i na producentska dela, nastala na osnovu autorskih prava njihovih preminulih srodnika.
- To je pogrešno. Jer, jedno su autorska prava koja nasleđuju srodinci, ali oni time ne nasleđuju i umetničko delo koje je nastalo na osnovu autorstva. Na primer, film, pozorišna predstava i slično stvaralaštvo. Ta pojava da srodnici traže autorska prava, u Srbiji je postao trend, a reč je, zapravo, o zloupotrebi. Sada upravo radimo na tome da se takvoj negativnoj praksi stane put, navodi Nešović.
Nešović: Muzička industrija je izuzetno globalizovana, hitovi dolaze iz celog sveta. Ovo je jedinstvena prilika da resurse predvodnika muzičkog biznisa stavimo na raspolaganje domaćim izvođačima. Naši umetnici će imati pristup velikom broju profesionalaca – producentima i stručnjacima u sferi muzičkog biznisa – i moći će da sarađuju sa skoro svim muzičarima u svetu.
Ali, uprkos takvim negativnim trendovima na srpskom tržištu, američka producentska kuća Warner Music Group odlučila se za investiciju u Srbiji jer su, kako kaže Nešović, procenili da je Mascom dovoljno solidan partner da mogu da se pokrenu promene.
- Srbija i ceo Zapadni Balkan je, nažalost, ostao jedino tržište u Evropi na kojem nije došlo ni do jedne investicije neke velike svetske produkcijske kuće. U okolnim državama, koje su članice Evropske unije, kao što su Bugarska, Rumunija, Češka, Mađaska, svi su već dobili takvu vrstu investicija. Od tih zemalja, možda su Češka i Mađarska najbolje iskoristile priliku za strukturisanje svog tržišta, kaže Nešović.
Zato direktor Mascoma ističe da je dokapitalizacija ove srpske produkcijske kuće veoma značajna:
– Warner Music Group ulaže finansijski deo, ali ono što je za nas najvažnije, to je mogućnost pristupa infrastrukturi koja nam se sada stavlja na raspolaganje, za kreiraranje novih dela. A to znači da možemo da tražimo sve što je potrebno – od pesama do aranžera – da bismo dobili kvalitetan produkcijski proizvod. Možemo da snimamo u Londonu, mogu da naše izvođače produciraju strani producenti i niz drugih produkcijskih stvari. To znači da već u startu možemo da učinimo naš proizvod kvalitetnim. Osim toga, dobijamo marketinšku globalnu infrastrukturu, što je veoma važno, jer to onda ide kao proizvod Warner Music Group, kaže Nešović i ocenjuje da je tržište veoma podeljeno, odnosno da je stvoreno mnogo više tržišnih niša.
- Tržište je vrlo segmentirano, a mi želimo da budemo aktivni u svakom žanru, jer imamo i klasičnu muziku i džez, imamo rok i pop muziku i hip-hop izvođače, dakle, imamo širok dijapazon. Sada je, na primer, najslušanija hip-hop muzika i to je u biznisu veoma važno. Sa aspekta poslovanja, velika je brzina promena u ovoj oblasti, u digitalnom svetu, a marketing i promocija jednog dela sada košta više nego sama produkcija tog dela. Isto je i sa tehnologijama. Potrebno je, na primer, godinu dana da savladate jednu tehnologiju, a čim to uradite, ona se promeni i već dolazi druga, kaže Slobodan Nešović.
Pa, pošto je promocija proizvoda je postala skuplja od samog proizvoda, pitali smo našeg sagovornika, šta je u danas trendu danas kod mladih talenata, za koje se obično kaže da ih u Srbiji ima dosta. Slobodan Nešović ističe da je „Hip hop“ postao relevantan pravac koji ima svoje tržište i da sada je postao dominantan:
- Naša uloga, kao produkcijske kuće, nije da budemo kritični prema ukusima, već da osluškujemo tržište i da pratimo ono što se najviše traži. U ovom trenutku to je „hip hop“. Zato ovom investicijom Warner Music Group otvaramo vrata lokalnim talentima kojima se šanse u muzičkom biznisu sada dramatično uvećavaju, kaže Nešović.
I upravo zato Nešović naglašava da su njihova očekivanja od dolaska velike američke produkcijske kuće maksimalna i da su presrećni i zadovoljni:
- Očekivali smo da će se ovo dogoditi, jer su takvi trendovi svuda u svetu. Ova investicija je došla u pravom trenutku, jer, da je došla pre 10 godina možda bismo bili premladi i nezreli. Sada smo u fazi kada smo spremni za ovako nešto. Za nas je izazov i to što smo jedina zemlja na Zapadnom Balkanu u koju stiže Warner Music, a rezultati su odmah vidljivi. Naša ambicija je da neke mlade izvođače predstavimo svetskom i evropskom tržištu na najkvalitetniji mogući način, ističe Slobodan Nešović.
R. Nikolić